Aviseringar
Rensa alla

Fördelar med medeltida samhälle?


Ämnesstartare

Rödingajävel:

När jag tar emot den summan pengarna i kassan har de min lönekostnad täckt, sen har de andras lönekostnader och alla andra kostnader kvar. Det är fortfarande knappast så att jag får värdet på mitt arbete tillbaka i lönekuvertet.

Kassaarbete är ju en form av tjänst, därav ganska svårt att sätta ett konkret värde på. Eller hur skulle du definiera värdet på ditt arbete?

Sedan får du väl lön även om det inte skulle komma en enda kund på hela dagen, då arbetsbördan är noll?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Kassaarbete är ju en form av tjänst, därav ganska svårt att sätta ett konkret värde på. Eller hur skulle du definiera värdet på ditt arbete?

Skojar du? Kassaarbete genererar ju självklart värde, annars hade de inte anställt någon kassapersonal. Allt som säljs på en marknad är en vara, oavsett om det är en tjänst eller en produkt, och varor har värde. Värdet är den mängd mänskligt arbete som kristalliserats i varan.

Sen är jag inte enbart kassapersonal utan butiksarbetare. Utan sådana hade de inte fått ut några varor i butiken, inte haft någon som tog betalt för dem, inte haft någon som kunde hjälpa kunderna, osv. Butikspersonalen och hyran är i princip de enda kostnaderna företaget har som läggs på priset på varorna, resten av mellanskillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset stoppas rakt ner i fickan på chefen.

Horrorshow:

Sedan får du väl lön även om det inte skulle komma en enda kund på hela dagen, då arbetsbördan är noll?

Arbetsbördan är inte noll för att det inte kommer kunder. Vi utför massa annat arbete så fort det inte är kunder vid kassan. Plus att det är definitivt en arbetsbörda att förlora 8 timmar av ditt liv (+ pendling dit och hem), och att stå upp hela den tiden.


   
SvaraCitera
time
 time

En klar fördel med ett medeltida samhälle vore ju att det inte skulle vara så hygienskt och alla som var dumma nog att gå runt utan någon form av ansiktsmask skulle dö i pesten.

De överlevande skulle således vara övermänniskor och sedan skulle vi tillsammans kunna återgå till den digitala åldern. Men det här är bara en teori. [no-no]

För att vara lite seriös;

linus_en95:

Är det bra med samhällsklasser eller är det något vi borde jobba emot?

Det är inte bra med samhällsklasser. Klyftorna i samhället är roten till allt ont. Fattigdom suger. Människor utnyttjas och så länge vi lever i ett samhälle där pengar framställs som lösningen på alla våra problem kommer vi bara fortsätta glömma bort den lilla människan och därmed också glömma den vackra gemenskapen som är det som egentligen borde värdesättas, istället för papperslappar och mynt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vi lever ju i ett sådant samhälle även idag där de som sitter på lokaler, maskiner, verktyg, naturresurser och allt annat som behövs för att producera eller distribuera något kan tvinga alla oss andra att böja oss efter deras vilja.

Det är ju sant. Men Konsumenterna det vill säga de som köper, hyr och lånar har ju också en typ av makt. Om det inte finns konsumenter som köper av de som äger/säljer så hjälper det inte att de äger/kontrollerar.
Men självklart har du rätt! Det är dock ett kretslopp om man så vill.
Tack för din åsikt!


   
SvaraCitera

linus_en95:

Det är ju sant. Men Konsumenterna det vill säga de som köper, hyr och lånar har ju också en typ av makt. Om det inte finns konsumenter som köper av de som äger/säljer så hjälper det inte att de äger/kontrollerar.

Javisst, fast den är ju otroligt liten. För att på allvar skada ett företag genom konsumentmakt måste du ju organisera en väldigt stor del av deras konsumenter, en individs individuella konsumtion spelar ingen som helst roll annat än för väääääääääääldigt små företag (eller om individen handlar för flera miljoner hos dem).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Skojar du? Kassaarbete genererar ju självklart värde, annars hade de inte anställt någon kassapersonal.

Läs vad jag skrev, självklart har kassatjänst ett värde, det är dock svårare att sätta ett konkret värde på i kronor. (Jämför med att dreja en kruka som säljs för 100 kr, värdet av arbetet är kort och gott 100 kr oavsett när och hur man gör det)

Rödingajävel:

Butikspersonalen och hyran är i princip de enda kostnaderna företaget har som läggs på priset på varorna

Kostnader som försäkring, förvaltning, tele/post, kortavgifter, reklam, transport (listan kan göras lång)är inga kostnader man behöver ta hänsyn till?

