Aviseringar
Rensa alla

Firefox startar ej!


Ämnesstartare

Jag uppdaterade ubuntu 10.04 med lite automatiska uppdateringar tidigare idag och efter det vägrar firefox starta.
Det står att den startar osv med fönstret kommer inte fram.

Hur ska jag lösa problemet?


   
Citera

byt till chrome


   
SvaraCitera
Åtta

Prova att köra det i en terminal för att se om du får något felmeddelande.


   
SvaraCitera

Ahlin:

byt till chrome

vem vill köra google shit??

My dreams are her:

Hur ska jag lösa problemet?

finns inte konqueror med i den disten ( är osäker körde ubuntu studio 10.04)


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

finns inte konqueror med i den disten

Vem vill köra Qt-applikationer i en gnome-miljö? (i och för sig är inte Firefox native Gtk det heller. Men det ser åtminstone ut som det)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Prova att köra det i en terminal för att se om du får något felmeddelande.

Firefox is already running, but is not responding. To open a new window, you must first close the existing Firefox process, or restart your system.

Det meddelande fick jag några gånger tidigare ibland också. Hur stänger man en process?


   
SvaraCitera
Åtta

My dreams are her:

Hur stänger man en process?

Antingen kan du gå in på System → Administration → System Monitor, välja tabben "Processes", där leta upp firefox eller firefox-bin och sedan trycka på "End Process", eller så kan du öppna en terminal och köra:

killall firefox*

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Antingen kan du gå in på System → Administration → System Monitor, välja tabben "Processes", där leta upp firefox eller firefox-bin och sedan trycka på "End Process", eller så kan du öppna en terminal och köra:

Det löste min fundering kring hur jag stänger ner en process. Firefox vill fortfarande inte starta som vanlig, testar med terminalen men händer inget, kanske skriver in fel kommando.


   
SvaraCitera
Åtta

My dreams are her:

kanske skriver in fel kommando.

Du ska bara behöva köra:

firefox

Firefox kör som bekant bara en process, och om den upptäcker att det redan körs en sådan process så vägrar den starta en ny (utan vill då att du istället ska öppna en ny tabb eller ett nytt fönster). Tydligen har det blivit något fel för dig, så att den alltid tror att processen körs.

Hur installerade du det? Var det förinstallerat eller har du installerat på något konstigt vis?

Om du är modig så kan du testa Firefox 4 beta 1, och se om det fungerar bättre. Du behöver inte installera någonting, utan bara köra filen firefox efter att ha laddat ned och packat upp arkivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur installerade du det? Var det förinstallerat eller har du installerat på något konstigt vis?

Kom upp en ruta med massa uppgraderingar som ubuntu ville att jag skulle intallera, sen gjorde jag en omstart som den rekommenderade mig att göra.


   
SvaraCitera
Åtta

My dreams are her:

Kom upp en ruta med massa uppgraderingar som ubuntu ville att jag skulle intallera, sen gjorde jag en omstart som den rekommenderade mig att göra.

Huh. Jättekonstigt att det skulle sluta fungera helt plötsligt. Du kan ju testa att ominstallera Firefox:

sudo apt-get -y remove firefox && sudo apt-get -y install firefox

   
SvaraCitera

Åtta:

Vem vill köra Qt-applikationer i en gnome-miljö? (i och för sig är inte Firefox native Gtk det heller. Men det ser åtminstone ut som det)

jo det stämmer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du kan ju testa att ominstallera Firefox

Nix samma sak, startar men fönstret kommer inte fram.


   
SvaraCitera
Åtta

My dreams are her:

Nix samma sak, startar men fönstret kommer inte fram.

Fattar inte vad det kan vara för problem. Du skulle kunna testa en komplett avinstallation (så att din användarprofil för firefox och allt annat relaterat till det försvinner), men ptja, då försvinner dina bokmärken, sparade lösenord och allt sådant också - om du inte backar upp det hela innan.

I sådana fall kör du:

sudo apt-get -y purge firefox && sudo apt-get -y install firefox

Annars vet jag inte vad du kan göra, annat än att skicka in en buggrapport och/eller använda en annan läsare.

Det fungerade inte att köra Firefox 4 heller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

I sådana fall kör du:

Nix det funkar ska ladda hem firefox 4 beta 1 lite senare.
Får köra Arora, fick just igång flash.


   
SvaraCitera