Aviseringar
Rensa alla

Fluoxetin?


Ämnesstartare

Hej, är det bara jag eller älskar BUP att skriva ut Fluoxetin? -.-
Nån som ens tycker att det hjälper? På vilket sätt?


   
Citera

Jävla pillervärld! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jävla pillervärld!

word.
Roligaste är ju när de höjer dosen hela tiden men skär ner på terapin med -.-


   
SvaraCitera

ja dom skrev ut den till mig men jag blev sur eftersom den var helt jävla värdelös och då fick jag byta till zoloft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

då fick jag byta till zoloft

Funkade dte bättre då?
Btw, får man fråga vad du fick tabletterna för...?


   
SvaraCitera

xLillaMy:

word.
Roligaste är ju när de höjer dosen hela tiden men skär ner på terapin med -.-

De får antagligen bra priser på pillren men terapi är dyrt. Är ju någons timlön som kostar då.
Det är ju samma som Prozak. [surprised] (Jag googlade lite.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Prozak.

Vad är det? [rolleyes]


   
SvaraCitera

xLillaMy:

Vad är det? [rolleyes]

"Fluoxetin är ett antidepressivt läkemedel av typen selektiv serotoninåterupptagshämmare (SSRI). Det säljs under varunamnen Fontex®, Prozac®, Fluctin® med flera..."
Tror Prozac är Astras namn på det.
Har ju varit en del diskussioner om hur mycket Prozac som doseras ut. Alla lugnas med Prozac. Typsikt hemmafrupiller också tror jag.


   
SvaraCitera

xLillaMy:

Funkade dte bättre då?
Btw, får man fråga vad du fick tabletterna för...?

Ja det funkade väl bättre, blev dock lite personlighetsförändrad av den enligt mina vänner.

jag kunde inte känna några känslor alls. Så jag kände att jag blev mer harmonisk eftersom jag inte kunde bli arg och ledsen. (hade väldiga problem med ilskan eftersom jag var så deprimerad och aldrig fick utlopp för det som egentligen var problemet).

Så den hjälpte mig att orka existera ett tag. Men det var inte att leva.. kändes som jag existerade materiellt men inte mer.

Fick tabletterna för depression och ångestproblem. Men mest för depressionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äter fluoxetin, det hjälper mig att sluta ligga kvar i sängen och stirra i taket hela dagarna tills att det är dags att sova. dö vill jag fortfarande göra.. bättre än inget om man säger så:)


   
SvaraCitera

Det är bajs. Iallafall mot vissa ändamål


   
SvaraCitera

followthelights:

Fick tabletterna för depression och ångestproblem. Men mest för depressionen

blir man glad av dessa piller ?[crazy]


   
SvaraCitera

Tja gillar du suigui eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

ja dom skrev ut den till mig men jag blev sur eftersom den var helt jävla värdelös och då fick jag byta till zoloft

Har en fråga till dig.
Förändras personligheten när man tar pillren?
Känner man sig annorlunda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smertesorg:

Förändras personligheten när man tar pillren?

Nu har jag inte tagit vare sig sertalin (Zoloft) eller fluoxetin (Proxac) utan käkar citalopram (Cipramil), men de funkar på ganska liknande sätt, och jag vill inte påstå att man får en annan personlighet. Däremot så kan det hända att man mår sämre i början av behandlingen, och när den väl börjar ge effekt är mindre deprimerad och upplever mindre ångest. Men på vilket sätt skulle det inte vara bra?

Smertesorg:

Känner man sig annorlunda?

Förhoppningsvis känner man sig mindre nedstämd efter ett tag. Andidepressiva är ingen mirakelkur, de minskar nedstämdhet lite, ångest (på lång sikt) lite, men piller allena kan inte ta dig ur en depression eller livskris. Att använda sig av både medicinering och terapi har dock bevisat väldigt god effekt.

LOKAEFETTGOTT:

blir man glad av dessa piller ?[crazy]

Antidepressiva kallas ofta missvisande för lyckopiller: det är inte målet med dem. De gör inte att man känner sig glad, och de tar inte bort all nedstämdhet heller, utan de minskar den, så att man mår mindre dåligt. Därtill så har de en rad biverkningar - men det gäller all medicin och behandling mot alla sjukdomar.


   
SvaraCitera