Röd
ingajävel:

resten av mellanskillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset stoppas rakt ner i fickan på chefen.

Nej, 25% av försäljningspriset är moms och betalas in till staten, dvs. inget som chefen får ta del av. Sedan tar chefen ut en lön som alla andra, dvs han tar inte hela vinsten när alla kostnader är täckta. Beror förvisso på vilken typ av företag men det låter som att det är ett större som du jobbar på?

Rödingajävel:

utför massa annat arbete så fort det inte är kunder vid kassan. Plus att det är definitivt en arbetsbörda att förlora 8 timmar av ditt liv (+ pendling dit och hem), och att stå upp hela den tiden.

Okej, tänkte att du endast satt i kassan. Men att du förlorar åtta timmar av ditt liv ger ju inget värde för chefen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Fast det har ju varit stora klasskillnader i mångt mycket mer tider än just medeltiden.
Så varför just medeltiden?

Ahdu bra fråga, jag antar att det är medeltiden som mest symboliserar klassamhället. Sen så är jag inte så fruktansvärt påläst på denna frågan i ett historiskt perpektiv.

Har du några åsikter om detta med klassämhälle nu då?[smile]


   
SvaraCitera

Menar du vad vi tycker är värst och bäst, klassamhället i nutid eller klassamhället under medeltiden? Eller varå fördelar med medeltida samhället?


   
SvaraCitera

Image
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Javisst, fast den är ju otroligt liten. För att på allvar skada ett företag genom konsumentmakt måste du ju organisera en väldigt stor del av deras konsumenter

Ah det stämmer ju.Bra argumentation! Du kan detta.

Får jag fråga vad din ställning är när det gäller klassfrågan? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Menar du vad vi tycker är värst och bäst, klassamhället i nutid eller klassamhället under medeltiden? Eller varå fördelar med medeltida samhället?

Jag menar klassamhället i nutid jämfört med i medeltid. Vad är bättre nu och om det finns vad var fördelarna med dåtidens system? [smile]


   
SvaraCitera

linus_en95:

jag antar att det är medeltiden som mest symboliserar klassamhället.

Gör det?

linus_en95:

Sen så är jag inte så fruktansvärt påläst på denna frågan i ett historiskt perpektiv.

Ur vilket perspektiv är du påläst i frågan då?


   
SvaraCitera

linus_en95:

Vad är bättre nu och om det finns vad var fördelarna med dåtidens system?

Fördelar med dåtidens system kan vara att klassamhället då var mer uppenbart. Även jämfört med den tidiga industrialiserade tidsåldern som varade i början av våra nutida klassers existens så har klassamhället blivit mindre uppenbart.
Klass har istället för proletariat (förenar alla som inte äger produktionsmedel eller äger en så obetydligt liten del av dem att de saknar inflytande) och härskande klass (de som äger produktionsmedel), blivit underklass, arbetarklass, medelklass, övre medeklass och överklass. Dessa benämningar handlar mer om hur väl man lever, bildning, utbildning och vilket yrke man har, än ens egentliga förhållande i ett klassamhälle. Då försvinner lätt klassperspektivet i studier av makten i samhället, ägandeförhållanden osv, istället blir dessa klasser snarare ett ämne för sociologiska studier och dylikt. Det är inget fel med det, men det förstnämnda glöms bort i människors medvetande, vilket leder till att folk inte förstår sin roll i samhället och de egentliga förhållandena.

Det har väl alltid funnits olika grader i vilket inflytande man har, vilken materiell standard man har osv, men idag så betyder nog klass för många mer vilket typ av liv man lever, än vilken roll man har i produktionen.


   
SvaraCitera

Klasser hit och dit spelar inte så stor roll egentligen nu för tiden, inte om man ser till Europa i alla fall. Jämför man utbildning (kyrkan hade i princip monopol på sanningen under medeltiden och vanliga människor fick inte möjlighet att utbilda sig), sjukvård (som man väl knappast kan säga ens existerade) och liknande grejer så är det ett ganska enkelt val. En av de största fördelarna med att leva i ett samhälle under medeltiden skulle kunna vara att även idioterna hade kortare livslängd.


   
SvaraCitera

Lämna myrorna i fred:

Klasser hit och dit spelar inte så stor roll egentligen nu för tiden, inte om man ser till Europa i alla fall.

Spela roll och spela roll. Hur menar du?


   
SvaraCitera