Aviseringar
Rensa alla

flytta hemifrån


Ämnesstartare

Hejsan jag är en fjorton årig tjej som vill flytta hemifrån
när jag blir sexton alltså om ett och ett halv år.
jag har läst på och vet allt ansvar man får.
vill bara börja med att bo i en etta eller tvåa.
och har ekonomi så det räcker.
och kan laga mat,tvätta och diska.

men vill bara höra åsikter och tips.
så har ni något att säga, säg det [smile]


   
Citera

Hur har du pengar så att det räcker? Nu kanske du är jävligt mogen, men jag hade inte ens börjat tänka på att flytta hemifrån i din ålder. Då glodde jag fortfarande på Pokémon i smyg liksom.

VARFÖR vill du flytta hemifrån?


   
SvaraCitera

Var säker på att du har pengar bara, det är mer än hyran som kostar. El kostar, ofta kräver hyresvärden hemförsäkring, du kanske vill ha Internet hemma? Bor du själv får du köpa och laga mat själv, många underskattar hur mycket pengar mat kostar. All inredning, möbler, mattor, tv kanske och tv-licens om du vill vara laglig.

Ett litet tips är att börja titta efter köks-saker redan nu. Kastruller, stekpannor, tallrikar och annat. Det är mycket som ska köpas och det kan vara bra att titta på vad allt kostar och kanske köpa en och annan sak innan det är dags.

Annars är det nog bara att önska lycka till!

[smile]


   
SvaraCitera

Haaanah:

men vill bara höra åsikter och tips.
så har ni något att säga, säg det

Jag flyttade som 16-åring eftersom utbildningen jag ville gå inte fanns där jag kom ifrån, om du flyttar av någon annan orsak känns det jävligt onödigt... Även om du har pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill flytta hemifrån för att vi är 5 st ungdomar här och två vuxna och tre katter.

man är aldrig ensam och har liksom inte tid för mig själv.
och skulle verkligen gilla att bo ensam & få eget ansvar.
min mor kommer hjälpa mig med pengar tills jag hittar ett jobb.
ska börja jobba i sextonårs åldern också.


   
SvaraCitera

Spara pengar så du har lite extra.
Om du ska bo ensam så se till att du har någon nära iaf, kan ju vara skönt om något händer.

Min pojkvän flyttade hemifrån nån månad innan jag fyllde 17, bodde i stort sett där och skötte rätt mycket av det som skulle göras. Gick bra. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som sagt så bor det många här varav en har bott hemifrån och en annan ( ännu en till, den sjätte dårå) bor hemifrån.
och jag har kastruller och allt sånt.
det har vi fått för att kunna flytta hemifrån.
jag är minst av alla men dom andra har inte tänkt flytta på ett långt tag.


   
SvaraCitera

Haaanah:

har ekonomi så det räcker.
och kan laga mat,tvätta och diska.

Du är välkommen att flytta in hos mig [smile]


   
SvaraCitera

Haaanah:

vill bara börja med att bo i en etta eller tvåa.
och har ekonomi så det räcker.

Ekonomin något du har eller vill ha?


   
SvaraCitera
Åtta

Haaanah:

ska börja jobba i sextonårs åldern också.

Kom ihåg att du inte kan förlita dig på att du kommer att få ett jobb, då det kan vara svårare än du tror. Om du vet att du vad som än händer kommer att kunna klara av den ekonomiska bördan av att bo själv så kan du väl göra det - man lär sig rätt mycket. Jag flyttade själv hemifrån när jag var 16 (eller om jag var femton. Kommer inte ihåg), och det var ett extremt bra beslut, tycker jag.

Men som sagt, om du inte har någon annan anledning än att det är trångt så känns det väldigt meningslöst - då det kommer öka den ekonomiska bördan för dina föräldrar.


   
SvaraCitera

Haaanah:

ska börja jobba i sextonårs åldern också

Precis som Åtta säger, det är ofta grymt svårt att få tag i jobb och jag misstänker att du kommer att ha din ålder emot dig när du letar och söker.

Annars är det som sagt inte bara hyran som kostar - det är el, ibland vatten, hemförsäkring, TV-licens, eventuell telefon och bredband. Sedan kanske du skall ha lite möbler, gardiner, handdukar och så vidare, även om det är en engångsutgift blir det rätt dyrt.

Kort sagt, det kostar att flytta. Och jag anser att du först och främst bör skaffa dig någon form av inkomst innan du ens funderar på att flytta hemifrån, om det inte är av sådana skäl som t ex Blivande_japan beskrivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är helt onödigt att flytta innan man får jobb...

Min brorsa gör annat för sina pengar istället för att slösa dem på hyra, mat, el osv...

Tips: Stanna hemma så länge du kan [badgrin]


   
SvaraCitera
Åtta

karleksproblem:

Tips: Stanna hemma så länge du kan [badgrin]

Om man vill undvika att växa upp, lära sig ta ansvar och få sinne för ekonomi så är det ett jättebra tips. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om man vill undvika att växa upp, lära sig ta ansvar och få sinne för ekonomi så är det ett jättebra tips. [smile]

Jo fast sinnet för ekonomi behövs väl inte så mycket om man får ett ganska bra jobb, man kan ju ändå städa hemma, betala lite av hyran, betala räkningarna osv.

Min brorsa pluggar till överläkare... På akuten kan man få runt 400kr per timme... [crazy]


   
SvaraCitera

Som sextonåring är det knappast lätt att få ett vettigt jobb som kan försörja dig.


   
SvaraCitera