Aviseringar
Rensa alla

Flytta till Norge!?


Ämnesstartare

Orkar inte bo kvar hemma längre och Sverige och alfakassan börjar ta kol på mig! Så, min nya idé är att flytta till något kollektiv i Norge (Oslo) och börja jobba som servitris.

Är det nån som har seriösa tips om hur jag ska gå tillväga? Bra hemsidor att hitta jobb och kollektiv på?

Det slog mig att det är måndag imorn o jag har inte gjort något vettigt sen maj. Sökt massor jobb men icke... Har nån någon annan vettig plan att erbjuda, så skriv!


   
Citera
Ämnesstartare

dra till flashbacks arbetsliv forum så har du en riktigt bra sticky


   
SvaraCitera

Tror det är ungefär lika lätt att hitta ett kollektiv och ett jobb som servitris här i Sverige, som i Norge. Om inte lättare.


   
SvaraCitera

Numbero two:

alfakassan börjar ta kol på mig

Lite OT, men efter hur lång tid som arbetslös får man alfakassa?


   
SvaraCitera

Numbero two:

Norge

Jobba tio år i Norge så får man pension därifrån. Även om du flyttar tillbaka till Sverige efteråt.


   
SvaraCitera

Numbero two:

Bra hemsidor att hitta jobb och kollektiv på?

http://www.norge.no/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Tror det är ungefär lika lätt att hitta ett kollektiv och ett jobb som servitris här i Sverige, som i Norge. Om inte lättare.

Jasså det säger du? Hur kommer det sig att jag inte fått något jobb då, huh =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ponja:

ra till flashbacks arbetsliv forum så har du en riktigt bra sticky

Tack =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uranus:

Lite OT, men efter hur lång tid som arbetslös får man alfakassa?

Måste ha jobbat i minst ett halvår, då får man inte hela bidraget (jag fick ca 2000kr). Om man har jobbat heltid i ett år så får man hela summan (ca3-4000kr). Man anmäler sig första dagen man är arbetslös och sen tar det väl ca tre månader innan man börjar få pengarna. Men nu var det mer än ett år sen jag var arbetslös, så de kan jue ha ändrat på det där.

Jag kan ge mer detaljerad info om du vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jobba tio år i Norge så får man pension därifrån. Även om du flyttar tillbaka till Sverige efteråt.

Jasså, det låter jue bra =)


   
SvaraCitera

Flytta till Norge!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aspie:

Flytta till Norge!?

Ja? Varför inte?


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Tror det är ungefär lika lätt att hitta ett kollektiv och ett jobb som servitris här i Sverige, som i Norge. Om inte lättare.

Eller inte.

Numbero two:

Jag kan ge mer detaljerad info om du vill

Gör gärna det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Gör gärna det.

När man anmäler sig som arbetslös så går man till arbetsförmedlingen. De skickar då in en ansökan om ersättning till alfakassan.
Efter ett tag får man ett brev hemskickat där det står vad för papper de vill att du ska skicka till dom (men för att snabba på det hela så kan man skicka in dom innan man ens fått det brevet, samma dag man anmäler sig hos arbetsförmedlingen är bäst) Som sagt innan så måste man ha jobbat i minst 6 månader, så papprena man skickar in är bevis på att du har jobbat (arbetsgivarintyg, anställningsbevis osv.)

Efter ett tag får man ett brev med kassakort, där du fyller i dagarna du inte har jobbat/har jobbat. Sen skickar du in kassakortspapprena till alfakassan. Det kallas att stämpla.
Om man stämplat i minst en månad (tror jag minst att det är) så kan man byta från att få papperskassakort till att sköta stämplandet på internet istället, så mycket smidigare och så slösar man inte pengar på frimärken! För att få internetalfakassa så måste man ringa till dom och be om det. Efter ett tag får man ett brev hemskickat med lösenord till din personliga sida.
På den sidan står även hur mycket man kommer få ut i pengar per månad när man stämplat en hel månad. Och även när vilket datum man får pengarna.

Efter några veckor till nån månad så blir du antingen beviljad ersättning från alfakassan, eller inte. Du måste som sagt jobbat i minst ett halvår för att få några pengar överhuvudtaget. Om det gått vi säger 2 månader tills du blir beviljad så får du en klumpsumma för de månaderna på samma gång.

Anledningen till att det kan ta lång tid innan du blir beviljad ersättning från alfakassan är för att alla viktiga papper måste va inskickade och de måste vara korekta. Så om du t.ex. inte skickar in alla papper på en gång så skickar de ett brev om vad de saknar för papper. Och sen när du skickat in de saknade papprena så kan det vara något fel på dom (t.ex. att din förra arbetsgivare inte skrivigt hur mycket du har jobbat per månad utan bara skrivigt hur mycket du jobbat totalt ELLER som jag fick för ett tag sen... "Finns ingen gilltig namnunderskrift, bara namnförtydligande")
Och allt detta brevskickande fram och tillbaka tar tid! Mest pga att de tar god tid på sig att skicka brev! Det är ett himmla förhalande av tid och pengar och jag blir riktigt trött på det!

Och en sak som är ännu värre nu pga finanskrisen!!
Det är så många som anmäler sig till alfakassan nu så det tar MINST tre månader innan man blir beviljad! Och då är det inte så kul att bo i egen lägenhet när man har en massa utgifter att betala!
Jag anmälde mig första juni och jag har inte blivigt beviljad än... Ringde för ett tag sen till dom och då sa de "vi behandlar anmälningar som kom in i april för tillfället" och för att dra ut på min beviljning mer så tar personen upp uppgifter som jag måste komplettera, 2st. Efter två veckor får jag ett brev hemskickat på de uppgifter jag ska komplettera, och då är det helt plötsligt 7 uppgifter!!

Har en kompis som tillslut sket i alfakassan för det var för mycket krongel! Hon gick till socialen istället, och fick dubbelt så mycket pengar från dom.
MEN det är ingen bra lösning att gå till socialen... De har dessutom sina krav också.

Så mitt tips är att verkligen verkligen försöka ha jobb så att du slipper ha något att göra med alfakassan! Och om du har jobbat tillräckligt mycket gå med i en a-kassa som du betalar in en viss summa till varje månad, så när du blir arbetslös så är det inga krongel över att du ska få pengar.


   
SvaraCitera

Numbero two:

text

Men oh, vad jobbigt och drygt det låter.

tack för infon!


   
SvaraCitera