Aviseringar
Rensa alla

Floaters


Ämnesstartare

Jag har sedan kanske ett halvår sedan haft "problem" med floaters i ögonen.

"Mouches volantes eller glaskroppsgrumlingar (på engelska floaters) är en fransk term som kan översättas till "flygande flugor" och beskriver ett fenomen som förekommer i ögonen. "Flugorna" ser inte direkt ut som flugor utan som punkter eller ojämna linjer som flyter i synfältet om man ser mot en ljus bakgrund. Mouches volantes sitter i glaskroppen och enstaka medfödda grumlingar förekommer normalt utan att det tyder på någon sjukdom. Plötsligt uppkommande eller förvärrade grumlingar, speciellt tillsammans med ljusblixtar, kan dock vara ett symptom på näthinneavlossning och kräver akut sjukvård."

Image

Någon mer som har samma problem? När uppkom det? Vet du anledningen?


   
Citera

Ballt! (Fast jobbigt såklart.) Hur många har du? Hur mycket stör de ditt synfält?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vidrigt [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bengrutt:

Ballt! (Fast jobbigt såklart.) Hur många har du? Hur mycket stör de ditt synfält?

Är för många för att räkna. Men är väll 3-5 "maskar" och massa klumpar. De stör mig inte särskilt eftersom min hjärna har lärt sig att ignorera dem (alltså de finns där hela tiden men jag ser de bara när jag inte är aktiv, typ). De syns mest på plan ljus yta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt framstående då jag kollar mot himlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Vidrigt [shake]

Är väll inte vidrigt? Inte direkt riktiga maskar och flugor som flyter omkring. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Är väll inte vidrigt? Inte direkt riktiga maskar och flugor som flyter omkring. [shake]

Jo det är vidrigt, måste vara hemskt att ha


   
SvaraCitera

Lounge fact:

De stör mig inte särskilt eftersom min hjärna har lärt sig att ignorera dem

Kan man göra något åt dem? Typ operera bort dem? Typ glaskroppstransplantation eller något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har, fick det efter att iosib här på forumet armbågade mig i ögat när vi spela basket. [bigsmile]

Men jag har vant mig vid den (har bara en fast jävligt stor), ser den bara om jag letar efter den typ. Först blev jag av med den, men så hade jag för dåliga linser och när jag bytte till bättre kom den tillbaka. Nu är den dock borta igen eftersom min hjärna ställt om sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jo det är vidrigt, måste vara hemskt att ha

Nej, hjärnan lär sig filtrera.

Bengrutt:

Kan man göra något åt dem? Typ operera bort dem? Typ glaskroppstransplantation eller något?

Jag vet inte. Jag börjar överväga att gå till en ögonläkare eller något iaf, och kolla om något är skadat. Har problem med ett ständigt brus med. Tidigare har det varit babbel om ångest men börjar fundera på om det handlar om Visual snow istället, eftersom bruset och floatersen kom i samma veva.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Jag börjar överväga att gå till en ögonläkare eller något iaf, och kolla om något är skadat.

Du har alltså inte kollat upp det? Det skulle jag göra om jag var du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Men jag har vant mig vid den (har bara en fast jävligt stor), ser den bara om jag letar efter den typ. Först blev jag av med den, men så hade jag för dåliga linser och när jag bytte till bättre kom den tillbaka. Nu är den dock borta igen eftersom min hjärna ställt om sig.

Okej, men shit? Har du undersökt ögat noga? För det låter ju inte särskilt helfy att börja se floaters efter att man fått en smäll mot ögat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bengrutt:

Du har alltså inte kollat upp det? Det skulle jag göra om jag var du.

Jo, ska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

n

Lol [bigsmile] därför det är svårt att räkna dem.


   
SvaraCitera