Aviseringar
Rensa alla

Fixar man det??


Ämnesstartare

BonkaBonk:

Klarar man sig bra med typ G i de flesta ämnena när man gått ut gymnasiet och ska läsa vidare på universitet?

Om man har G i allting, då har man runt tio i snitt. De flesta program har ju lite högre antagningspoäng än det, men hade man tänkt att t.ex. skapa sig en kandidatexamen enbart genom enstaka kurser, klarar man sig säkerligen på ett G-snitt.

Går du natur eller samhälle? Mig veterligen är det generellt lägre intagningspoäng på de naturvetenskapliga universitetsutbildningarna eftersom behörighetskraven (t.ex. Ma D, Fy B, Ke B osv) sållar bort många. Har man - efter att ha gått natur - runt tio i snitt tror jag inte att man behöver oroa sig särskilt mycket, värre är det nog om du läser samhälle - eftersom kraven på särskild behörighet generellt är lägre är det fler som är berättigade att söka, vilket ofta ger ett högre snitt.

Jag personligen tycker ändå att du ska försöka upp nå ett lite högre snitt, åtminstone för din egen skull. Möjligheterna förändras, dina ambitioner kanske gör det med - och då är det inte roligt att sitta med vetskapen att många dörrar stängdes för att man bara såsade sig igenom gymnasiet. Nu finns ju emellertid högskoleprovet som ett slags sista halmstrå, men inte tycker jag att man ska hänga upp sin framtid på detta. Inte när man har chans att göra bra ifrån sig under gymnasietiden.

Zaew:

du verkar ha en övertro på betyg:-S

Isåfall har VHS det med, eftersom det de facto är betygen och inte den reella kunskapen som generellt räknas när man söker till universitets- och högskoleutbildningar.

Zaew:

och som sagt det som är MVG på en skola kanske bara räcker till G på en annan

Jag tror att vi är ute på väldigt djupt vatten om vi börjar misstro vår lärarkår som har i uppdrag att sätta betyg efter en nationell standard, just för att det skall vara lika oavsett var man går. Särskilt när det inte finns några direkta fakta presenterade som stödjer detta antagande.

Mawns:

Hah, universitetet är vuxendagis, inget annat.

Det beror väl på vad man läser. Däremot tycker jag att gymnasietiden var som en enda lång "roliga timmen".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Hah, universitetet är vuxendagis, inget annat.

Hur tänkte du nu egentligen?


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Isåfall har VHS det med, eftersom det de facto är betygen och inte den reella kunskapen som generellt räknas när man söker till universitets- och högskoleutbildningar.

Det anser jag att dom har, så jag har två förslag antingen inför man nationella prov som är grunden för åtminstonde 90% av betygen dessa prov ska vara lika över hela svergie och rätas av en lärare someleven aldrig har träffat(lite ib stil).

Eller så inför man ett större högskoleprov och har bara betygen g eller ig på gymnasiet har man då behörighet att söka(godkänt i alla kurser som är krav för utbildningen) så gör man hela intaget på det stora intagningsprovet(alternativt att varje utbildning har ett eget antagningsprov)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Irrelevante:

Jag tror att vi är ute på väldigt djupt vatten om vi börjar misstro vår lärarkår som har i uppdrag att sätta betyg efter en nationell standard, just för att det skall vara lika oavsett var man går. Särskilt när det inte finns några direkta fakta presenterade som stödjer detta antagande.

Jag vet ju av egen erfarenhet att det är sant, jaf hadde en kompis som gick estetprogrammet som fick MVG i betyg i idrott och hälsa A för att han alltid var med vilket inte dom andra var, dom obligatoriska proven(som resten av kalsserna hadde och som utgjorde ca 80% av betyget) skrev inte den klassen eftersom det enligt läraren inte fanns några frågetecken om vad folket i klassen skulle få för betyg..

jag fick sänkt betyg från VG till G i naturkunskap efterssom jag inte ansåg att Kärnkraft var dåligt. då hade jag enligt läraren inte förstått dom fundamentala grunderna om hur kretslopp fungerar(eller nåt liknande)

jag hadde en klasskompis i gymnasiet, under kursen matte C fick vi i princip lika mycket poäng på våra prov men eftersom hon alltid gick till läraren och gnällde över rättningen så fick hon oftast upp provresultatet en grad vilket slutatde i ett mvg för henne och ett vg för mig(jag hadde förövrigt mer poäng en henne på nationella) hade jag orkat gnälla hade jag förmodligen kunnat fått ett högre betyg..

desutom finns alla dessa lokala kurser som oftast har så flummigt definerade kursmål att dt är upp till läraren att i princip kvotera ut betygen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

Jag vet ju av egen erfarenhet att det är sant

Men jag misstänker att det kan ha varit till fördel för dig också, inte sant?

Av egen erfarenhet vet jag också att sådana saker förekommer, att lärares bedömningar ibland inte varit särskilt gynnsamma för mig. Däremot har det minst lika många gånger förhållit sig så att lärare tolkat saker och ting till min fördel, så jag tror ändå att ens betyg speglar en som person och ens ambition och kapacitet ganska korrekt. Kort sagt - jag tror generellt att de eventuella avrundningarna neråt tar ut de eventuella avrundningarna uppåt.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

en som person och ens ambition

betygen är inte till för att mäta min ambition dom är till för att mäta min kunskap..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

kunskap

Som i sin tur hänger samman med ambitionen. Viljan att lära värderas ofta högre än det man faktiskt redan kan, är min erfarenhet.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

om i sin tur hänger samman med ambitionen. Viljan a

Ffta kan dom hänga samman men långt ifrån alltid, att man inte anstränger sig på en lektion kan bero på så mycket: att man inte är intreserad, att det är alldeles för lätt osv

Irrelevante:

ha varit till fördel för dig också, inte sant?

mycket mer till min nackdel skulle jag våga påstå. jag är en människa som inte drar mig för att säga vad jag tycker vilket resulterade i att många lärare tyckte ganska dåligt om mig och det inebar i många fall att dom var hårda med betygen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja jag går natur natur och bara jag har nått upp till målen så klarar jag mig. Jag har såklart högre än g i de flesta ämnen, bara vissa man e lite orolig över (matten)...men hoppas inte de ställer till ngra problemas 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

vad pratar du om?

De ökar kraven för högskolor snart.


   
SvaraCitera

Vileda:

De ökar kraven för högskolor snart.

De kanske ökar kraven på antale kurser man behöver ha läst för att kunna söka? är det det du menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

De kanske ökar kraven på antale kurser man behöver ha läst för att kunna söka? är det det du menar?

Nej, nu behövar man bara G i ett antal kurser, inte alla. Men de ska öka kraven nu för att kunna ta studenten. 2010.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Hah, universitetet är vuxendagis, inget annat.

Ha okej, låter ju spännande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera