Aviseringar
Rensa alla

Fördomar mot religiösa grupper?


Ämnesstartare

God Konsument:

Tycker dock det verkar vara nästan ett krav för att vara ateist att man inte ska ha respekt för oliktänkande.

Jag har råkat på sådana människor, fast tur är att de inte är många.
Religionskunskap i gymnasiet, vi alla diskuterar vad vi tror på. Det är typ:
"Jag är kristen"
"Jag tror kanske på någonting"
"Jag är muslim"
"JAG TYCKER ATT ALLA RELIGIÖSA ÄR DUMMA I HUVUDET"
...

Fast precis som det finns icke-övertalande kristna, så finns det ju ateister som bara själva låter bli att tro och låter resten göra som de vill.


   
SvaraCitera

Lanina:

Ateister (inte en religion i sig, men..) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen kom jag att tänka på "positiva fördomar", dvs att man tror att en grupp är bra på något eller så, bara sådär.

T ex tror jag ofta att:
- muslimer vet mycket om sin religion
- buddhister är fredliga

Frågan är om det egentligen stämmer...


   
SvaraCitera

Lanina:

Kristna (Du röstade på detta alternativ)

Men egentligen är det i min bok ingen skillnad på vilken religion man tillhör, vilken det än är har jag samma fördomar mot dem.

Att det skulle vara fler ateister som predikar sin inte tro än det är religiösa som gör är bara skitsnack, statistiken håller inte.

Ateister måste dock göra någonting eftersom att världen i allra högsta grad fortfarande styrs av religiösa människor och det håller inte. Om man inte kan se all den felande logiken i att tillhöra en religion hur kan man då förväntas styra ett land? Eller vara en förebild för andra människor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Fast precis som det finns icke-övertalande kristna, så finns det ju ateister som bara själva låter bli att tro och låter resten göra som de vill.

Ja exakt, man ska ju självklart inte döma ut alla. [crazy]

Jag är själv icke-troende men jag skiter i vad folk tror på så länge de inte tvingar på andra det.


   
SvaraCitera

Lanina:

Muslimer (Du röstade på detta alternativ)

Motivering överflödig.


   
SvaraCitera

Har fan lika mycket fördomar om alla. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många har fördomar mot muslimer.
Men är det verkligen muslimer man har fördomar mot?

Eller är det extremister?

Jag tror det är lätt att hata en hel grupp på grund av enskilda personers handlingar.

Även kristna får ta emot mycket hat.
För att de tror på Gud.

Det är inte accepterat längre.

Varför kan man fråga sig?
Tolerans är viktigt.


   
SvaraCitera

Lanina:

Muslimer (Du röstade på detta alternativ)

Jag har fördomar mot alla religiösa grupper, men muslimer är faktiskt de enda som betett sig illa kring mig och som tar upp mest plats i dagstidningarna. Påpekas kan att jag sällan till aldrig har fördomar mot sekulariserade religiösa, oavsett om det gäller kristna eller muslimer. Att man bär ett kors och ber en bordsbön säger mig inte mycket, om denne person i övrigt beter sig som "vanligt". Kommer det däremot någon som reagerar över varje svärord, blir hysterisk när man nämner aborter eller homosexualitet eller bär ett tält som kläder, så har jag oftast den fördomen att personen är en inskränkt idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XTYLE:

Eller är det extremister?

Jag har fått uppfattningen att extremism är vanligare i vissa religioner än andra. Extremistiska muslimer och kristna hör man ofta om, men däremot inte lika ofta om buddhister eller taoister? Det kan bero på att kristendom och islam är de största religionerna, men om man även bara ser på forumet här... vilka är mest benägna att vilja övertala andra? Kristna, ateister och muslimer. Sen minns jag ju Dödsguden som var fanatisk hindu.


   
SvaraCitera

Lanina:

Satanister (Du röstade på detta alternativ)

De är onda, har sex med geter, offrar människor till Djävulen och äter upp folks ögon och hjärnor. [sad]

Lanina:

Ateister (inte en religion i sig, men..)

Många ateister är fjortisar. [sad]
Finns ju dock ateister som uppför sig precis som om de vore kristna och har exakt samma värderingar som kristna, och då är de ju såklart bra.
Så känns som att jag inte vet vad jag kan säga om ateister som helhet, ateister kan vara vilken typ av människor som hellst ju.

Lanina:

Naturreligoner (t ex asatro)

Ociviliserade barbarer och kannibaler som offarar människor till sina avgudiga avgudar. [sad]

Lanina:

wicca-troende

"Wicca är en nyhednisk religion skapad på 1950-talet av britten Gerald Gardner."
Låter modernt, fjortisigt, oseriöst och störande. [sad]

Lanina:

asatro

Känner mig tvungen att ha respekt för mina förfäder och sånnt ändå av någon anledning.

Muslimer och Judar har förhållandevis nice lagar och icke-fjortis aktig moral typ. De har ju inte sex utanför äktenskapet, de dricker inte alkohol osv, tror jag. Det är bra.

Lanina:

"Hur påverkar personens religion synen på homosexualitet och andra sexuella minoriteter?"

Jag undrar hur det var på typ vikingatidan? Tyckte de att det var bra med homosexualitet då? Eller vad det mer bortgifte? Typ att familjen och fadern typ bestämmde vem sonen skulle ha som maka? Hände det att en son kunnde bli bortgift till nånn annan av samma kön? Skulle inte fadern ha fått damp då och hackat sin son till köttfärs med en stor yxa? 🙁


   
SvaraCitera

Lanina:

Några andra (Du röstade på detta alternativ)

Alla jävla sekter


   
SvaraCitera

Lanina:

Naturreligoner (t ex asatro) (Du röstade på detta alternativ)

Naturreligioner som utövas utav några andra än dess ursprungliga anhängare, vill säga.


   
SvaraCitera

alla hjärntvättade satar som tror på sånt där skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Jag undrar hur det var på typ vikingatidan? Tyckte de att det var bra med homosexualitet då?

Jag har inte hört så mycket om det, men det lilla som finns verkar antyda att vikingarna tyckte att de män som var den "mottagande parten" i analsex var fjolliga.


   
SvaraCitera