Aviseringar
Rensa alla

Fler finnar efter påbörjad "behandling"


Ämnesstartare

Hej

Jag började använda lite produkter mot finnar för två-tre veckor sen. Jag använder Neutrogena Visibly Clear, återfuktande och Aco Acnegel som man stryker på kvisslor och hudområden som lätt drabbas av acne (jag har strukit på gelen på finnarna direkt, vet inte om man kanske inte ska göra det?).

Nu är det så att jag märkt att jag börjat få betydligt fler finnar än innan och alla verkar hamna runt munnen, detta kan ju såklart vara en "slump", men jag tycker det verkar konstigt att man får fler finnar efter påbörjad behandling, det borde ju om något vara tvärtom [crazy]

Ni får gärna tipsa om andra produkter man kan använda, jag har som sagt ingen direkt tidigare erfarenhet av några produkter...

Ps. Basiron, är det något man kan använda basiron mot mild/måttlig acne också, eller är det overkill? Hon på Apoteket sa att huden blir röd och att den fjällar av det, så det verkar vara lite overkill om man inte har ordentlig acne.

Tack!


   
Citera

om du får de flesta runt munnen kan det ju kanske vara kontaktacne, fundera på om du ofta lutar hakan/munnen i handen eller så när du t.ex sitter vid datorn eller i skolan.


   
SvaraCitera

jag tror du får fler finnar för att huden störs i sitt "normala lunk" det kanske blir värre en tid, men det bör gå ner snart och bli mindre och mindre alteftersom huden vänjer sig. Så sa i alla fall en apotekstant till mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

Så sa i alla fall en apotekstant till mig.

Har du själv haft så att du fått mer finnar efter påbörjad behandling?

Förresten kom jag på att det inte står på Neutrogena-förpackningen att man ska använda den morgon och kväll, frågan är om det funkar att göra det, eller om man bara ska använda det en gång om dagen? Senaste veckan har jag även använt det som ansiktsmask morgon och kväll varje dag. Skulle det kunna påverka uppkomsten av finnar? Någon som vet?


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Senaste veckan har jag även använt det som ansiktsmask morgon och kväll varje dag. Skulle det kunna påverka uppkomsten av finnar? Någon som vet?

Oj, det låter inte jättebra. Ansiktet blir då för uttorkat och producerar istället mer talg vilket leder till inflammerade porer(finnar).
Det tar tid för huden att vänja sig också, den är mycket känslig för både väder och omgivning.
Läs på förpackningen hur ofta du ska använda produkten.

Jag har sällan finnar och om jag får en som jag använder något medel på brukar det bara bli värre. Detta eftersom min hud är van vid att vara obehandlad.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Senaste veckan har jag även använt det som ansiktsmask morgon och kväll varje dag. Skulle det kunna påverka uppkomsten av finnar? Någon som vet?

Ja, om den inte ät anpassad för din hudtyp.
Smink, otvättat hår, länge använt örngott m.m bidrar också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Oj, det låter inte jättebra. Ansiktet blir då för uttorkat och producerar istället mer talg vilket leder till inflammerade porer(finnar).

Fan vad illa, jag var dum nog att tro att det skulle hjälpa...Fan att idioterna inte skriver det på förpackningen, det står bara hur man använder den, inte när man ska använda den och när/hur man inte ska använda den eller vad det kan leda till..Lömska fanskap!

Du vet inte hur ofta man ska använda ansiktstvätten? Ska man köra både morgon och kväll eller ska man bara köra en gång om dagen?

kallprat:

Detta eftersom min hud är van vid att vara obehandlad.

Jo, men om det tar ett tag för huden att vänja sig så lär den ju bli van efter ett tag. Jag hade inte mycket finnar förut heller, men för två veckor började jag få en del, och jag tyckte de blev för många, och bestämde mig för att göra något åt det. Vet inte om jag vågar sluta igen för att testa och se

isola:

Ja, om den inte ät anpassad för din hudtyp.

Sånt vet man ju tyvärr inte förrän det är för sent =/


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

men för två veckor började jag få en del, och jag tyckte de blev för många, och bestämde mig för att göra något åt det. Vet inte om jag vågar sluta igen för att testa och se

Då verkar det som att din hy bara kommit in i en fas. Vänta ett tag och se sedan om den mår bättre. Gör den inte det, behandla försiktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Vänta ett tag och se sedan om den mår bättre.

Kanske det, men jag vill ju få bort de finnar jag redan har, och det tar rätt lång tid för huden att läka dessa av sig självt, därför vill jag göra det med acnedödarmedel (hudåterskapande, typ). Får se, kör på en vecka till, och blir det inte bättre så får jag väll sluta och se vad som händer


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera