Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån med 16 pga studier?


Ämnesstartare

Hej! Vi är två 15/16 åringar som ska börja gymnasiet efter sommaren. Vi ska kanske flytta ihop pga studier. Vi tänkte fråga om vår budget räcker.
Alltså tillsammans har vi 4 730kr (studie- + inackoderingsbidrag) och kanske 500kr var av våra föräldrar.
Vi har redan kollat vad hyran ungefär ligger på och det är runt 3000kr. Nu undrar vi om vi kan klara oss med runt 1 730kr (2 730kr ifall föräldrarna lägger till lite). Kommer vi att har råd med mat,el,bredband,hygienartiklar osv?

Vi skulle vara väldigt tacksamma ifall ni kunde svara på vår fråga!


   
Citera

Det bör gå bra, så länge ni gör upp en budget som ni följer.

Bredband lär vara runt 200-300 kr/månad, frukost och middag kan man lätt fixa på under 5 kr per person och dag (300 kr/månad), el har jag inte riktigt koll på och hygienartiklar kan man också fixa hyfsat billigt.


   
SvaraCitera

Det lär nog inte bli lätt. Flyttade hemifrån när jag var 16, tror min mat låg på runt 1000-1500 per månad (för en person), den betalade mina föräldrar (tillsammans med hyran) hade studiebidraget till kläder, mediciner och hemresor. Det var lite tight men gick. Min moder betalade mina träningsavgifter

Självklart kan man äta billigare än vad jag gjorde, och slipper man dyra mediciner och hemresor blir det ju lättare.


   
SvaraCitera

Skaffa jobb efter skolan.


   
SvaraCitera

Förutom hyran är väl maten den största utgiften. Är någon av er bra på att laga mat därför det blir AVSEVÄRT mycket billigare att laga egen frukost, lunch och middag ät att behöva äte ute på restaurang. Samt att den hemmalagade maten är mycket mer rik på näringsämnen som vitaminer, mineraler och aminosyror som dessvärre oftast kokas bort på restaurangerna på grund av långvarig varmhållning .


   
SvaraCitera

Skaffa sommarjobb så går det bra


   
SvaraCitera

El, vatten och värme brukar ofta ingå i hyrorna om man hyr tex studentbostäder.
Just saying


   
SvaraCitera

Det är lätt att dra in på matkostnaderna om man vill. Men då får man ju offra ganska mycket "onödiga" saker som godis, juice och kanske till och med bröd (gör hembakat istället). Sedan har jag ingen koll på el och vatten kostnader.


   
SvaraCitera