Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån från mamma med alkoholmissbruk


Ämnesstartare

Hej, jag undrade om det går att flytta hemifrån om man är under 18 och redan har kontakt med socc?
Saken är att jag gärna vill ha en egen lägenhet och 16 år gammal. Min mamma är alkoholmissbrukare och behandlar med rent av som skit. Hon misshandlar mig väldigt mycket psykist. Och socc bryr sig knappt utan anser att jag har tonårsproblem... Jag har haft panikattacker, burit min mamma hem ett par ggr osv... typiska historien


   
Citera

Sluta hjälpa henne, låt henne göra bort sig, låt henne skämmas, det är det enda sättet hon kommer lära sig.


   
SvaraCitera

sluta bära hem henne hon får väll sova i arresten så hon lär sig något


   
SvaraCitera

Ja, det går att flytta hemifrån, Tror tillomed soc har skyldighet att fixxa dig en lägenhet/ eller lösa det på annat sätt. Om du inte kan bo hemma.


   
SvaraCitera

Först när en alkoholiserad person inser själv att denne har alkohop problem går det att få en lösning, tills det spelar det ingen roll hur mycket dom gör bort sig.

Men som svar på din fråga, så visst tycker iaf jag att det borde gå! Men dessvärre så vet jag inte så mycket om lagar o samhällsfrågor i sverige [sad], Men det ordnar garanterat upp sig för dig, det är jag säker på...


   
SvaraCitera

I teorin ska det gå. Men antagligen har din kommun inte råd, utan låter dig lida pga av pengabrist. Vill du ha en lägenhet så får du vara beredd på att kämpa.


   
SvaraCitera

Gruppboende någonstans kan du säkert hamna på, dock är sådana ofta låsta.
Underbara Svea Rike[party]


   
SvaraCitera

159852456:

Hej, jag undrade om det går att flytta hemifrån om man är under 18 och redan har kontakt med socc?

jakaerstark:

Ja, det går att flytta hemifrån, Tror tillomed soc har skyldighet att fixxa dig en lägenhet/ eller lösa det på annat sätt. Om du inte kan bo hemma.

[y]

har soc snackat med din mamma om hennes missbruk?

jag försökte med detta (ta kontakt med soc, de tipsade om ANE [alkohol och narkotika enheten] i höstas då min mamma drack, fick ist effekten att hon slutade dricka som tur var.

men som jakerstark sa, soc är skyldiga att fixa ngt.

du ska inte behöva må kasst för att din mamma gör som hon gör


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag bor i södertälje, så kommunen e otroligt snål :/
sen så vet dom att hon har ett missbruk osv. men dom lägger alla anklagelser på mig exempel, om min mamma varit full dagen innan o skrikit som en galning på mig och jag på morgonen därefter inte har lust att säga godmorgon. Så tycker dom att jag e omogen :/.


   
SvaraCitera

159852456:

missbruk

ta kontakt med någon vettig människa som vill hjälpa. snacka med kurator på skolan t.ex lr sjuksystern. eller någon lärare du litar på. någon vuxen överhuvudtaget du litar på som kan stötta o hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack så mkt 🙂


   
SvaraCitera

159852456:

Hej, jag undrade om det går att flytta hemifrån om man är under 18 och redan har kontakt med socc?

Fosterfamilj


   
SvaraCitera

du kan går på gymnasiet typ 6 mil där du kommer i från och bor i sån där sak som jag inte kommer i håg 😛


   
SvaraCitera

159852456:

jag bor i södertälje, så kommunen e otroligt snål :/

har du någonsin undrat varför?


   
SvaraCitera

Nortexius:

har du någonsin undrat varför?

Bra, dra in det där i den här tråden också. [rolleyes]


   
SvaraCitera