Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån? Hjälp.


Ämnesstartare

Hur gör man när man ska flytta ut vid 17 års åldern? Jag bor ensam med min pappa i lägenhet just nu och jag har det jättejobbigt hemma pga av olika skäl. Hur ska jag göra för att jag ska få en egen lägenhet? Jag har redan pratat med min pappa om det och han är okej med det, han vill inte ha mig hemma ändå. Grejen är också att min pappas namn är svart så han har ingen kredit inget nada, går det ändå att skaffa lägenhet i hans namn? Så någon som kan hjälpa mig?


   
Citera
Ämnesstartare

Hmm ingen aning faktiskt. Pröva google, kan hjälpa. [smile]


   
SvaraCitera

socialen.


   
SvaraCitera

Du måste ha haft en fast inkomst i minst 6 månader innan du kan få en lägenhet, och du måste vara minst 18 år för att ställa dig i kö. (Så vet jag iaf) Men du kan hyra i andrahand (svart) eller bo tillsammans med någon och dela på hyran. Du kan kolla på blocket, där finns det många som hyr ut rum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helst inte socialen. tar det bara som en sista utväg.


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Du måste ha haft en fast inkomst i minst 6 månader innan du kan få en lägenhet, och du måste vara minst 18 år för att ställa dig i kö.

Jag är 16år och står i bostadskö utan att ha någon inkomst. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är 16år och står i bostadskö utan att ha någon inkomst.

Berätta lite mer Geigerzähler, hur gjorde du?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och Tyrael, mitt hemland är Sverige och jag älskar detta land.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jag är 16år och står i bostadskö utan att ha någon inkomst

Ofta.[shake] .. Hur?


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Ofta. .. Hur?

PompeTeetha:

Berätta lite mer Geigerzähler, hur gjorde du?

Jag vet inte faktiskt. Men mamma och pappa står som borgenärer, är nog därför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha okej okej va soft:)


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jag vet inte faktiskt. Men mamma och pappa står som borgenärer, är nog därför.

Nej, det är faktiskt så pass enkelt att man bara ställer sig i kön. Jag står också i kö nu.

Men det skiljer sig från kommun till kommun. I vissa kommuner måste man vara 18 år.


   
SvaraCitera

PompeTeetha:

Grejen är också att min pappas namn är svart så han har ingen kredit inget nada, går det ändå att skaffa lägenhet i hans namn?

Är din far inte "kreditvänlig" (dvs. har betalningsanmärkningar och liknande) så kommer han antagligen inte kunna stå på lägenheten, beror naturligtvis på vilket bolag det är men sannolikheten är hög att han inte kommer kunna stå för lägenheten.

Det du skulle kunna göra är att höra med någon snäll bekant om denne kan stå för hyrekontraktet, men då får du en någon väldigt snäll bekant som är över 18 år och har fast inkomst utan betalningsanmärkningar.

Ställa dig i kö själv är svårt/enkelt beroende på vart du bor. Kollar du på din kommuns hemsida så har de troligen en lista över vilka bostadsbolag som finns i kommunen, kolla med bolagen hur det funkar med köerna.

Enklaste för din del vore nog att faktiskt kolla med socialkontoret dock, de är inte så farliga som det verkar.


   
SvaraCitera

Inne boende.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera