Aviseringar
Rensa alla

Förälder till mobbad.


Ämnesstartare

Försöker förbereda mig för ett möte med min sons mobbare. Inte lätt, mycket ilska och tårar. Vill ändå göra mötet till något som förändrar men vet inte vilken ingång man ska ha?
Jag vill ju att han ska sluta och samtidigt förstå att det är fel. Vill inte att han ska sluta bara för att vi säger så. Finns det några fd mobbare som kan svara? Är kanske naiv när jag tror att en konfrontation med oss vuxna där han får förklara med vilken rätt han har att bete sig som han gör.

Mötet kommer att ske med mentor, pappa, mobbare och mig. Min son vill /orkar inte. Han säger " jag vill inte ha en ursäkt eller veta varför han gör det, bara att han slutar."

Barnen är 14 år.

Någon med synpunkter och erfarenheter...


   
Citera

Ansgarde:

Vill inte att han ska sluta bara för att vi säger så

huvudsaken är väl att han slutar?
är han 14 vet han förmodligen att det är fel men skiter i det...


   
SvaraCitera

viktigt att tänka på att chansen är ganska stor att mobbaren också mår väldigt väldigt dåligt. ungar som har hamnat fel.

Hoppas det löser sig för båda barnen.


   
SvaraCitera

Jag vet inte jag avskyr mobbning. Varför det får fortsätta tror jag beror på att omgivningen inte ser allvaret, de kan uppfatta det som att barnen skojar med varandra men faktiskt så kan även små ord skada. Känslan som man får av orden är hemsk.

Det finns nog inte så mycket du kan göra för om han inte själv förstår det och vill sluta så kommer han heller inte att göra det. Om han däremot inser att hans beteende skadar och är väldigt fel så kan det ske en förändring. Kom ihåg att vara lugn och sansad under samtalet..


   
SvaraCitera

Ansgarde:

Är kanske naiv när jag tror att en konfrontation med oss vuxna där han får förklara med vilken rätt han har att bete sig som han gör.

Detta lär han inte vara kapabel att göra. Dels därför att han ju inte har rätt att göra som han gör och dels därför att han kanske inte själv förstår vart all skit kommer ifrån.

Tror dessutom att det är hans föräldrar man bör konfrontera, snarare än han själv, även om han givetvis behöver pratas med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berätta gärna hur det gick sen [smile]


   
SvaraCitera

Det enda som hjälper i längden är stryk, tyvärr.. Och det är mobboffret i fråga som måste vara stark och ge igen hårt för att vinna respekt! [sad]

Jag var för feg förr, tyvärr..


   
SvaraCitera

jag blev mobbad i högstadiet vilket gav mig ångestproblem, depression, självmordsbenägenhet och dålig självkänsla. jag är nu 20 år och kommer antagligen aldrig bli av med min ångest.

du måste förstå att du inte kan gulla med honom. var arg på honom, han ska veta att det är fel, annars kan han fortsätta att förstöra din sons tillvaro.


   
SvaraCitera