Aviseringar
Rensa alla

Fördelar/Nackdelar med att använda droger


Ämnesstartare

Hejsan allihopa!
Jag skulle jättegärna få vilja höra era kommentarer angående droger, tycker ni att det är på gott och ont? Något som rekommenderas? Lägg upp era åsikter kring detta ämnet, men försök att inte spåra ur för mycket ur ämnet. Tack och hej!
—LG


   
Citera

+ Man kan få intressanta och givande upplevelser som man inte kan få på annat sätt.

- Det kan vara farligt, beroende på drogen, dosering och hur "trip:en" ter sig under tiden man är inne i den. Tror man t.ex att man är stålmannen och försöker stoppa ett tåg kan det leda till en ganska säker död.

+ Det går att skydda sig mot ex. överdosering genom att läsa på och veta vad man gör alt./och fråga/diskutera med någon kunnig på området. Det går även att ha en så kallad "vakt" under resans gång, som håller koll på att man inte gör något dumt (som att försöka stoppa ett tåg). Säkerhetsåtgärder går att ordna, dvs.

- Bestående perceptionsstörningar och förändrat medvetandetillstånd i form av dissociation. Kan upplevas mycket obehagligt och skrämmande. Går inte heller att bota (finns åtminstone inget botemedel som fungerar för alla). Antingen försvinner det av sig själv eller också gör det helt enkelt inte det.

+ Den typen av förändrats medvetandetillstånd kan vara fascinerande och spännande att utforska.

- Fysiskt och/eller psykiskt beroende kan bli en konsekvent av frekvent bruk.

Nu är jag inte alls någon expert på det här, men har försökt samla både för- och nackdelar.


   
SvaraCitera

Är du en kille som är trött på vad detta livet har att erbjuda & vill spola fram tills nästa så tror jag endast på fördelar! [wink]


   
SvaraCitera

Fördelar: det mesta knark är jävligt najs.
Nackdelar: det mesta knark är farligt om du inte vet vad du håller på med.

Ungefär så.


   
SvaraCitera

+ Kul
- Dyrt


   
SvaraCitera

Biologen:

Fördelar: det mesta knark är jävligt najs.
Nackdelar: det mesta knark är farligt om du inte vet vad du håller på med.

Ungefär så.

+1


   
SvaraCitera

Fördel: kul
Nackdel: inte bra för hälsan i längden


   
SvaraCitera

inte droger i sig, men värt att lägga på minnet: sociala relationer som cirkulerar kring en specifik hobby tenderar att bli utnötta i längden och dö ut när hobbyn inte längre lockar. när det kommer till droger märks denna tendens särskilt tydligt, eftersom det är lätt att blanda personlighetsmässigt särskilda personer när personligheten förändras i enlighet med substansen i fråga.

så speciella erfarenheter som droger kan med lätthet föra personer närmare varandra, men om de enda delade erfarenheterna är just av droger kan det vara värt att fråga sig om man inte har några viktigare relationer att vårda.

frånsett det: läs på, ta inga droger som inte har några decennier på nacken (eget val egentligen, men en bra riktlinje enligt mig), var aldrig ensam när du testar något nytt, försök se på ditt bruk med distans och ha så kul!


   
SvaraCitera

+ Trevligt och roligt
+ En annan dimension i sitt tyckande och genomskådande av saker. Dock oftast jättefånigt och inte alls djupt fast det känns så i stunden [blush]
+ Sjukt härligt att lyssna på musik och äta
+ Är nog ärligt talat den enda "medicin" som funkar på mig (gräs) för att lindra min PTSD när det är som värst i perioder. Det är helt enkelt jävligt skönt att bara sätta sig och röka och kolla på någon trevlig och rolig film eller serie. Jag brukar kolla på Sex and The City, ta något gott som spränger färger i munnen och bara ta mig en pipa när jag utfört dagens sysslor och när jag mår dåligt, är mysigt.

- Jobbigt att hamna i ångestattacker eller liknande om man har nära till det
- Dyrt, som dvärgkastarn skrev
- När det blir för mycket för att orka hantera

Är inte alls någon drogkännare och brukar bara alkohol då och då men röker rätt mycket. Väljer gräs framför alkohol vilken dag som helst. Blir _sjukt_ munchig (och allt smakar så fantastiskt) och när jag är alkoholpåverkad är det mest besvärligt med mat.


   
SvaraCitera

Är väl för det mesta positivt så länge det inte är ett missbruk eller överdos, antar jag.


   
SvaraCitera
Lounge

Biologen:

Nackdelar: det mesta knark är farligt om du inte vet vad du håller på med.

men hur kan man göraaaaaaaa sååå

lägga över allt ansvar på individen

jag förstår resonemanget, men kanske är det aningen naivt att tro att alla som kommer att missbruka droger har förutsättningarna att veta vad d håller på med

på så sätt är det ju jättedåligt. att det lätt kan hamna i fel händer.


   
SvaraCitera

Lounge:

jag förstår resonemanget, men kanske är det aningen naivt att tro att alla som kommer att missbruka droger har förutsättningarna att veta vad d håller på med

Tror definitivt inte att alla har förutsättningarna, och det är synd. Det är därför vi behöver mer neutral/objektiv information kring narkotika i skolor t.ex.

Men sen är det också skillnad på bruk och missbruk. När det kommer till missbruk så tycker jag sällan (om ens någonsin) att det är individens fel - fastnar man i träsket och inte kommer upp då är det välfärdssystemet som har misslyckats, inte individen.


   
SvaraCitera
Lounge

Biologen:

Men sen är det också skillnad på bruk och missbruk. När det kommer till missbruk så tycker jag sällan (om ens någonsin) att det är individens fel - fastnar man i träsket och inte kommer upp då är det välfärdssystemet som har misslyckats, inte individen.

då kunde du ju skrivit det! att man helst ska avstå för välfärdssystemet kommer ändå inte hjälpa den som blir missbrukare =)


   
SvaraCitera