Aviseringar
Rensa alla

Förhållande med någon med socialfobi/selektiv mutism?


Ämnesstartare

Tack för era svar!
Nu kommer mitt lilla patetiska problem .. 😉
Det är då jag som är mutisten i fråga, och för 5-6 år sedan träffade jag min brors kompis och vi umgicks lite grann, sen dess har vi snackat på msn till och från och de senaste halvåret en hel del och även smsat.
Han vet om mina sociala problem, att jag har svårt för att prata och lider av ätstörningar osv osv. och det gör ingenting enligt honom ..
Han har frågat ett antal ggr om vi ska hitta på någonting, gå en promenad, se film och liknade .. och jag vill ju så gärna, men det GÅR INTE!
Jag är så rädd för att han ska tycka jag är ful och sinnessjuk .. blää!


   
SvaraCitera

Leso:

Han har frågat ett antal ggr om vi ska hitta på någonting, gå en promenad, se film och liknade .. och jag vill ju så gärna, men det GÅR INTE!
Jag är så rädd för att han ska tycka jag är ful och sinnessjuk .. blää!

Han kommer antagligen inte tycka att du är ful och sinnesjuk, det är bara den bilden du har av dig själv. Du har också en bild av att det kanske kommer gå dåligt socialt, eftersom det eventuell hänt tidigare. Du får välja mellan att träffa honom, vilket egentligen är det enda sättet att börja motverka problemet (utsätta sig för det) och bli en erfarenhet rikare eller att sitta hemma och gå miste om honom... vilket inte är så kul och värdigt. Kanske kan ni ta det stegvis om det känns lättare, bara ses en sväng en gång och utarbeta det längs en hierarki typ. Om det känns helt omöjligt att göra detta kanske du borde överväga psykologhjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gått hos psykolog förut, de sa att jag va tvungen att ta antidepp annars skulle det inte fungera, vilket jag inte ville .. och min kontaktperson slutade då hon inte tyckte ajg gjorde några framsteg ..
Han flyttar utomlands om två veckor 🙁


   
SvaraCitera

Leso:

Har gått hos psykolog förut, de sa att jag va tvungen att ta antidepp annars skulle det inte fungera, vilket jag inte ville .. och min kontaktperson slutade då hon inte tyckte ajg gjorde några framsteg ..

Låter som värdelös vård. Vänd dig till någon annan mottagning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leso:

Han har frågat ett antal ggr om vi ska hitta på någonting, gå en promenad, se film och liknade .. och jag vill ju så gärna, men det GÅR INTE!
Jag är så rädd för att han ska tycka jag är ful och sinnessjuk .. blää!

Killen är verkligen intresserad av dig[y] Sabba inte den här chansen nu[no-no]
Jag förstår att det är skitsvårt, men jag kan försäkra dig om att han varken tycker att du är ful eller sinnessjuk, det är du som tycker. Men för att detta ska bli en glädje för er både behöver du jobba mycket med dina sociala problem. Gör det för killens skull, OCH din egen. Mest för din egen skull. Jag vet att du inte trivs med att ha selektiv mutism/social fobi. Jag har det själv, eller har haft..men det finns kvar. Det är verkligen jobbigt, men det betyder inte att man inte kan bli "botad". Man måste jobba på det extremt mycket. Utsätta sig för sånt man tycker är obehagligt.. det är enda sättet att bli fri.

Säg till killen att du vill hitta på nåt, typ gå en promenad och se en film. Det är ju en toppenidé! [smile] Då kan ni prata också. Peppa dig själv mycket och försök ta dig utanför din trygghetszoon. Släpp liksom in honom i ditt tankesystem och känsloliv, hur svårt det än är. Du kommer må så jävla bra när du har gjort det. Det kommer kännas bra.

Leso:

Har gått hos psykolog förut, de sa att jag va tvungen att ta antidepp annars skulle det inte fungera, vilket jag inte ville ..

Jag tror inte på det här med antidepp. Positivt tänkande är vad du behöver! Jag vet vad jag talar om. Har aldrig testat nån typ av medicin men jag tror helt enkelt inte på det. Jag tror att positivt tänkande hjälper mycket. Allt börjar i tankarna, och sen handlar man därefter.

Jag försöker verkligen tänka positivt angående min (vad jag tror att det är) sociala fobi, men det är inte lätt ska jag säga dig. Jag har inga vänner och bor hemma, jag vill bara börja om med mitt liv. Ibland önskar jag att jag var någon annan.

Du har världens chans här, ta den! försök[wink]


   
SvaraCitera

start all over again:

Jag tror inte på det här med antidepp.

[rolleyes] Vad är det du inte tror på, att det inte skulle funka för dig eller att det inte funkar alls?


   
SvaraCitera

klart, bara skönt att slippa gå ut med den och kunna sitta inne och kramas [blush]


   
SvaraCitera

farbror gugge:

klart, bara skönt att slippa gå ut med den och kunna sitta inne och kramas [blush]

aw <3


   
SvaraCitera

isola:

aw <3

vah[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Vad är det du inte tror på, att det inte skulle funka för dig eller att det inte funkar alls?

Det är hur man TÄNKER som är det viktiga. Mediciner tar inte bort problemen, de "döljer" de bara så att det blir lite lättare att leva.
och man kan väl ta det om man vill, men jag skulle aldrig göra det för egen del.


   
SvaraCitera

start all over again:

Det är hur man TÄNKER som är det viktiga.

Om man inte kan tänka klart då?

start all over again:

Mediciner tar inte bort problemen, de "döljer" de bara så att det blir lite lättare att leva.

Nej, de tar inte bort problemen. Men de kan göra det lättare att fixa till problemen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Nej, de tar inte bort problemen. Men de kan göra det lättare att fixa till problemen.

Ja, det stämmer. Men det jag stör mig på är folk som bara käkar massa medicin och inte gör något åt saken. Det är ju meningen att man ska ta tag i sitt liv så att man kan sluta med antidepp så småningom.

men det här med att man inte kan tänka klart..det tror jag nog att man kan. Om man anstränger sig tillräckligt mycket.
Man kanske tänker att man inte kan, och då blir det ju sanning för hjärnan.


   
SvaraCitera

vet en som är ihop med en och har varit det i 9 år. vet dock inget om hur relationen påverkas [tard]


   
SvaraCitera