Aviseringar
Rensa alla

För överbeskyddande föräldrar?


Ämnesstartare

Hej!
Jag är en 16-årig tjej som har träffat en kille som är 4 år äldre via nätet. Har mått väldigt dåligt under lång tid men han gör mig glad. Har inte vågat berätta för mina föräldrar om honom, ville inte förlora honom.
Men för någon dag sen kollade min mamma igenom min mobil och mina sms! Hon såg att vi hade skrivit och frågade mig om det var något jag ville berätta.
Nästa dag ringde pappa till killen och snackade med honom.
Jag får inte åka och hälsa på honom även fast han bor hemma! De låter mig inte! Utan han måste komma till mig.
Vill tillägga att jag är grymt besviken på min mamma och har inget förtroende för någon av de. Den enda jag litar på är den här killen.


   
Citera

Låter väldigt konstigt, varför skulle din mamma söka igenom din mobil från första början? Och vad ser de hos din kille som kan vara så farligt?


   
SvaraCitera

Det är inte okej att hon går igenom din telefon nej
men jag anser att det inte är något fel med att du inte får fara dit första gången ni träffas. Det är inte överbeskyddande, det är beskyddande. Finns fortfarande folk som låsas vara andra på internet och det de säger inte stämmer. Att hn kommer till dig ger dina föäldrar förtroende för hn och du kan fara dit sedan 


   
SvaraCitera

Står inte det i lagen att barn har rätt till ett privatliv? Skeptisk
(Tänkte på det där med telefonen)


   
SvaraCitera

Tycker att dina föräldrar får känna honom bättre.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag förstår att det känns jobbigt, och din mamma har definitivt gjort fel som snokat i din telefon utan din tillåtelse. Däremot kan jag förstå dina föräldrar när de vill att du träffar den här killen hemma hos er först, eftersom det faktiskt finns en hel del fula fiskar på nätet. Nu kanske just den här killen är precis den han utger sig för att vara, men många som letar efter unga tjejer och killar online siktar sig in på ungdomar som mår dåligt. De gör det ofta skickligt och många som råkat ut för dem säger att innan de fick veta att det var någon annan så var personen deras enda glädje i livet just då. 

Sätt din trygghet först! Är killen okej och inte har ljugit om något kommer du säkert få åka hem till honom efteråt. Säger killen att han inte vill träffas hemma hos dig utan ber dig komma till något annat ställe så tycker jag att du ska ta det som en varningssignal, då är det något som inte stämmer.

Kram på dig och lycka till! 


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är fel att snoka på det där sättet bakom ryggen på dig. De borde istället ha pratat med dig, om de vill komma dig närmare så att du litar på de och vågar berätta.

Men, eftersom det trots allt finns ondska därute bör man vara försiktig. Det räcker tyvärr inte att lita på sina känslor då det finns mästare på manipulation som vet exakt hur de ska få en att känna tillit, ja t.o.m. kärlek.


   
SvaraCitera

Min mamma är precis likadan. Och då tänker du kanske och många andra men herregud något privatliv måste man väl få ha!? Men är det fortfarande ens privatliv när man ligger o blivit våldtagen i någon buske för att föräldrarna inte vågat ta konflikten att kolla sin dotter så hon inte hittar på dumma saker? Min mamma slutade kolla min mobil nu (är 15), så din mamma verkar lite överdrivet kontrollgalen men försök att prata med henne om att du inte tycker om att hon kollar din mobil. Sen förstår jah henne till 100% att hon inte vill att du ska träffa en 4 år äldre kille hos honom, det hade varit en oansvarsfull mamma som låtit sin dotter så göra det. Lycka till!


   
SvaraCitera
Yaren

Men du fåååår ju träffa grabben! Förstår att du är sur på päronen, men han får ju komma till dig. 


   
SvaraCitera
jaha
 jaha

Du kanske kan övertala dina föräldrar att träffa honom någon annanstans om du tar med dig typ en kompis?


   
SvaraCitera
alis
 alis

Jag har samma problem här , fast jag är 23 å han e 29 så tillåter inte mina föräldrar det dem har vänt ryggen mot mig och min pappa har även ringt min pojkvän å bett han göra slut med mig . 


   
SvaraCitera
Yuchi

Jag har också haft svårt med att få vara med äldre killar (tillägger också att jag bara har äldre vänner). Men en sak jag och mina föräldrar gjort är att de får reda på adressen, portkod, våning osv, och att de kan ringa mig närsomhelst, plus att jag har en tid jag måste vara hemma (innan nio på vardagar när det är skola, och helger innan midnatt). Jag tycker du kan föreslå liknande deal. Låt dina föräldrar få träffa honom, och göm inget. Var ärlig och berätta gärna vad ni gjort. Föräldrar blir lugna när de så att säga är med på noterna, vad som händer osv. Prova detta, funkar utmärkt för mig och min familj Glad


   
SvaraCitera

det är inte okej av dina föräldrar att kolla igenom dina grejer men jag måste erkänna att det är klokt av dem att låta er träffas hos dig första gången så att de kan se vem han är osv.


   
SvaraCitera
torg1

Jag tkr inte dem är överbeskyddande
Var glad att dom är rädda om dig och skyddar dig mot massa skit..
Samtidigt är de säkert en jobbig situation.

Att dina föräldrar kollade din mobil utan tillåtelse är dock inte OK.


   
SvaraCitera