Aviseringar
Rensa alla

Fläkt som stannar osv


Ämnesstartare

Börjar bli galen på min bärbara, ca. någon vecka efter att garantin gått ut (självklart) så klarar inte min laptop t.ex. att stå på ett bord utan att gå i vänteläge (då denna överhettas antar jag). Jag har ställt upp den på en liten platå och då fungerar den bättre.. men den går fortfarande i vänteläge typ en gång i timmen. Den dör då fläkten slutar fungera av överhettning. När jag startar datorn så låter fläkten som en motorsåg och såsmåningom dör den, låter förjävligt. Så blir datorn helt tyst och så är det bara att sitta och vänta på att den går i vänteläge. Sedan får jag vänta en halvtimme-en timme på att sätta på datorn för om jag gör det innan det så har inte fläkten börjat fungera igen. Vad f-n är felet? Varför stannar fläkten? Håller på att bli galen. Är det damm? Jag provade att dammsuga datorn utan att skruva upp den (för det är helt omöjligt) och då fungerade den mer ok någon vecka. Nu dör den hela tiden, klarar inte av att kolla på onlineklipp och sådär utan att den dör.

Tror ni dammet i fläkten är problemet? Är det det som gör att den stannar? Har hört om utblåsare, vart kan man få tag i en sådan, typ låna? Kan man gå till inköpsstället och be om hjälp att öppna datorn gratis? Hur mycket kan en reperation kosta? Blir gaaalen


   
Citera
Ämnesstartare

Kasta skiten i väggen! Att ge utlopp för frustrationen och vreden är bäst! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Kasta skiten i väggen! Att ge utlopp för frustrationen och vreden är bäst! [wink]

Ja helt datorlös lär ju inte göra mig frustrerad XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Ja helt datorlös lär ju inte göra mig frustrerad XD

Det är därför man alltid har minst en stationär i beredskap, eller så kör man det mest, och använder bärbara när man ska någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

gaaalen

Köp tryckluft på burk. Kan köpas på Biltema, Clas Ohlsson eller Teknikmagasinet tror jag. Den innehåller helt ren luft och är avsedd för att blåsa rent elektronik.
Blås sedan in i fläkten på datorn. Först mot luftens normala riktning. Sedan är det bara att blåsa på åt alla håll du kan.
Jag rekommenderar att du gör det här utomhus eftersom det kan vara väldigt mycket damm i.

Annars så kanske det är något annat paj. Fläkten kan ju vara slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Köp tryckluft på burk. Kan köpas på Biltema, Clas Ohlsson eller Teknikmagasinet tror jag. Den innehåller helt ren luft och är avsedd för att blåsa rent elektronik.
Blås sedan in i fläkten på datorn. Först mot luftens normala riktning. Sedan är det bara att blåsa på åt alla håll du kan.

Okej, ska kolla upp, tack!

Myksa:

Annars så kanske det är något annat paj. Fläkten kan ju vara slut.

Då blir jag arj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men eftersom den fungerade mer okej efter jag hade dammsugit datorn så misstänker jag att det är damm i fläkten som ligger packat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Men eftersom den fungerade mer okej efter jag hade dammsugit datorn så misstänker jag att det är damm i fläkten som ligger packat.

Syrrans dator var det så med. Man ska ju inte sitta i sängen med en bärbar dator. [no-no]
Hur som helst så stort sett exploderade hennes dator i ett dammoln när jag blåste den så gör det inte inomhus. [smile]


   
SvaraCitera

Därför man köper en mac [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Därför man köper en mac [zzz]

Är det värt alla extra tusen bara för att slippa blåsa ut den ibland!? [tard]
Låter jävligt puckat!
Jag föredrar min Acer. På den går inte ens fläkten vid vanlig användning. Helt knäpptyst alltså. [smile]


   
SvaraCitera

Myksa:

värt alla extra tusen

Jag var också skeptisk, väldigt skeptisk. Men så bestämde jag mig att prova och kommer troligtvis aldrig att köpa en bärbar PC igen. Älska macbook!

När det gäller sationär däremot, palla iMac, PC is the way to go(för mig iaf).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Syrrans dator var det så med. Man ska ju inte sitta i sängen med en bärbar dator. [no-no]
Hur som helst så stort sett exploderade hennes dator i ett dammoln när jag blåste den så gör det inte inomhus. [smile]

Nä, och inte i knäet heller, resulterar i brännmärken [crazy] Okej nayz, vart köpte du din tryckluft?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Därför man köper en mac [zzz]

Du menar datorföretaget som har mest problem per såld enhet av överhettningar? Lyckat.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Okej nayz, vart köpte du din tryckluft?

Jag körde med kompressor från garaget. Det ska man egentligen inte göra...
Men blås ganska försiktigt så att du inte övervarvar fläkten. Om det finns plats så kan du hindra fläkten med något exempelvis en penna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jag körde med kompressor från garaget. Det ska man egentligen inte göra...

Varför inte? Sålänge man har vett nog att inte blåsa bort kondensatorerna så ser jag ingen nackdel med det.


   
SvaraCitera