Aviseringar
Rensa alla

För/Emot Freud


Ämnesstartare

Nu ungdomar, ska vi diskutera för och emot Sigmund Freuds teorier om det mänskliga psyket!

Till att börja med en kort sammanfattning av dessa teorier:

1. Det medvetna, Det undermedvetna och Det omedvetna.
Freud menade här att vårt psyke kan indelas i tre delar: Det medvetna, Det undermedvetna och Det omedvetna.

Det medvetna=Helt enkelt det vi är medvetna om i vaket tillstånd.

Det undermedvetna=Minnen av drömmar, tungslippar etc. Yttringar av det omedvetna.

Det omedvetna=Hemliga önskningar och rädslor. Traumatiska minnen från vårt förflutna etc. Alltsammans helt undangömt och otillgängligt.

2. Libido
För att sammanfatta, helt enkelt det som får oss att överleva, vår överlevnadsinstinkt. En del har lyckats få detta till sexualdriften, men enligt Freud är det inte bara det.

3.Detet, Jaget och Överjaget
Också detta 3 delar av psyket.

Detet
Det själviska tänkandet, antagligen medfött och är upphovet till babyns beteende. Instinkter.

Jaget
Utvecklas kring 2 års åldern och innefattar långsiktigt tänkande och planerande. Ser till att Detet inte alltid får som det vill.

Överjaget
Börjar utvecklas i treårsåldern och är färdigutvecklat efter puberteten. Samvetet, som hindrar oss från att skada andra och gör oss trevliga och sociala.

4.Psykosexuella utvecklingsstadier
Enligt Freud genomgår vi alla 5 stadier: Det orala (0-2 år),
Det anala (2-3), "Fallosstadiet" (3-6), Det latenta stadiet (6-11) samt det Genitala stadiet (11+).
Det första 3 är tydligen de mest viktiga.

Det orala stadiet
Här är det munnen som är den främsta källan till njutning. enligt Freud utvecklar oral tillfredsställning tillit och optimism. Om man avvänjs (från ammande) för tidigt kan resultatet bli en pessimistisk, cynisk eller aggressiv personlighet.

Det anala stadiet
Nära förknippat med att gå på pottan, som utvecklar en självständighet, ger barnet självförtroende, samt en känsla för när man ska överge saker och ting. Om detta görs på fel sätt kan resultatet bli en vägran att ge upp saker, tvångsbeteende, rebellism etc.

Fallosstadiet
När barnet blir medvetna om sina genitalier och sexuella skillnader.
Enligt Freud genomgår till exempel alla pojkar det så kallade Oedipussyndromet/komplexet bestående av:

Ett starkt begär efter modern.

Uppmärksammar ett starkt band till sina föräldrar.

Avundsjuka mot fadern, ibland även hat.

Rädsla för fadern, som kanske upptäcker pojkens verkliga känslor för respektive förälder.

Rädsla för kastrering.

Detta resulterar efter ett tag i att pojken, för att vinna båda föräldrarnas kärlek, blir som sin far.

Flickorna har däremot Electrakomplexet/syndromet. De inser omedvetet sin brist på penis och identifierar sig med sin moder därför att hon är likadan, och blir därmed lik henne.

Försvarsmekanismerna
Människans sätt att skydda sig mot obehagliga tankar och idéer. Då Wikipedia har en väldigt bra och utförlig lista över dessa får ni därför ta en titt där istället.

Bevisen för detta då?
Freud hade inga vetenskapliga bevis för dessa slutsatser i klassisk mening. Istället grundade han dem på sina "case studies" som kom från hans samtal med patienter.

Observera att det här inte på något vis är mina personliga värderingar utan Freuds teorier, jag vill härmed öppna för en diskussion, inget annat.

Om det är någonting rörande rena fakta som inte stämmer i sammanfattningen så säg till, så ändrar jag eller mod.

Så, vad säger ni? Är detta sant eller falskt? Rappakalja eller er personliga bibel? Vad talar emot Freud och vad är det som inte stämmer i hans teorier?

434px-Sigmund_Freud-loc.jpg


   
Citera

Jävla tönt, wow grattis du har fått läsa psykologi A i gymnasiet, det är inte direkt hjärnkirurgi....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

det är inte direkt hjärnkirurgi....

Vad menar du?

Att Freud har fel?
[tard]


   
SvaraCitera

Ståltråden:

Vad menar du?

Att Freud har fel?

Det jag menar är att du behöver inte förklara sånt skit som alla ändå läser, det värsta som finns är hobbypsykologer.

Dessutom är hans teorier gjorda så att man varken kan bevisa eller motbevisa dom...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freud är so old.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

Det jag menar är att du behöver inte förklara sånt skit som alla ändå läser,

Hade absolut inga intentioner att kränka någons intelligens med min sammanfattning. Tänkte mest ge en chans för ALLA att delta i diskussionen.

The Box:

Dessutom är hans teorier gjorda så att man varken kan bevisa eller motbevisa dom

Okej, hur menar du mer exakt?

DeathOrGlory:

Freud är so old.

Allt är relativt![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Allt är relativt![no-no]

Och sanningen är subjektiv [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tyckte att det var bra att han skrev tråden. Jag har alltid undrat vem fan Freud är, men aldrig kommit ihåg att söka på'n.
Så tackar för informationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Och sanningen är subjektiv [no-no]

Objektivitet finns inte[no-no]

Harpyja:

Så tackar för informationen.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

grattis du har fått läsa psykologi A i gymnasiet

Ståltråden:

Vad menar du?

Att Freud har fel?

den infon man lär sig om freud i psykologi A är inte direkt så man själv blir en utbildad psykolog.Antar att du är en anhängare av freud och tror blint på d du själv har skrivit,men vart är dom nyare bevisen och studierna som kan bekräfta/neka freuds tidigare studier och antaganden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Objektivitet finns inte[no-no]

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Antar att du är en anhängare av freud och tror blint på d du själv har skrivit,men vart är dom nyare bevisen och studierna som kan bekräfta/neka freuds tidigare studier och antaganden?

Nej!
Det står tydligt i huvudinlägget, jag anammar inte det här som sanningen överhuvudtaget!

Tvärtom vill jag ju få reda på motargument och studier som går emot Freud.


   
SvaraCitera

Bajs på freud, scientologin är bäst

Image


   
SvaraCitera

Tözen:

den infon man lär sig om freud i psykologi A är inte direkt så man själv blir en utbildad psykolog.

Skulle vara konstigt om man vart utbildad psykolog efter man har läst mycket av Freud då han var en psykiatriker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

scientologin är bäst

Varför?[cute]


   
SvaraCitera