Aviseringar
Rensa alla

För stränga föräldrar!!


Ämnesstartare

Jag har ett problem att jag alltid måste känna mig begränsad pga mina föräldrar.. Jag är 17 år om 3 månader och här är det nolltolerans alkohol eller sena kvällar, får knappt vara med vilka jag vill.. Jag är för övrigr en ganska "duktig" tjej och de blev väldigt förvånade när de kom på mig med alkoholen i påskas.. Har ej vart ute sen dess men tänkte dra ut nu på midsommar t helgen o tänkte att de skulle bli jättekul å va astagg.. Pratade lite om de me mamma ( ljög såklart för annars får jag ej ens åka dit.. Om att vi skulle grilla spela fotboll osv) på samma ställe som vi skulle supa på osv men bara ej den delen .., hon började genast ge mig dåligt samvete genom att säga att ja de är klart det är okej men att jag måste sköta mig, komma hem i tid, osv osv pratade om de så mycke att jag får dåligt samvete o vips festhumöret borta.. Hon drack i va ute sjölv när hon va 16 men hon verksr ha lönt bort hur det är att va ung och hon går ej att diskutera med och komma överens om på nått sätt utan allt ska ske som hon vill ha det. Blir så ledsen nt för att jag ej får dricka utan atr jag blir så begränsad, alla hittar på en Massa kul så får jag stanna hemma lr dra med o få massa skäll efteråt.. Förstår att hon ej vill att jag dka supa osv men hon borde ändå ha lite förståelse tycker jag.. Vet verkligen inte vad jag ska göra känner mig så behränsad o tråkigt som aldrig kan få göra som jag själv vill ibland, jag sköter alltid mig väl och blir aldrig för full lr liknande, vill ej ha några negativa kommentarer om att jag ej borde dricka överhuvudtaget lr liknande. Men vill hemskt gärna höra om nån annan vart med om samma problem o hur de gjorde eller nå tips o hjälp? Vad kan man göra i min situation ???


   
Citera
Ämnesstartare

Du är minderårig, ser ej problemet riktigt. Var barn så länge du kan istället. När du är 18 har du befogenhet att gnälla om de ej låter dig ta egna beslut etc. 🙂


   
SvaraCitera

Tills du är 18 är det upp till föräldrarna att sätta upp regler för dig, så jag skulle väl säga att antingen får du rätta dig efter dem eller försöka övertala dem. Om du går bakom ryggen och blir påkommen så kommer det bara förstöra deras förtroende för dig, och då blir det knappast bättre. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får la försöka skapa lite empati hos dina föräldrar. Fråga om inte dom var ute i din ålder och fråga varför dom tror att du inte kan sköta dig när du är en sån duktig flicka i övrigt. Annars så har ju dinna föräldrar makten över dig och du kan inte göra något mer än så!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du är under 18 så får du inte dricka.


   
SvaraCitera

De e ju bara 1 år tills du fyller 18, så varför inte vänta tills dess?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Tills du är 18 är det upp till föräldrarna att sätta upp regler för dig, så jag skulle väl säga att antingen får du rätta dig efter dem eller försöka övertala dem. Om du går bakom ryggen och blir påkommen så kommer det bara förstöra deras förtroende för dig, och då blir det knappast bättre. 

så det här med vikten av att ha en fungerande kommunikation, och att det faktiskt är föräldrarnas ansvar, det kan man strunta i eller?


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

så det här med vikten av att ha en fungerande kommunikation, och att det faktiskt är föräldrarnas ansvar, det kan man strunta i eller?

Självklart är det viktigt med fungerande kommunikation och det bästa är ju alltid kompromisser, men min poäng var väl att om föräldrarna sätter ner foten så är det inte så mycket man kan göra åt det om man inte vill förvärra situationen.

I övrigt så har jag ingen koll på föräldrarnas motiv, deras familjesituation eller hur TS är som person, så jag vill inte uttala mig om huruvida det är rätt av föräldrarna att göra det beslutet eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Självklart är det viktigt med fungerande kommunikation och det bästa är ju alltid kompromisser, men min poäng var väl att om föräldrarna sätter ner foten så är det inte så mycket man kan göra åt det om man inte vill förvärra situationen.

I övrigt så har jag ingen koll på föräldrarnas motiv, deras familjesituation eller hur TS är som person, så jag vill inte uttala mig om huruvida det är rätt av föräldrarna att göra det beslutet eller inte.

man kan ju strunta i reglerna också? man ska inte gå med på vad som helst för att blidka en auktoritet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är tekniskt sätt olagligt att dricka när man är under 18 så inte så konstigt att dina föreldrar inte vill att du  ska dricka då... :/


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

man kan ju strunta i reglerna också? man ska inte gå med på vad som helst för att blidka en auktoritet.

Det kan man visserligen, men jag tycker man borde undvika det om man inte har en riktigt bra anledning (och jag har som sagt för dålig insikt i TS situation för att säga att föräldrarna har helt fel och därmed rekommendera det). Rent generellt sett så har ändå föräldrar och andra auktoriteter mer erfarenhet och kunskap, vilket ofta gör dem mer lämpade att ta vissa beslut.

Däremot tror jag knappast att situationen blir bättre för polkagrisen om hon skiter i föräldrarnas regler, oavsett om det var rätt av dem eller inte att sätta upp reglerna. Om hon skulle göra det så skulle hon förstöra deras förtroende, och därmed få ännu fler restriktioner och hamna i ännu värre konflikt med dem. Jag tror även att en stabil familjesituation är viktigare än någon enstaka fest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Det kan man visserligen, men jag tycker man borde undvika det om man inte har en riktigt bra anledning (och jag har som sagt för dålig insikt i TS situation för att säga att föräldrarna har helt fel och därmed rekommendera det). Rent generellt sett så har ändå föräldrar och andra auktoriteter mer erfarenhet och kunskap, vilket ofta gör dem mer lämpade att ta vissa beslut.

Däremot tror jag knappast att situationen blir bättre för polkagrisen om hon skiter i föräldrarnas regler, oavsett om det var rätt av dem eller inte att sätta upp reglerna. Om hon skulle göra det så skulle hon förstöra deras förtroende, och därmed få ännu fler restriktioner och hamna i ännu värre konflikt med dem. Jag tror även att en stabil familjesituation är viktigare än någon enstaka fest.

det är inte hon som ska hålla på o skapa förtroende och tillit, det är föräldrars jobb.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

det är inte hon som ska hålla på o skapa förtroende och tillit, det är föräldrars jobb.

Nja, jag skulle säga att det ska vara ett ömsesidigt arbete. Och oavsett hur det bör vara så är verkligheten som den är och det är den man måste förhålla sig till.


   
SvaraCitera

Förstår till 100, mina föräldrar är oxå väldigt begränsade men tycker att alkohol är ok vid 17 års ålder men min bror så som snart är 18, får inte festa där alkohol används flitigt och jag var knappt vara ute på kvällarna. Hemskt, men finns tyvärr inget att göra när föräldrarna har fått hjärnblödning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zxcvbnm:
Förstår till 100, mina föräldrar är oxå väldigt begränsade men tycker att alkohol är ok vid 17 års ålder men min bror så som snart är 18, får inte festa där alkohol används flitigt och jag var knappt vara ute på kvällarna. Hemskt, men finns tyvärr inget att göra när föräldrarna har fått hjärnblödning

Usch verkligen så jobbigt, ingen av mina kompisar har detta problem längre.. Deras föräldrar har släppt lite eller så litar de på dem o låter de göra som de vill bara de hör av sig.. Och jag måste alltid ljuga o hålla mig efter specifika tider :((


   
SvaraCitera