Aviseringar
Rensa alla

Förbestraffning?


Ämnesstartare

I en hypotetisk framtid kan man förutspå brott innan det inträffar med en matematisk algoritm som kan förutspå brott med 90% säkerhet.
Då är frågan: Är det etiskt att bestraffa brottslingar innan de begår ett brott?
Eller är det oetisk att bestraffa någon som inte begått ett brott än?


   
Citera

Beror på brottet och hur långt innan skulle jag säga, men det är en svår fråga då man aldrig skulle veta ifall någon skulle gjort det eller ej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CasperJ:
Beror på brottet och hur långt innan skulle jag säga, men det är en svår fråga då man aldrig skulle veta ifall någon skulle gjort det eller ej. 

För exempel skull, ett år i förväg och gäller för alla brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt som behövs är en riktigt dålig dag för en person att göra något dåligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Etik ligger inte mig särskilt varmt om hjärtat så kan ej uttala mig. Men tycker inte brottslingar skall bestraffas innan de begår brott, nej.

Tycker inte brottslingar skall straffas öht, de skall hållas på säkert avstånd från ofrivilliga människor de kan skada, verkligen inte som en form utav straff eller vård - tror det är möjligt att tillfredsställa deras behov och begär i en isolerad värld med lagar utan påföljd typ. Tänker mig lite som filmen Doomsday (2008)

Om de överlever sin vistelse där inne och har uppvisat att de klarar av att leva utan att bråka så att säga kan de bli utsläppta i världen, om de vill - självfallet fritt fram att stanna så länge de behagar, det blir inga driftkostnader för oss där, de bygger sina egna samhällen. 

 


   
SvaraCitera

Nej, speciellt om det finns en 10% risk att man dömer oskyldiga. Däremot kan man ju sätta in åtgärder och så, för att försöka hindra att brottet begås. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patriarkatet: Ja

Inte svar på din fråga men redan idag kan man bli dömd i Sverige för att man har planerat ett brott dvs förberedelse till brott. Ett ex... man behöver inte begå ett bankrån för att bli dömd utan man kan även bli dömd för förberedelse till bankrån.

Att oskyldiga kan bli dömda är väl inte annorlunda än att det redan idag sitter folk på långa fängelsestraff som är oskyldiga. Vad är skillnaden?

Kan man höja sannolikhetsgraden från 90% till 99% så varför inte?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Ruttenfisk:
Nej, speciellt om det finns en 10% risk att man dömer oskyldiga. Däremot kan man ju sätta in åtgärder och så, för att försöka hindra att brottet begås. 


   
SvaraCitera

Pennyroyal: ehagar, det blir inga driftkostnader för oss där, de bygger sina egna samhällen.

Så allt från våldtäktsmän och mördare till snattare ska samsas i ett eget samhälle utan rättsväsande och skydd? Det låter inte så genomtänkt att straffa folk på det viset (för jo det kommer att bli ett straff eftersom de kommer dit helt utan skydd). Det vore väl nästan mer humant att sparka igång Gulag igen då. 


   
SvaraCitera

Känner: nä. Givetvis. Förebyggande åtgärder såklart men att straffa folk som kanske begår brott är ju helt vanvettigt och kommer bara att skapa ilska och vore incitament att verkligen begå brottet. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Tror verkligen att varenda människa är kapabel till något brott och kommer begå något. Om så lyckligt ovetandes. Kan röra sig brott man inte ens visste att de fanns. 


   
SvaraCitera

Patriarkatet: nej

ända sättet det skulle vara möjligt är med massövervakning och sedan låta en extremt avancerad dator analysera datan. massövervakning är redan oetiskt så nej. 
förövrigt om det finns 10% chans att datorn bedömer fel så är det verkligen inte etiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Så allt från våldtäktsmän och mördare till snattare ska samsas i ett eget samhälle utan rättsväsande och skydd?

Glömde specificera grova våldsbrott. Rodnar

Kan känna att du underskattar deras förmågor lite, jag tror de är väldigt kapabla till att styra upp ett eget samhälle från grunden och fördela medel rättvist, skulle verkligen bli som en nystart. De är människor precis som oss andra. Hade varit ett mycket intressant experiment i varje fall. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta gör vi ju redan. Du kan till exempel fängslas för att planera ett terrordåd.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:
Känner: nä. Givetvis. Förebyggande åtgärder såklart men att straffa folk som kanske begår brott är ju helt vanvettigt och kommer bara att skapa ilska och vore incitament att verkligen begå brottet. 

+1

Pennyroyal: jag tror de är väldigt kapabla till att styra upp ett eget samhälle från grunden och fördela medel rättvist, skulle verkligen bli som en nystart. De är människor precis som oss andra.

1. Det kan dem säkert de är ju inte helt bakom flötet, bara ganska så jävligt mycket med vissa saker. De lär väl inse att de inte kan bränna ner hela skiten och därav måste sköta sig eftersom att det inte finns någon annan som gör det åt dem ute i vanliga världen.
2. Nä, En våldtäktsman, våldtar han barn? Ja. våldtar du barn? Nej, gör jag det? Nej.
Bränner kriminella unga bilar? Ja, bränner du bilar? Nej, bränner jag bilar? Nej. osv.
Dem är brottsbenägna, det är inte vi andra, dem har dessutom lägre empatisk förmåga än resten av befolkningen, dem är inte som oss.


   
SvaraCitera