Aviseringar
Rensa alla

Förbjud Kaukasisk ovtjarka?


Ämnesstartare

cannabis:

Det är dock rent livsfarligt att närma sig en KO på det sättet.

Talade vi inte om hundar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Talade vi inte om hundar?

haha men de är deras dumma förkortningar [wink] skall nog stå K.O .

Maskrus:

Jo det är klart, men är det seriösa säljare som informerar om hunden och endast säljer den till folk som är vana och inte släpper ut den på gatan och det vad de har att göra med behöver det inte bli ett problem för allmänheten. Jag tycker det är för hårt att förbjuda den helt.

fast va ska man ha den till? den är ju inte bra direkt på annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

fast va ska man ha den till? den är ju inte bra direkt på annat.

Den är tydligen väldigt trevlig om man kan hantera den. Annars kan du ju alltid ha den som vakthund.


   
SvaraCitera

Läste samma sak som maskrus, den är tydligen en bra familjehund om man kan hantera den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maskrus:

Den är tydligen väldigt trevlig om man kan hantera den. Annars kan du ju alltid ha den som vakthund.

Fast de är ju tigrar med fas de är ju väldigt svårt som sagt. Såg de på uppdrag granskning de var massa fall om den hunden de kommer ju helt oväntat attackerna. Lite som Cojo kan ja tänka mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Fast de är ju tigrar med fas de är ju väldigt svårt som sagt. Såg de på uppdrag granskning de var massa fall om den hunden de kommer ju helt oväntat attackerna. Lite som Cojo kan ja tänka mig.

Jo, men som jag sa skulle hundarna inte behöva gå till anfall om ägarna kan hantera dem rätt. Cojo?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maskrus:

Jo, men som jag sa skulle hundarna inte behöva gå till anfall om ägarna kan hantera dem rätt.

Fast du verkar inte förstått grejen schäfer pitbull de är diskuterade hundar för de kan bli vapen men hanterar man dem så är de bra hundar. Denna sorter är ju skapad för att vara krånglig och döda som den själv vill den är gjord för att placeras mitt ute i ingenstans och bara döda inkräktare. Sen är man snäll mot den är den väl snäll tillbaka men grejen är de flippar ut lätt de gör inte en pitbull de är ju bra hundar om man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

(förutom varghybrider)

Varghybrider får man visst ha, men det krävs vissa tillstånd.

Ont: jag såg också programmet och rasen nästan måste vara en ras väldigt nära vargen då den beter sig exakt som vargar. Den attackerar på samma sätt som en varg, den har rangsystem som en varg... När de beskrev rasen lät det nästan som att de beskrev vargar. Jag tycker först och främst att SKK borde utesluta rasen och sen möjligen förbjuda rasen. Dock oroas jag av rasförbud då oskyldigt anklagade raser, som pitbull och eng./amerikansk staffe, då också skulle kunna komma att förbjudas.

Jag tycker nog föresten att rasen skall få användas som vakthund, då den är ultimat för att vakta och skydda områden eller djurflockar. Dock ska man behöva ha speciella tillstånd, som med varghybrider. Så tycker nog jag!

cannabis:

Denna sorter är ju skapad för att vara krånglig och döda som den själv vill den är gjord för att placeras mitt ute i ingenstans och bara döda inkräktare.

Det stämmer verkligen inte. Den är framavlad, säkerligen för hundratals år sedan, för att vakta får från vargar och björnar - sen att det kan vändas mot människor är en helt annan sakt. Den är inte framavlad för attacker mot människor eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Det stämmer verkligen inte. Den är framavlad, säkerligen för hundratals år sedan, för att vakta får från vargar och björnar - sen att det kan vändas mot människor är en helt annan sakt. Den är inte framavlad för attacker mot människor eller så.

Så sa dem på svt iaf..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Så sa dem på svt iaf..

Som sagt såg jag programmet, dock inte diskussionen, och jag hörde inget om att "de är framavlade för att döda som den själv vill". Sa de så så stämmer det heller inte. De är framavlade för att vakta får från varg och björn samt ev. andra rovdjur/hot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Sen är man snäll mot den är den väl snäll tillbaka men grejen är de flippar ut lätt de gör inte en pitbull de är ju bra hundar om man vill.

Jo, men när jag säger att man ska hantera den rätt menar jag att man inte låter den komma för nära andra människor som kan skadas och själv är alfahanen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maskrus:

Jo, men när jag säger att man ska hantera den rätt menar jag att man inte låter den komma för nära andra människor som kan skadas och själv är alfahanen.

Förstår exakt hur du menar, men KO påminner mer om en varg än om en hund - således är den mycket svår, vilket även duktiga och erfarna uppfödare har vittnat om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Förstår exakt hur du menar, men KO påminner mer om en varg än om en hund - således är den mycket svår, vilket även duktiga och erfarna uppfödare har vittnat om.

Ja, även om man är hundvan så behöver inte det betyda att man har tillräckligt mycket pondus för att kunna bestämma över en sån här. Men jag kan tänka mig att det är jättekul om man lyckas och det blir som en "flock".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maskrus:

Men jag kan tänka mig att det är jättekul om man lyckas och det blir som en "flock".

Ja visst, men chansen att lyckas är otroligt liten.


   
SvaraCitera

Imoon:

Varghybrider får man visst ha, men det krävs vissa tillstånd.

Nu menade jag som vanligt sällskapsdjur, du får ju ha vargar också men dessa kräver tillstånd och speciella omständigheter.


   
SvaraCitera