Aviseringar
Rensa alla

Fler invånare i södra, varför?


Ämnesstartare

Jag fick en uppgift i skolan om att jag skulle ta reda på varför det bor fler människor i den södra delen av sverige till skillnad från den norra. Har inte hittat så mycket och skulle gärna behöva mer. Motivera dig också om du har lite tid, tack peeps 😀 


   
Citera

Skulle gissa på att det är för att det ligger närmare europa, är oftast mildare vintrar plus att sveriges två större städer ligger söder ut (Malmö och Göteborg). 


   
SvaraCitera

hat troligtvis bland att göra med att det är jävligt mycket lättare att odla saker där än i norra sverige. Även om vi idag inte odlar så mycket var det den viktigaste orsaken när folk började slå sig ner där.


   
SvaraCitera

Ursprungligen har det säkert att göra med klimat, och kanske som mrman skriver närhet till andra länder. 

Nu på senare tid tror jag också att det handlar mycket om att det inte satsats på norra Sverige. Vi har t.ex. ett tågnät som fortfarande går längs inlandet trots att de större städerna ligger längs kusten. Politiken bryr sig inte om norra Sverige (förutom när det kommer till typ gruvfrågor), och jag tror att det är en stor anledning till varför många flyttar därifrån idag.


   
SvaraCitera

Tittar man på kartor så ser man hur städer i princip alltid ligger i anslutning till kustområden eller insjöar/floder/åar. Vatten är grunden för ett fungerande samhälle. Först och främst för att dricka såklart. En annan anledning till att många städer anlagts längs kusterna beror på att de anlagts under tiden båten var det enda transportmedlet. All handel och varutransport bedrevs via båt. Fanns inga sätt att flytta stora kvantiteter av ex. trä längs vägar, utan det fick skeppas.

Titta på en Sverigekarta så ser du hur tomt det är på städer norr om Strömstad, samtidigt som det kryllar av städer norr om Stockholm. Det beror på att Sverige saknar kust ovanför Strömstad på den västra sidan, eftersom Norge ligger där, samtidigt som man har kust på östsidan ända upp till Kalix och Bottenviken. Därmed försvinner en hel del "städer som kunde ha varit" på den västra sidan, i södra Sverige kryllar det av städer likt ett skägg runtom hela kusten från Strömstad söderut längs Malmö och upp till Stockholm, och i inlandet har vi stora sjöar och floder, större än i norr.

Om fienden kom så kom de i princip alltid ifrån söder (Danskarna har vi krigat med oerhört mycket). Det fanns inte så mycket åt norr. Finland var svenskt och därmed låg Sveriges försvarsgräns mot Ryssland inne i Finland, inte i norra Sverige.

Dessutom försvårar klimatet i norr möjligheterna till att odla. Kylan tar död på många växter. Samtidigt är ju kylan svårhanterlig även för människor. De hade inga Everestjackor på Stadium att hämta om de frös, utan de frös ihjäl såvida de inte hade djurpälsar (vilket var snordyrt). Även om man såg till att vara inne när det var som kallast så var nog livet mycket hårt eftersom det inte fanns värme inomhus, förutom brasor då.

Kan tänka mig att temperaturen låg på 14-17 grader någonting inomhus.


   
SvaraCitera

vem fan vill bo i Norrland? åbäcket täcker ju halva Sverige


   
SvaraCitera

because water


   
SvaraCitera