Aviseringar
Rensa alla

Flytta hemifrån trots omyndig?


Ämnesstartare

Är det möjligt att flytta hemifrån trots att man är omyndig? Trots att man inte blir misshandlad eller något sådant extremt?

Jag mår inte alls bra hemma, jag trivs verkligen inte och är ledsen för det jämt. Jag får bara höra gnäll och tjat hela tiden, det jag gör blir aldrig uppskattat, jag blir helt låst hemma för att jag inte får vara ute på kvällen och träffa vänner. Man blir för trött dagen efter i skolan, säger dem. Men vafan, att inte få vara ute efter 18.00 är ju löjligt. De verkar tro att jag inte fattar nånting alls. Klart jag fattar att man inte ska var ute länge, men reglerna för tiden att vara hemma är ju helt idiotiska. Jag fattar att skolan är viktig och så, jag tänker inte skippa den. Men om jag slapp allt jävla tjat och gnäll hemma så skulle jag vara mycket piggare, gladare och mer social i skolan och med vännerna.

Så jag undrar, någon som vet om man kan flytta hemfrån som 16-åring?


   
Citera

du kan få sova vid mej[wink][wink]


   
SvaraCitera

om dina föräldrar är med på det och du har en god inkomst är det väl bara att köra på, hitta en fin lägenhet och flytta ut!


   
SvaraCitera

Finns minst 1000 trådar om just detta... folk tröttnar visst aldrig på äventyrer


   
SvaraCitera

Alltså, om dina föräldrar är så hårda med tider så lär de ju knappast godkänna att du får flytta hemifrån.


   
SvaraCitera
Tyrael

limiwa:

för att jag inte får vara ute på kvällen och träffa vänner

[confused] hängeru vid kurvkiosken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

du kan få sova vid mej

trevligt, men nej tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KannibalKocken:

Finns minst 1000 trådar om just detta... folk tröttnar visst aldrig på äventyrer

om du stör dej på repetion av ämnet, låt då bli att läsa istället för att ge onödiga kommentarer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Alltså, om dina föräldrar är så hårda med tider så lär de ju knappast godkänna att du får flytta hemifrån.

jag vet. men vad ska jag göra? ska jag verkligen behöva stå ut med detta tills jag blir myndig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

hängeru vid kurvkiosken

nej?


   
SvaraCitera

limiwa:

trevligt, men nej tack.

jaha, här försöker man vara snäll och hjälpa till[sad]


   
SvaraCitera

limiwa:

jag vet. men vad ska jag göra? ska jag verkligen behöva stå ut med detta tills jag blir myndig?

Du kan ju prova att snacka med dom om det hela, vilekt du iofs säkert redan gjort 80 gånger.


   
SvaraCitera

limiwa:

om du stör dej på repetion av ämnet, låt då bli att läsa istället för att ge onödiga kommentarer.

Eller så slutar man att spamma trådar med samma topics hela tiden och hittar tråden som redan har alla svaren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

limiwa:

ska jag verkligen behöva stå ut med detta tills jag blir myndig?

Det går tro mig. Det har väldigt många andra som har fått gå igenom och klarat sig, för sen trots allt när man väl flyttat hemifrån så brukar allting kännas mycket bättre. Men det är när det är så "nära" tills man blir myndig som gör det mer frustrerande. Men håll ut! Du klarar liiite till, utnyttja tiden hemma med att plugga och försök göra ifrån dig så gott du kan medan du bor hemma.

Jag tror alla har varit med om att man gått varandra på nerverna när man blir äldre. Jag hade ett helvete tills jag faktiskt blev 18 och det bara *poff* plötsligt blev det okej att komma hem 3 på natten efter att ha festat och tagit nattbuss eller taxi hem.

Visst, sen tyckte kanske inte pappa eller mamma att d var så roligt att bli väckt 3 på måndag morgon [rolleyes]. Så man tar väl lite mer hänsyn för man bor ändå under samma tak. Allt sånt tjötochtjat förstår man senare.

Men håll ut ett tag till. När du blir myndig löser det mesta sig. Andra lyttar ut typ samma dag som de fyllt 18. Då kräver det att man har jobb eller utbildning som ger bidrag eller betalar lägenhetshyran. Men det är knapert. Att bo hemma är trots allt "billigt" och där man har det ganska lyxigt ändå.


   
SvaraCitera

limiwa:

Så jag undrar, någon som vet om man kan flytta hemfrån som 16-åring?

Hej [smile] Ja jag ska iaf flytta nästa år när jag är 16år...fast jag ska bo i en hyreslägenhet =) och jobbar samtidigt som jag ska studera 30 mil i från hem. Men det går om du kan hitta pengar att betala eller hitta nått billigt ställe [y] du kan ju bo hos nån annan genom att betala att få bo i ett rum bara för kanske 500-1500 kr i mån [y]


   
SvaraCitera