Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån?


Ämnesstartare

Hey, jag skulle vilja flytta hemifrån dock har jag inget arbete, har praktik. Undrar dock om man kan söka nåt bidrag för att få lägenhet?[sad]
Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Visste inte vart jag skulle skapa tråden så det fick bli här[crazy]

/cheer


   
Citera
Ämnesstartare

hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

19?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan få bostadsbidrag,alltså halva hyran betalad,samt soc men det är inte mycket.Börja hellre plugga o ta ett studielån

TheFinalGoodbye:

Hey, jag skulle vilja flytta hemifrån dock har jag inget arbete, har praktik. Undrar dock om man kan söka nåt bidrag för att få lägenhet?
Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Visste inte vart jag skulle skapa tråden så det fick bli här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheFinalGoodbye:

19?

haha såg inte de[crazy].. du kan ta lån! eller jobba?
man kan inte få en lägenhet om man inte har haft en fast inkomst i 6 månader först. Dold text: så har jag för mig iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag då söker bostadsbidrag så låter jag far min skriva på kontraktet? Hatar verkligen att plugga [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inga pengar . ingen bostad tyävrr stumpan livet e hårt börja jobba.,


   
SvaraCitera

Du bör se till att du har en stabil inkomst / är överens med dina föräldrar hur dom ska stödja dig om du flyttar. Det är dyrt att betal allt själv, och det är en ganska stor förändring när man flyttar hemifrån om man inte är van vid att ta hand om allting.

Du vill inte hamna i en situation där hyrorna går till inkasso, och du måste leva på "Försörjningsstöd" aka sos, det är inte alls kul. (Lagen "Socialtjänstlag kap 4" säger att ingen kan vara utan hem och mat i Sverige men den är inte "kravlös", dom kan "tvinga" dig göra saker.. för att du ska få penningarna).

Aldrig förstått mig på det där bostadsbidraget men kompisar som bott i lite dyrare lägenheter har fått. Verkar svårt att få. Leta billig lägenhet.

Bostadsvidrag:
http://www.fk.se/privatpers/studerande/bobidrag/index.php

Gå till försäkringskassan och fråga, så har du ett säkert svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar tackar aroon [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YessY:

inga pengar . ingen bostad tyävrr stumpan livet e hårt börja jobba.,

Hörde idag att man kan få soc att betala lägenhet sålänge man går på praktiken cheers gullet [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera