Aviseringar
Rensa alla

Fläkt som stannar osv


Ämnesstartare

Gentlemen:

Varför inte? Sålänge man har vett nog att inte blåsa bort kondensatorerna så ser jag ingen nackdel med det.

Ganska högt tryck i en sådan där. Lätt att skada fläkt kanske?
Men huvudorsaken som jag ser det är att det alltid är lite vatten och olja i sådan luft (så länge man inte sätter dit en särskild avskiljare). Elektronikrengöringsluft på burk står det att den är helt ren och torr.


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

Därför man köper en mac

Det ända smarta dragen med fläkten är väl att den inte sitter under datorn?

Myksa:

Är det värt alla extra tusen bara för att slippa blåsa ut den ibland!?
Låter jävligt puckat!

Vissa dumhuvuden sätter fläkten under dator... [sad]


   
SvaraCitera

Med största sannolikhet är det damm som är boven i dramat, ja. Har öppnat upp min laptop ett flertal gånger när jag tröttnat på att den låter som ett reaplan. Har faktiskt lyckats döda den några gånger också av överhettning när det var som värst, bara att ställa ut i snön i en kvart sen vart den good to go igen [wink]

Nä men allvarligt talat, kolla upp manualen till din laptop och se hur du öppnar den, det brukar inte vara så avancerat. Jag har typ 3 skruvar jag får skruva ut, sen är det bara att plocka bort tangentbordet - allt sitter ju därunder (inklusive fläkten som är det intressanta i detta läge). Kan nästan garantera dig att det ligger en stor fet dammråtta där och väntar på dig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

Nä men allvarligt talat, kolla upp manualen till din laptop och se hur du öppnar den

Finns inget i manualen ang det. Men det finns ett antal skruvar på baksidan, typ tio, som sitter som berget. Både jag och min pappa har med handskar försökt skruva upp men det går inte..


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Finns inget i manualen ang det.

Jaså? Jag kollade upp manualen till min laptop på nätet och där stod det exakt hur man skulle bära sig åt. Vilken datormodell har du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Jag har ställt upp den på en liten platå och då fungerar den bättre.. men den går fortfarande i vänteläge typ en gång i timmen. Den dör då fläkten slutar fungera av överhettning.

så blev det för min kompis, nu har hon en såndär vit bordsfläkt som blåser på undersidan av datorn när hon sitter vid den [blush] vet inte riktigt vad hon ställer datorn på då dock, men det verkar funka!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

så blev det för min kompis, nu har hon en såndär vit bordsfläkt som blåser på undersidan av datorn när hon sitter vid den [blush] vet inte riktigt vad hon ställer datorn på då dock, men det verkar funka!

Okej, ska kolla upp [smile] tack


   
SvaraCitera