Aviseringar
Rensa alla

Förbättrar datorspelande ens språk?


RPG's har förbättrat min engelska.


   
SvaraCitera

Games, lyrics, movies.


   
SvaraCitera

Ja, det finns rätt många vetenskapliga och ovetenskapliga studier som visar på detta.


   
SvaraCitera

Det folk säger om förkortningar är väl relativt sant. Jag spelade själv bort två år(4:an-5:an) och lärde mig massvis med engelska. Jag spelade ett MMORPG kallat Runescape och jag kan nu massor med ord som andra inte kan. Delvis många verktyg, material, men samt har jag lärt mig att inte lite på någon och att köpslå. Jag provade faktiskt att köpa och sälja aktier och det funkade ganska bra(jag är 13 år gammal), min farsa klappade mig på huvudet och jag fick 70% av pengarna han hade lånat mig. Jag hade gått i vinst med ca 100%, jag fick runt 10 000 kr[smile]

Men åter till engelskan, det förbättrar verkligen ens engelska. Det gjorde i alla fall det för mig.


   
SvaraCitera

Bacarah:

i vilket utsträckning tror ni man förbättrar sitt språkliga bruk genom att spela datorspel?

Man lär sig väl inte att skriva bättre, men det är många som lär sig Engelska på så sätt. Sen så är det en hel del som anstränger sig mer i MMOs än i FPS där man måste vara snabb.


   
SvaraCitera

Bacarah:

Att man förbättrar sitt språk genom att skriva på forum, msn, facebook, osv förbättrar ju ens språk,

Det håller jag inte med om fullt ut, speciellt MSN och Facebook. Folk har trots allt en tendens att skriva förkortningar och väldigt slarvigt. Ofta är det på gränsen till bedrövligt. Forum däremot har i allmänhet lite större seriositet när det kommer till skrivandet.


   
SvaraCitera
Xerth

Jag har lärt mig enormt mycket Engelska av att spela datorspel (RuneScape, CS, Tribal Wars). Har spelat en hel del med polskar men allt de jävlarna säger är "kurwa" vilket betyder hora. Någon annan en jag som upplever att det är allt de säger?


   
SvaraCitera

ja de e klart om ni chattar via stemchat HAHA :ppp[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Det håller jag inte med om fullt ut, speciellt MSN och Facebook

MSN kan jag hålla med om. Där är det många som skriver slarvigt, men Facebook tycker jag ändå håller en högre klass. Forum som du nämner håller ju som sagt ännu högre klass eftersom man där ofta diskuterar saker och då är det viktigt med ett bra språk för att folk ska ta en på allvar.


   
SvaraCitera

man får väll ett bätte ordföråd,typ samma om du kollar på mycket fil på engelska utan svensk tex eller med engelsktext. Så får du ju bättre ordföråd.


   
SvaraCitera

Shajjin skrev det jag tänkte. I övrigt vill jag bara nämna final fantasy 7 som gav mig typ halva mitt förråd [party]


   
SvaraCitera

Jag är helt säker på att det förbättrar språket och då handlar det främst om engelskan. Jag har utvecklats en hel del på engelskan tack vare WoW ><

Både när det kommer till att snacka (Ventrilo) och att skriva.


   
SvaraCitera

Ja, det tror jag. Iallafall om man läser mycket, då ser man hur orden stavas och med tiden så lär man sig 🙂


   
SvaraCitera

Bacarah:

Att man förbättrar sitt språk genom att skriva på forum, msn, facebook, osv förbättrar ju ens språk,

märks ej


   
SvaraCitera

spelar wow, pratar engelska med guildies dagligen

innan jag började spela wow så pratade jag bara engelska när man behövde göra det på engelska lektioner i skolan, blivit avsevärt mycket bättre på uttal efter några års wow-spelande [y]


   
SvaraCitera