Aviseringar
Rensa alla

Förbereda sig för döden?


Ämnesstartare

Hur förbereder man sig för någon annans död? Dör gör ju alla det är ju liksom 100% chans att dö . Men just att någon annan dör? har bara haft 3 personer nära mig som dött varav två var gammlamormor/farmor inte lika smärtsamt som när farfar dog. Vet ju att fler kommer dö , mina syskon och föräldrar osv. Vill inte gå igenom den smärtan och vill inte heller att människor ska bli ledsna när jag dör. Och sin egna död? kan ju komma när som helst liksom. Går det att förbereda sig? 


   
Citera

Marsbrud:
Hur förbereder man sig för någon annans död? Dör gör ju alla det är ju liksom 100% chans att dö . Men just att någon annan dör? har bara haft 3 personer nära mig som dött varav två var gammlamormor/farmor inte lika smärtsamt som när farfar dog. Vet ju att fler kommer dö , mina syskon och föräldrar osv. Vill inte gå igenom den smärtan och vill inte heller att människor ska bli ledsna när jag dör. Och sin egna död? kan ju komma när som helst liksom. Går det att förbereda sig? 

Går inte att förbereda sig mer än mentalt att acceptera att döden är orättvis och oundviklig för  alla. Av smärta  blir man starkare och mer härdad. Bästa du kan göra är att göra så mkt roligt med den personen och prata igenom allt roligt man har gjort i livet tsm. Då kan det bli lite enklare när personen går bort. Då lyckliga minnen tar över mer än sorgen av saknaden. 
 ''Tyck inte synd om dom döda, det är dom döda som ska tycka synd om dom levande''


   
SvaraCitera

Mitt spontana svar blir - nej, det går inte att förbereda sig på att en nära anhöring avlider. Sin egen död lämnar jag åt ödet. Sedan är ju frågan om den som avlider har varit sjuk en längre tid och om läkarna har gett de anhöriga mycket goda chanser att h*n kommer att bli frisk och ändå döden kommer knall och fall.

Sorgearbetet är väl den tuffaste biten som kan ta månader, ja, kanske år lite beroende på hur nära anhörig det är som avlider.

Själv har jag gått igenom att både pappa och mamma har avlidet. Pappa för många år sedan och mamma för ett par år sedan och det var de tuffaste upplevelserna i mitt liv. Ledsen   Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Mitt spontana svar blir - nej, det går inte att förbereda sig på att en nära anhöring avlider. Sin egen död lämnar jag åt ödet. Sedan är ju frågan om den som avlider har varit sjuk en längre tid och om läkarna har gett de anhöriga mycket goda chanser att h*n kommer att bli frisk och ändå döden kommer knall och fall.

Sorgearbetet är väl den tuffaste biten som kan ta månader, ja, kanske år lite beroende på hur nära anhörig det är som avlider.

Själv har jag gått igenom att både pappa och mamma har avlidet. Pappa för många år sedan och mamma för ett par år sedan och det var de tuffaste upplevelserna i mitt liv. Ledsen   Gråter

Är så hemskt att man ska behöva dö , men var ju så naturen skapa oss ;(


   
SvaraCitera

går väl förbereda sig om man ska ta självmord men annars inte 


   
SvaraCitera

Man kan nog förbereda sig en aning genom att lite då och då tänka på att de kommer att dö en dag och att man ska uppskatta den tiden man har med dem, då blir inte chocken lika kraftig men sorgen kan man nog inte förbereda sig för. 


   
SvaraCitera

Starkill91 : Går inte att förbereda sig mer än mentalt att acceptera att döden är orättvis och oundviklig för  alla. Av smärta  blir man starkare och mer härdad. Bästa du kan göra är att göra så mkt roligt med den personen och prata igenom allt roligt man har gjort i livet tsm. Då kan det bli lite enklare när personen går bort. Då lyckliga minnen tar över mer än sorgen av saknaden. 
 ''Tyck inte synd om dom döda, det är dom döda som ska tycka synd om dom levande''

+1


   
SvaraCitera

Marsbrud: Är så hemskt att man ska behöva dö , men var ju så naturen skapa oss ;(

Ska väl kanske också tillägga för att inga misstankar ska uppstå utan både pappa och mamma dog en naturlig död. Innan droger eller missbruk. Pappa av akut blödande magsår och mamma hjärtinfarkt.

That's life.  Gråter


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Är så hemskt att man ska behöva dö , men var ju så naturen skapa oss ;(

Förstår man döden och vrf döden finns av en anledning så är den inte hemsk. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Starkill91 :

Förstår man döden och vrf döden finns av en anledning så är den inte hemsk. 

Men jag förstår ju men fortfarande hemskt när någon dör


   
SvaraCitera