Aviseringar
Rensa alla

Flaggdagar eller fri flaggning?


Exner

Agahnim:
Finns ju ingen direkt lag som säger att man inte får ha flaggan uppe när som helst.

Detta. Frågeställningen är trollig.


   
SvaraCitera

Det är väl upp till var och en vad man anser att  flaggan har för betydelse. Somliga vill helga den och andra vill rita oergonomiska penisar på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Flaggdagar (som vi har det nu)

 Jag tycker att det har sin charm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Detta. Frågeställningen är trollig.

Jaha, men nu är det så att jag på fullaste allvar är nyfiken på vad folk på detta forum tycker om flaggdagar vs fri flaggning, för att även om det inte finns någon direkt lag mot fri flaggning så är det ju ändå så att man bara ser flaggan hissad på flaggdagar.

Surf Nazi: Jag tycker att det har sin charm.

Ungefär vad jag tycker, något som skulle gå förlorat vid fri flaggning. Ska dock påpeka att jag ändå är "flaggskadad" med tanke på att jag jobbar till sjöss och ser svenska flaggan så hissad som jag gör, så även om jag tycker att det fortfarande är lite charm i flaggdagar så är det nog inte lika mycket som dom flesta andra som tycker så.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Fri flaggning (flagga bäst man vill)

bortsett från halvstång såklart. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

16:e juli som enda flaggdag. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker ljudet från flaggstänger är sjukt irriterande så jag tycker ej man skall ha det ö.h.t. Men ah, fri flaggning måste jag ändå säga. 


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Är ju fri flaggning i Sverige, så ska det självklart vara.

Men vimpeln är inte fri att ha hissad uppe konstant, finns regler som reglerar detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Flaggdagar (som vi har det nu)

Traditioner ska hållas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: 16:e juli

Varför? För att fira vadå? Lars Lagerbäcks födelsedag? Annie Lööfs födelsedag? Att Mohammed flydde från Mekka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Varför? För att fira vadå? Lars Lagerbäcks födelsedag? Annie Lööfs födelsedag? Att Mohammed flydde från Mekka?

Skånska flaggans dag. Fast det är tydligen olika datum såg jag nu. Tredje söndagen i juli. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blankaste blankrösten nånsin


   
SvaraCitera
mynona

Storchen84: Flaggdagar

trevligt med folkfeststämning ibland. inte för att jag har lagt märke till någon, men som idé. men det är trevligt med flaggor som flaxar i vinden hela sommaren också. min mormor hade en flagga omgiven av rabater framför sitt hus och hade som barn tyckt bättre om att flaggan var framme hela tiden


   
SvaraCitera

Storchen84: är det ju ändå så att man bara ser flaggan hissad på flaggdagar.

Nej, så var inte fallet hemma hos min föräldrar. Vi flaggade när någon fyllde år men ingen orkade ta ner flaggan så den hängde oftast uppe flera veckor.

Fast jag antar du menar på allmänna ställen och då stämmer det påstående ganska väl


   
SvaraCitera
Draug

Storchen84: Flaggdagar (som vi har det nu

Tradition!

Rödingajäveln: Skånska flaggans dag.

Det där är ju något halvdanskt påhitt. I sverige är det gult och blått som gäller på flaggstången.


   
SvaraCitera