Aviseringar
Rensa alla

Flickvän och Pojkvän: Från ett aspergerperspektiv


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Flickvän = En vän man har som är en flicka.
Pojkvän = En vän man har som är en pojke.

Har du flickvän? Ja
Är ni ihop? Nej
Då är hon inte din flickvän? :S

Tjejkompis = En kompis man har som är tjej.
Killkompis = En kompis man har som är kille.

Jag var med ute med min tjejkompis igår. 
Är ni ihop? Ja.
Då är hon inte din tjejkompis, då är hon din flickvän.

Som kille har man: kompisar/vänner, tjejkompisar, och flickvänner. 
Som tjej har man: kompisar/vänner, killkompisar, och pojkvänner.

Ofta inte det sistnämnda i plural. Utan i singular, som i en monogam relation. 

Jag har många polare och tjejkompisar, men bara en flickvän. 

Det blir tydligt hur språket är anpassad för heterosexuell monogami, när äktenskap var normen.

Flicka = Mänskligt barn av kvinnligt kön. 
Pojke = Mänskligt barn av manligt kön.

Det handlar alltså om personer som inte har genomgått puberteten ännu. EUW! :S

Man kan alltså rimligen inte ha en flickvän eller pojkvän efter låg och mellanstadiet, definitivt inte efter högstadiet. 

Det rimliga vore att man har en hustru eller har en man. Fast hallå? Varför hustru? Låter ju som att det är en person som har ansvar för ens hem? Som man kanske då äger möjligen kanske? Och även om vi byter ut hustru emot kvinna. Hur kan man "ha" en kvinna, eller "ha" en man? Men om vi bortser från den svårigheten. Så borde det egentligen vara något i still med:

Har du flickvän? Nej, jag har en kvinna. 

Det är intressant hur man inte kan "ha" en tjejkompis, men man kan "ha" en flickvän (eller i detta fallet "ha" en kvinna). :S

Några tankar på det?


   
Citera

bara för att du har asperger så är inte all din interna dialog "aspergerperspektiv"


   
SvaraCitera

va? följer d av [du har asperger] att [ingen av din interna dialog är "aspergerperspektiv"]? hihi jag gör onödiga triviala överanalyser av ord, men d e inte dumt för d e asperger o d e sån ja e!!!!!!


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
bara för att du har asperger så är inte all din interna dialog "aspergerperspektiv"

Jo det är ett aspergerperspektiv. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
va? följer d av [du har asperger] att [ingen av din interna dialog är "aspergerperspektiv"]? hihi jag gör onödiga triviala överanalyser av ord, men d e inte dumt för d e asperger o d e sån ja e!!!!!!

Dumt eller inte dumt, asperger är ett funktionshinder av en anledning. Sedan är det här lika onödigt som filosofi eller matematik. Visst vissa kanske inte ser det här som viktigt, jag har inte sagt att det är viktigt för alla. Men det du insinuerar är att det som inte är viktigt för dig, är inte viktigt alls. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Jo det är ett aspergerperspektiv. 

det som möjligen är aspie är väl att du inte fattar att typ alla tänker sådär men oftast håller sånt för sig själva eftersom ingen är intresserad eftersom typ alla tänker sådär osv


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Den ända rimliga tolkningen är att det är olagligt att ha en flickvän eller pojkvän när man är över 18 år gammal.


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Dumt eller inte dumt, asperger är ett funktionshinder av en anledning. Sedan är det här lika onödigt som filosofi eller matematik. Visst vissa kanske inte ser det här som viktigt, jag har inte sagt att det är viktigt för alla. Men det du insinuerar är att det som inte är viktigt för dig, är inte viktigt alls. 

detta är bara mental rundgång, ska du jämföra med matematik så blir motsvarigheten typ "1+3 = 4 = 8/2 = 4-2+1+1 = 2x2" :s


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:

det som möjligen är aspie är väl att du inte fattar att typ alla tänker sådär men oftast håller sånt för sig själva eftersom ingen är intresserad eftersom typ alla tänker sådär osv

Ohh, I am not alone. <3 Vilken twist. Jag är inte säker på att "alla tänker sådär". Alla verkar i detta fall innefatta dig enbart (med säkerhet). Jag tror inte det enbart är personer som har mitt funktionshinder som tänker så här, eller ens att alla som har det tänker såhär. Men det är gissningsvis många, med tanke på kriterierna. Samtidigt så är jag helt övertygad om att många människor aldrig har reflekterat i dessa termer någonsin. Vad som gör dig så säker på att så inte är fallet får stå för dig. 


   
SvaraCitera

Gamlefarbror Pastill:
bara för att du har asperger så är inte all din interna dialog "aspergerperspektiv"

+1


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Ohh, I am not alone. <3 Vilken twist. Jag är inte säker på att "alla tänker sådär". Alla verkar i detta fall innefatta dig enbart (med säkerhet). Jag tror inte det enbart är personer som har mitt funktionshinder som tänker så här, eller ens att alla som har det tänker såhär. Men det är gissningsvis många, med tanke på kriterierna. Samtidigt så är jag helt övertygad om att många människor aldrig har reflekterat i dessa termer någonsin. Vad som gör dig så säker på att så inte är fallet får stå för dig. 

kanske inte är så vanligt som jag tror men det är väl fortfarande inget typiskt asperger? känns mer som ett tankesätt du personligen snöat in på o gärna pratar om. tror d finns folk med asperger som är tvärtom, extra ointresserade av d där o tkr ord är oväsentligheter 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:

detta är bara mental rundgång, ska du jämföra med matematik så blir motsvarigheten typ "1+3 = 4 = 8/2 = 4-2+1+1 = 2x2" :s

Ja, det är tautologiskt. Det intressanta i sammanhanget är historien till ordens uppkomst, med andra ord; förhållandena till dess uppkomst; samt dess funktion i att befästa vår syn på världen i hur de används i relation till andra ord och i dess övriga sammanhang. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Ja, det är tautologiskt. Det intressanta i sammanhanget är historien till ordens uppkomst, med andra ord; förhållandena till dess uppkomst; samt dess funktion i att befästa vår syn på världen i hur de används i relation till andra ord och i dess övriga sammanhang. 

ja, det håller jag med om. kan vara nåt med romantisk föreställning om paret vilket sammankopplas med ungdom och oskuld etc, kanske?


   
SvaraCitera

om man slutar säga tjejkompis/killkompis så blir det 1623786123 ggr lättare


   
SvaraCitera

Ha en partner fungerar i alla sammanhang.


   
SvaraCitera