Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån och är 16?


Ämnesstartare

Så jag har lessnat på att bo hemma. Min morsa har blivit skum och har även börjat dricka nå jävelskt. Överhuvudtaget så är hon väldigt konstig jämfört med för typ två år sedan. Min farsa bor åt helvete (Nere i stockholm) och är verkligen inte en föräldrar person. Han har utfört en fin mängd med skattebrott (inte åkt dit men ändå) och har noll empati, kan alltså inte bo hos honom.
Grejen är att min familj..eller ja jag och morsan inte direkt har mycket pengar och hon vill absolut inte att jag ska flytta.
Finns det några typ val för mig förutom att sitta och må skit i två år tills jag kan få bostadsbidrag och flytta?
Ringer jag socialen blir jag troligen flyttad ner till stockholm med farsan.


   
Citera

Tror du är rätt fucked.

Om du inte fixat jobb eller nå... men det lär ju vara svårt med tanke på din ålder.


   
SvaraCitera

Gå gymnasie på annan ort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrmm problemet är ju att jag rent av älskar mitt sociala. Mina polare och allt. Helt underbar utbildning som passar mig. Det dryga är ju att mina studier går lite åt helvete eftersom jag mår skit efter typ 2-3 tiden då jag vet att jag måste hem snart. Om cirka en månad kan jag undvika hemmet tills klockan åtta men ändå.
Men jag och morsan bråkar konstant och hon gör stora saker av ALLT jag gör.


   
SvaraCitera

försök få bisånd av soc så att du kan bo på internat/inackordering


   
SvaraCitera

Daedalus:

Finns det några typ val för mig förutom att sitta och må skit i två år tills jag kan få bostadsbidrag och flytta?

Daedalus:

Ringer jag socialen blir jag troligen flyttad ner till stockholm med farsan.

Nej, förklara noga din situation.. [smile]


   
SvaraCitera

Daedalus:

Ringer jag socialen blir jag troligen flyttad ner till stockholm med farsan.

Ring social och förklara din situation för dom angående dina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mmm men om dom bestämmer sig för att inte ge mig bidrag så kommer dom ju att flytta mig ner till stockholm varesig jag vill det eller inte eftersom farsan fortfarande är en "lämplig" förälder, enligt föräldrarättegång när jag var typ sex-sju år gammal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se till att dramatisera din situation tillräckligt mycket så att du kan få bo hos en stödfamilj eller något.

Jag kanske är naiv men borde de inte lyssna till dig främst?

Nej, såklart inte. Det är ju en myndighet.


   
SvaraCitera

Du får inte stå på ett kontrakt då du är omyndig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt detta går att ordna efter att du fyllt 18.

Det enda kan du göra nu är att fixa ett jobb och betala allt själv vilket du troligen inte kommer fixa.

Om du verkligen är desperat finns det massa pengar i t.ex droger men det är inget jag rekomenderar.


   
SvaraCitera

Tånaglar:

Se till att dramatisera din situation tillräckligt mycket så att du kan få bo hos en stödfamilj eller något.

borde väl gå, ska man inte ha rätt till stödfamilj om man inte har bra situation hemma?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Idoufe:

Gå gymnasie på annan ort


   
SvaraCitera