Aviseringar
Rensa alla

För- och nackdelar blogg.se och blogspot.com


Ämnesstartare

Crypto:

och kostar [cute]

not


   
SvaraCitera

Egen server (eller hyr på ett webbhotell) + Eget CMS (om man kan skapa ett dvs, annars finns ju andra) och egen domän = bäst. Finns inga gränser då, kan få det precis som man vill. Det bästa är nog att man slipper all jävla reklam och ett subdomän från alla bloggsajter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wordpress är fritt från reklam. Det är bra.

Mycket bra.


   
SvaraCitera

Crypto:

kan inte pilla med sådant så = bajs 🙂

inte jag heller, men man kan göra ganska mycket bara genom att gissa. faktiskt.

Stringburka:

Wordpress är fritt från reklam. Det är bra.

det är blogspot också, och man kan trolla bort reklamen från blogg.se om man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det är blogspot också, och man kan trolla bort reklamen från blogg.se om man vill.

coolt. visste ej det.

dock har wordpress en annan stor fördel. Den innehåller inte ordet "blog" i namnet, och själva ordet "blogg" får mig att tänka på ankmunnar och fjorton sidor lattefika med boyzen och girlsen.


   
SvaraCitera

obs var inget, går kanske inte att trolla bort reklamen på blogg.se ändå.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stringburka:

Den innehåller inte ordet "blog" i namnet, och själva ordet "blogg" får mig att tänka på ankmunnar och fjorton sidor lattefika med boyzen och girlsen.

håller inte med, tycker det snarare är en nackdel. wordpress låter så jävla tråkigt.

föredrar då tumblr om man vill vara utan blogg i namnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

håller inte med, tycker det snarare är en nackdel. wordpress låter så jävla tråkigt.

föredrar då tumblr om man vill vara utan blogg i namnet.

gillar inte namnet tumblr heller. Känns för likt twitter, flattr och dylikt. Gillar inte "catchy" namn.

*är jättekräsen*

Wordpress låter lite torrt ja, det låter som en tidning. Men det gör inte mig så mycket, jag är rätt torr av mig.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Gillar inte "catchy" namn.

aldrig tänkte tumblr som catchy, tänker bara på torktumlare. [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

aldrig tänkte tumblr som catchy, tänker bara på torktumlare. [crazy][crazy][crazy]

tänker på världens mest irriterande film


   
SvaraCitera
time
 time

Blogg.se är roligt om man själv besitter lite webdesignskunskaper. Där kan man ju verkligen trolla om man kan, eller låta någon annan trolla åt en 😉 Blogspot däremot har ju apsnygga mallar man kan variera på egen hand, är inte alls krångligt och blir ganska fint.

Dock föredrar jag blogg.se när det gäller bilduppladding, layout och möjlighet att se väldigt exakt statistik.


   
SvaraCitera
Åtta

Delad hosting + domännamn = 69*12 + 89 = 917 kr per år hos Binero.se. Har man sedan noll kunskap om hur man installerar en blogg så finns en s.k. one-click installer som sköter allt åt en:
Image


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Dock föredrar jag blogg.se när det gäller bilduppladding, layout och möjlighet att se väldigt exakt statistik.

andelen idioter som bloggar via blogg.se är dock väldigt hög, något som kan vara bra att tänka på. [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

917 kr

förstår inte poängen med att betala tusen spänn för något som är gratis. så hemskt är det inte att ha .wordpress, .blogspot, .blogg, .tumblr, .vad-som-helst, i sin adress, eller?


   
SvaraCitera
Åtta

internet:

förstår inte poängen med att betala tusen spänn för något som är gratis. så hemskt är det inte att ha .wordpress, .blogspot, .blogg, .tumblr, .vad-som-helst, i sin adress, eller?

Bara själva domänen kostar bara 89 kronor per år. Det är hostingen som står för den största delen av kostnaden.

De största fördelarna är:
1. Ingen reklam (om du inte själv väljer att sälja annonsplats, såklart)
2. Full kontroll. Du kan installera vilka plugins o.s.v. du vill.
3. Du kan använda det till mer än bara en blogg. Jag har en miljard olika grejer på mina respektive webbhotell.
4. Det känns mer "seriöst".
5. Inga drakoniska användarvillkor.
6. Mycket enklare att migrera data. Säg att du efter 3 års bloggande hos tumblr väljer att flytta din blogg till en egen host. Kan du då på ett enkelt vis flytta över alla poster, bilder och filer utan att länkarna förstörs?


   
SvaraCitera

Åtta:

6. Mycket enklare att migrera data. Säg att du efter 3 års bloggande hos tumblr väljer att flytta din blogg till en egen host. Kan du då på ett enkelt vis flytta över alla poster, bilder och filer utan att länkarna förstörs?

har ingen erfarenhet av tumblr men vet att blogspot har en export-funktion, dock har jag inga egentliga erfarenheter kring dessa då jag bara flyttat en blogg med ca tio inlägg, det vill säga i princip ingenting.

Åtta:

1. Ingen reklam (om du inte själv väljer att sälja annonsplats, såklart)

det är väl typ bara blogg.se som har reklamtvång?

jag ser inte poängen om man ska ha bloggen som en blogg och inget annat. ifall man t.ex. har ett företag eller ett mer seriöst projekt (typ ett band eller dylika) så visst, men om man bara ska blogga - som jag antar att trådskaparen ska, är det väl egentligen ganska onödigt, eller?


   
SvaraCitera
Åtta

internet:

men om man bara ska blogga - som jag antar att trådskaparen ska, är det väl egentligen ganska onödigt, eller?

Beror nog på vilka behov och ambitioner man har. Det är defintivt inte ett måste för alla, men för mig är det åtminstone värt pengarna.

internet:

det är väl typ bara blogg.se som har reklamtvång?

Vet faktiskt inte. Men på något vis måste de ju finansiera sin tjänst.


   
SvaraCitera