Aviseringar
Rensa alla

Flyg frågor


Ämnesstartare

Har aldrig flygit, eller ja en gång men det kommer jag inte ens ihåg. Så frågor, idiotiska frågor också. Ska flyga från Stockholm till Luleå 

Vart gör man av sin jacka på flygplanet? 

Vart hur checkar man in? 

Hur mycket handbagage / hur stor väska får man ha? 

Hur funkar säkerhetskontrollen? 

Vad får man inte ta med sig på flyget


   
Citera

Kalleskaviar: Vart gör man av sin jacka på flygplanet?

har på sig den om man vill eller lägger den på hyllan ovanför 

Kalleskaviar: Vart hur checkar man in?

går fram till desken hos rätt flygbolag och säger att man vill checka in, alternativt fixar det själv på internet 

Kalleskaviar: Hur mycket handbagage / hur stor väska får man ha?

olika flygbolag har olika regler, kontakta dem och fråga 

Kalleskaviar: Hur funkar säkerhetskontrollen?

man lägger prylar man har på sig tsm med typ skärp o sånt som kan ge utslag i en korg som åker på ett rullband igenom en röntgenmaskin, sen går man sj igenom en sån när de vinkar fram en, om något piper får man hålla upp händerna så söker de av en med maskin så kske man får ta av sig fler kläder om de ej hittar vad som piper osv osv osv 

Kalleskaviar: Vad får man inte ta med sig på flyget

typ vapen, vätskor, knark, mat, parfymer osv som man har handlat utanför säkerhetskontrollen.. lägg sånt i det andra bagaget så är det lugnt.  


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Vart gör man av sin jacka på flygplanet?
Man kan lägga den på hyllan ovanför flygstolen, ha den i knät eller sitta på den.
Vart hur checkar man in? 
När du anländer till flygplatsen finns de skyltat till incheckningsdisken därefter får du gå igenom  en säkerhetskontroll.
Hur mycket handbagage / hur stor väska får man ha?
Den Informationen borde du hitta på flygbolaget hemsida.
Hur funkar säkerhetskontrollen?
Du lägger ditt handbagage på ett band och går sen igenom en metalldetektor och tar dina saker på andra sidan. Har du otur vill de visitera dig manuellt eller gräva i din väska.
Vad får man inte ta med sig på flyget?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/flygresenar/bagage/vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/


   
SvaraCitera

S3ON:

lägg sånt i det andra bagaget så är det lugnt.  

Man kanske ska skippa knarket och vapnen Mycket glad


   
SvaraCitera

Getrekt:

Man kanske ska skippa knarket och vapnen Mycket glad

man gör som man vill, sådan smuggling sker hela tiden yo


   
SvaraCitera

S3ON:

man gör som man vill, sådan smuggling sker hela tiden yo

Dock finns det ganska stor risk att dom tar och öppnar väskan. Kmr ihåg när farsan köpt flera limpor cigg och när vi öppna väskan fanns det ett skit stort klistermärke som tullen satt på insidan antagligen för att visa att dom har öppnat den.


   
SvaraCitera

Getrekt:

Dock finns det ganska stor risk att dom tar och öppnar väskan. Kmr ihåg när farsan köpt flera limpor cigg och när vi öppna väskan fanns det ett skit stort klistermärke som tullen satt på insidan antagligen för att visa att dom har öppnat den.

hade de tagit ciggen? om nej, fick han krav på skatt o sånt efter hemkomsten? 


   
SvaraCitera

S3ON:

hade de tagit ciggen? om nej, fick han krav på skatt o sånt efter hemkomsten? 

Kmr tyvärr inte ihåg, kan vart så att de tog dem. Det var ett tag sen


   
SvaraCitera

Getrekt:

Kmr tyvärr inte ihåg, kan vart så att de tog dem. Det var ett tag sen

mja, är ju ej säkrast att smuggla med flyg om en säger så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men säkerhetskontrollen, ska man ta av sig jackan också? Och behöver man ta ut allt ur väskan? Eller räcker det att man lägger mobilen och plånboken och mössan och jackan och väskan i samma låda och sen fimpar iväg den? Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Kalleskaviar:
Men säkerhetskontrollen, ska man ta av sig jackan också? Och behöver man ta ut allt ur väskan? Eller räcker det att man lägger mobilen och plånboken och mössan och jackan och väskan i samma låda och sen fimpar iväg den? Rullar ögonen

jacka, skärp, skor, smycken tar du av. elektronikprylar tar du ut ur väskan. du lägger allt i lådor som rullas ner och röntgas, sen går du genom spärren. piper det får du göra vad de säger. de är bra på att säga till om du glömt något men räkna med att de kan vara lite otrevliga pga stressen.


   
SvaraCitera

om du ska resa in i usa kan du olyckligtvis behöva mötas av omotiverat våld vid säkerhetskontrollen, de bara är sådär utan vidare anledning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag kollar på slutet av min Norwegian biljett via appen  står detta. Betyder det att jag har alla dom här sakerna? 20160214_215233png.jpg


   
SvaraCitera