Aviseringar
Rensa alla

Flytt till annan kommun- fråga om skola


Ämnesstartare

Hej! Det är så att jag funderar på att flytta till Jönköping i höst, bor nu i uppsala. Jag ska börja 2an på samhäll i höst. Men grejen är att ifall jag flyttar och börjar på samhäll i Jönköping, måste jag gå om ett år då? Har letat runt och hittar inget svar, därför tänkte jag ta och fråga det här!

(:


   
Citera

Hej Hejkisse..:) Om du redan har gått..ett år..och ska gå samma program..då tänker man naturligt..att du borde få fortsätta direkt..på andra året. Om studieplaneringen ser likadan ut..med samma kurser..ungefär..under samma år. Men du ska vända dig till din stuudievägledare..och prata..resonera...prata med den nya skolan...du måste diskutera..och jämföra:).


   
SvaraCitera

Nä du lär inte behöva gå om ett år, men det kan vara så att dom har läst kurser som du inte har läst i ettan och vice versa, isåfall får du se om det finns möjligheter att göra prövningar eller baka in den kursen (från en annan klass) in i ditt schema. Maila eller ring studievägledaren/någon ansvarig på gymnasiet du ska söka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack (: för det är inte än säkert att jag ska flytta. Har dock inte sökt in till någon skola, för flytten har kommit ganska plötsligt.
Jag har redan gått om ett år därför är jag orolig över om ifall jag måste gå om ett år till.


   
SvaraCitera

Uppsala är bäst, varför ska du flytta för!


   
SvaraCitera

Hejkisse:

Men grejen är att ifall jag flyttar och börjar på samhäll i Jönköping, måste jag gå om ett år då?

Nej, inte om du inte ska byta linje [smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Farsan har fått ett bättre jobb 😛


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera