Aviseringar
Rensa alla

Fler än jag som jobbar/jobbat med Svensk Direktreklam?


Ämnesstartare

Djeydjey:

Har aldrig förstått mig på det där med att minderåriga inte har rätt till samma lön trots samma prestation än vuxna utan CV, och då är jag ändå 23 år. Lika självklart som att kvinnor och män skall tjäna lika, imo.

Handlar väl inte om att de är mindreåriga, utan att dela ut reklam ett par timmar i veckan är ett jobb som en orangutang kan klara av. Det är helt enkelt ett väldigt simpelt jobb som inte är värt mer. Anlednngen till att unga tar jobbet är att en lön på 500 kronor ofta kan vara en 50% ökning av ens "inkomst", om man nu får barnbidraget, vilket i mina ögon är riktigt bra.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Handlar väl inte om att de är mindreåriga, utan att dela ut reklam ett par timmar i veckan är ett jobb som en orangutang kan klara av. Det är helt enkelt ett väldigt simpelt jobb som inte är värt mer.

Även om det räknas som ett simpelt jobb så anser jag att man har rätt till en grundlön, vilket arbetsgivaren sällan behöver bry sig om eftersom det är nästan uteslutande minderåriga som söker jobbet.

Horrorshow:

Anlednngen till att unga tar jobbet är att en lön på 500 kronor ofta kan vara en 50% ökning av ens "inkomst", om man nu får barnbidraget, vilket i mina ögon är riktigt bra.

För 500 kronor lägger en reklamutdelare ner ovanligt många timmar som dessutom ska kombineras med skola, läxor och vila. Det kallar jag utnyttjande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som om du fått ett riktigt dåligt område xD

Jag har ett distrikt. Cirka 300 hushåll ,lite mer kanske. Sorteringen tar för mig MAX 2 timmar. Jag brukar sätta mig samma dag som jag får reklamen och så sorterar jag allt i ett sträck. Hur tusan det kan ta 4 timmar att sortera begriper jag inte? [tard] Så lång tid tog det inte ens för mig första gången jag sorterade. Om du inte har mer än ett distrikt alltså, men det kan du ju inte ha om du har så lite i lön.

Jag drar in minst 700 kr i månaden.

Det är kanske inte jättevälbetalt. Men om jag ska vara helt ärlig så ser jag det inte som något annat än betald motion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

För 500 kronor lägger en reklamutdelare ner ovanligt många timmar som dessutom ska kombineras med skola, läxor och vila. Det kallar jag utnyttjande.

De mindreåriga är inte direkt i en utsatt situation. Alla har mat och husrum, de flesta får någon form av vecko/månadspeng. De tvingas altså inte att ta jobbet, utan de som känner att 500 kronor extra skulle sitta fint väljer att ta jobbet, men tycker du att det är för jobbigt så slipper du. Kallar jag absolut inte för utnyttjande.

Djeydjey:

Även om det räknas som ett simpelt jobb så anser jag att man har rätt till en grundlön, vilket arbetsgivaren sällan behöver bry sig om eftersom det är nästan uteslutande minderåriga som söker jobbet.

Alternativet är ju inget jobb alls då arbetet inte är värt mer. Eftersom unga (oftast) inte är i en utsatt position så de verkligen behöver pengarna, annat än till bio och godis, så är det upp till var och en om de tycker att 500 i extrapengar är värt det eller ej. Uppenbarligen finns det tillräckligt många som tycker det för att jobbet fortfarande finns kvar.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Det

Förstår hur du tänker, dock förstår jag inte hur du kan ställa dig bakom det. Finner det vara ett rätt lustigt argument; ta vilket jobb som helst med pissiga villkor, bara för att det är ett jobb.

Jag vet inte hur du känner, men en timlön på ca 10 kr är inget annat än slavlön, faktiskt - oavsett om en apa kan utföra arbetet eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag vet inte hur du känner, men en timlön på ca 10 kr är inget annat än slavlön, faktiskt - oavsett om en apa kan utföra arbetet eller ej

Poängen är väl mer att det är en ren extrainkomst. Ungarna behöver inte jobbet utan klarar sig lika bra utan. Vissa tycker det är värt det, vissa tycker inte att det är värt det. Det är precis som att sälja jultidningar som barn också gör, riktigt dålig lön men det är något utöver allt du redan får av föräldrar.


   
SvaraCitera

Gjorde det när jag var liten. Det var vidrigt. Upp och ner i alla jävla höghus. Jag är byggd för stilla aktiviteter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allegro:

Själv så tycker jag det är ganska jobbigt att sortera, tar kanske 4 timmar gissar jag på. Att gå ut med reklamen är ju aplätt och det ser jag som extra motion bara.

Satt och sorterade mitt idag. Började 20.30 och var klar 21.45. En timme och en kvart alltså. Jag förstår verkligen inte hur du kan få så lång tid på sorteringen? [tard] Det hade jag inte lyckats med ens om jag försökt att sega [tard]

Allegro:

PS: Jag har bara villor, kan tänka mig att det är så helvetes jobbigare att gå i lägenheter, dessutom får man mindre betalt då.

Njae... I hus där man fortfarande använder sig av brevinkast i dörrarna så är det ju jobbigt, men i nyare hus så har man ju bara fastighetsboxar/brevlådor nere i trappuppgången. Så till ett höghus går man in innanför dörren och dumpar reklam i alla brevlådor som då är uppradade bredvid varandra 😛 Inte konstigt att man får mindre betalt, det tar ju ingen tid alls att göra det 😛


   
SvaraCitera