Aviseringar
Rensa alla

för mycket press


Ämnesstartare

Jag börjar få smått panik , har varit sjuk runt en månad nu för att jag är stressad hela tiden.
Går 1an gymnasiet , samhäll beteende med idrottsledarprofil.
Det är så SJUKT mycket plugg , vi har pratat med de som går natur på vårat gymnasium och de har MYCKET MINDRE plugg än oss , fast svårare.
T.ex denna veckan : imån ska jag ha en redovisning på 7 minuter om mänskliga rättigheter och demokrati, på tisdag ska jag redovisa om en sak som betyder något för mig , på onsdag ska jag ha läst ut en bok i svenskan , på torsdag har jag engelska OCH tyska läxa och på fredag har jag KEMIprov.
Med allt detta jävla plugg har jag vänner att vara med , en pojkvän att umgås med och träning att sköta. Alltså skolan tar kol på mig , har ingen fritid längre. Har börjar tappa greppet om skolan tillochmed. Får bara F och E i betyg trots att jag gör en ganska bra insats , lärarna har så höga krav. Och när en vecka i skolan har gått med mycket plugg , får man ingen paus. Eftersom veckan där på kommer det lika mycket plugg igen.
någon som har något tips ?


   
Citera

Har inget vettigare att säga än, prata med typ skolhälsan och eller dina lärare om belastningen. eller bara vänj dig.


   
SvaraCitera

Det hjälper inte att klaga, tro mig. Bara gör det du måste göra och prestera ditt bästa. Om du känner att tiden inte räcker till så har du planerat tiden fel. Gör det som går snabbast först. F och E är inga bra betyg, alltså kan du omöjligen göra en "ganska bra insats":

Ha dialog med läraren, var effektiv i skolan, gör det som går snabbast hemma, rucka ALDRIG på träningen (man behöver den om man ska pressa in massa skit i huvudet från skolan) osv.


   
SvaraCitera

skolka när det går och gör bara dom viktigaste läxorna ^^


   
SvaraCitera

asså.

-Först och främst, gå in på skolverkets hemsida och kolla vad som krävs av dig i de olika kurserna.

-Om du nu är sjuk i en hel månad, TA HEM PLUGGET och öva så att du kan det som kommer på proven och som du blir betygsatt i.

^fråga dig själv varje morgon om du verkligen är sjuk, om det är smittsamt, eller om du blir bättre av att stanna hemma. OFTAST kan man masa sig till skolan och vara med på genomgångarna, även fast man känner sig krasslig.

-Prioritera skolan högst!!!!! Du pratade om pojkvän och vänner och sånt, umgås med dem i skolan och på rasterna. Väljer man att gå i gymnasiet (vilket du inte måste om du tycker att det är alldeles för svååååårt) så får man räkna med plugg och att ägna tid till skolan på fritiden.

-Du kanske måste komma på ett sätt du själv pluggar bäst på. Typ plats + umgänge/eller inget umgänge, gofika och sånt. Har du nå plugghäst till kompis så är det perfect, de kan förklara saker du inte förstår också.

Allt är en fråga om hur mycket arbete och energi du vill lägga på dina betyg


   
SvaraCitera