Aviseringar
Rensa alla

Följder av snatteri?


höna

xLovelyy:

två hundra i böter bara? Det är väl mer?

jag fick bara 100 och min kompis fick inget. alltså tror ej det är så mkt för snatteri när man är under 18


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

prick får ni iaf, tror dock bara en


   
SvaraCitera

Det här med prick i registret innebär alltså att man hamnar i belastningsregistret, som i princip bara snuten har tillgång till. "Pricken", förutsatt att ni inte döms, försvinner efter tre år. Får ni typ böter så försvinner det efter fem år.

Anyhow, det är liksom inget att oroa sig över.


   
SvaraCitera

Tycker man borde återinföra gamla straff, så som avhuggen hand vid stöld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, ja man får väl hoppas att det inte blir böter och skyhöga sånna...

Ångrar ju oss verkligen.
Skulle hellre kunna gå till affären och säga vad jag gjort och betala...


   
SvaraCitera

xLovelyy:

Skulle hellre kunna gå till affären och säga vad jag gjort och betala...

Haha, det väcker gamla minnen! Var 7 år tror jag, snodde en chokladkaka, fick senare dåligt samvete & gick tillbaks med den halvt uppäten.. Bad om ursäkt, fick snacka med butikschefen och grejer hahaha, han tyckte jag gjorde rätt.. Snubben hälsar numera alltid när jag kommer och handlar! [crazy]

Men som sagt jag var 7.. Tror de ser på det på ett helt annat sätt i din ålder. [crazy]


   
SvaraCitera

ett par tusen i böter tror jag är standard när man snattar för så mycket. ser inte varför snatteri skulle leda till indraget körkort 😛

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

fast de är typ alltid snällare mot tjejer, så har ni tur kanske ni får komma undan helt om ni lämnar tillbaks sakerna och säger förlåt till butiken, typ[crazy]


   
SvaraCitera

Haha tur att jag aldrig blev fast när jag var liten [bigsmile] Först brukade jag snatta pockemon-kort eller typ yugiyo kort från åhlens för alla mina kompisar hade det men mina föräldrar ville aldrig köpa.

jag tror jag baxade några hundralappars värt pokemonkort, kanske till och med tusen. [blush]

sen var jag en gång med några kompisar, en av dem såg en mobil och han stoppade den i fickan sen kutade vi iväg. Jag eller de andra fick inte berätta något förståss.

Och så brukade jag snatta godis från affären ibland.

Och så brukade jag vara med när mina kompisar baxade cyklar och bröt upp cykel-lås.

Fast jag brukade alldrig göra nåt ensam, bara med kompisar.

Sen flyttade jag och slutade med allt sånt skit. [smile]

Tror jag var 8-11 år gammal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja man får hoppas att man ett milt straff..

Man har ju läst och hört om indraget körkort och lämp [n]
Tycker egentligen inte jag blir sämre i trafiken pga detta [tard]


   
SvaraCitera

På lagen.nu kan man hitta det mesta, men kan vara lite svårt att förstå.


   
SvaraCitera

kul att snatta


   
SvaraCitera
Zsasz

xLovelyy:

En av mina kompisar snattade för över 1000 kr.

"Snatteri" över 1000kr räknas som stöld, och det ökar straffet ganska markant, har han tur så blir det förmildrande omständigheter pga av att det var mer än en butik, för att det var impulsivt, för att det är första gången, och för att han är minderårig.

xLovelyy:

Vi är 16,16 och 17 år.

xLovelyy:

Hur mycket kan böterna ligga på, på ett ungefär?

Om ni blir dömda så blir det mer än någon hundralapp iallafall, det beror så klart på hur dem ser omständigheterna, allt från en 400-1500kr skulle jag gissa på utan att riktigt veta omständigheterna, men förmodligen någonstans i början på skalan.

xLovelyy:

Och kommer vi få prick i registret?

Ja.

xLovelyy:

3 prickar, en för varje affär.. men är det verkligen sant

Möjligt, inte säkert dock, förmodligen räknar dem det som ett rättsfall och ni får bara en prick.

Så länge polisen inte tog er medans ni tog saker, och ni inte redan erkänt skulle jag hålla mig vid vad Rymdpirat sa,

Rymdpirat:

Surt att ni åkte fast. Erkänn ingenting, hoppas på lindrigt utfall, ta vad som kommer och gå vidare.

Men om ni bara vill ha det överstökat (och minimera böterna på vägen) så bara erkänn, säg att det var en impuls-sak och att ni ångrade er så fort ni gick ut, att ni ber om ursäkt och att det inte kommer hända igen, gör ni det så kan ni säkert få ner böterna till 2-400kr utan problem.


   
SvaraCitera
ohjens

du har lärt dig en sak. snatta aldrig igen! det är inte värt det..


   
SvaraCitera
ohjens

patrick bateman:

kul att snatta

nej! men det är kul att måla fejkstämpel och komma in överallt, på alla klubbar i hela världen 😀


   
SvaraCitera

blir väll förhör, nå samtal hos soc och säkert inte så mycket mer än så [smile]

och de du skrivit ovan, är väll ungefär de dom vill höra på förhöret. Ånger och impuls osv xd


   
SvaraCitera