Aviseringar
Rensa alla

Följder av snatteri?


Ämnesstartare

Hej!

Igår var jag och två kompisar ute på stan och fick helt plötsligt en idé att snatta, ingen av oss vet varför vi gjorde det.Det var första gången för oss alla och ingen av oss har aldrig tänkt tanken nån gång att det.

Vi blev i alla fall tagna precis när affärerna stängde och polisen kom efter ett bra tag till affären.

En av mina kompisar snattade för över 1000 kr.
Och vi andra två för under 500 kr.

Frågan är nu vad det kommer bli för följder för detta och vad som verkligen kommer att hända!

Har läst på internet men inte blivit något klokare.

Vi är 16,16 och 17 år.

Vi har inget jobb eller någonting mer än csn bidrag och studiebidrag.

Hur mycket kan böterna ligga på, på ett ungefär?
Och kommer vi få prick i registret?
Polisen som kom till oss sa att vi skulle få 3 prickar, en för varje affär.. men är det verkligen sant?

Kommer vi också att få vänta med körkortet och få om vi har moppe kort det indraget??

Vi är verkligen jätte oroliga och ledsna, ångrar oss tusen gånger om.[cry]


   
Citera
Ämnesetiketter

Kommer nog inte hända något alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför tror du inte det?
Polisen sa ju en massa sånt som skulle hända oss och var riktigt otrevlig!
Vi ska på förhör också 🙁


   
SvaraCitera

de kommer antagligen låta socialen göra en utredning på era föräldrar. De gjorde de i alla fall på min kompis när hon var 14 när hon snattade lite godis på ica..

Hoppas ni har lärt er något av detta


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Hoppas ni har lärt er något av detta

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

förövrigt tror jag era föräldrar får betala era böter då ni alla är under 18 och i så fall baseras det på hur mycket de tjänar tror jag (i alla fall om det är dagsböter).


   
SvaraCitera

xLovelyy:

Varför tror du inte det?

Dom säger en heldel saker, tror dom inte gör något av det, speciellt är ni är under 18 år


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

då ni alla är under 18

så tänkte jag också först, men sen googlade jag och tydligen är man straffbar vid 15 (haha, jag kanske är efter men trodde man behövde vara 18). Så vad än för straff de hittar på bör gå ut över barnen inte föräldrarna. Hoppas jag! Pissigt mot föräldrarna annars.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

xLovelyy:

registret

det tror jag, men det kommer bara stå kvar i x antal år.


   
SvaraCitera

Svårt att säga.. Jag åkte aldrig dit, det ska man väl vara mycket glad över.. Livet hade nog vart ett ännu mer helvete i så fall.. [crazy]

Oh fy fan.. Det hade nog kunnat bli fängelse för min del om jag tänker efter.. Har nog tagit för mer än 10 000kr. [blush]


   
SvaraCitera

Fingerprints:

så tänkte jag också först, men sen googlade jag och tydligen är man straffbar vid 15

jo, man är straffbar när man är 15, men man är fortfarande inte myndig och ens föräldrar har ekonomiskt ansvar över er.


   
SvaraCitera

Erkände du att du hade snattat från tre butiker, eller vadå?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

ens föräldrar

fyfan. stackars dem.


   
SvaraCitera
höna

xLovelyy:

Hur mycket kan böterna ligga på, på ett ungefär?Och kommer vi få prick i registret?Polisen som kom till oss sa att vi skulle få 3 prickar, en för varje affär.. men är det verkligen sant?

du kommer få gå med någon målsman till polisstationen och erkänna det du gjort, kanske få böta någon hundring eller två
du kommer få prick i registret och det kommer va svårt att få jobb inom handelsbranchen och tydligen att resa tilltyp USA. typ så tror jag


   
SvaraCitera

Surt att ni åkte fast. Erkänn ingenting, hoppas på lindrigt utfall, ta vad som kommer och gå vidare.

Edit: Ibland går det snabbare att bara erkänna, kan vara värt om det handlar om låga bötesbeslopp och ni vill slippa hela den juridiska processen mer än att få ett inbetalningskort för boten.


   
SvaraCitera
höna

har alltså själv gjort detta som tur var det när vi tog en yoghurt på ica

hade kunnat bli mycket mer eftersom jag tagit massa kläder å smink för flera tusenlappar

håller ej på med detta längre bara såni vet hehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får man verkligen bara runt en, två hundra i böter bara? Det är väl mer?[blush]


   
SvaraCitera