Aviseringar
Rensa alla

Försäkring eller ingen försäkring – hur tänker du?


Ämnesstartare

På kontoret pågår just nu en livlig diskussion om försäkringar. Vissa av oss är försäkrade upp över öronen med extra allt (drulle, skadeförsäkring, anställningsförsäkring, tandvård...), andra tar det lite som det kommer och tänker på försäkringsbolag som stora jättar som bara samlar pengar på hög...

Vad tänker du om försäkringar? Överflödig kostnad eller klok investering i sin egen trygghet?


   
Citera

Borde styra upp hemförsäkring, men har inte orkat. Tumme ned Annars har jag tagit reseförsäkring de gånger jag åkt och gjort något åt det mer riskabla hållet.


   
SvaraCitera

Redaktionen: Bara ibland

T.ex. hem- och djurförsäkring.


   
SvaraCitera

Bil och MC har jag helförsäkrade men för övrigt har jag bara vanlig hemförsäkring. Brukar ta reseförsäkring (tillägg i hemförsäkringen) om jag ska vistas mer än 2 veckor utanför Europa. Däremot tar jag ALDRIG dessa jävla försäkringar som hela hemelektronikbranschen försöker lura på oss när vi köper mobil, dator, TV eller ljudanläggning mm mm mm. 


   
SvaraCitera

hade försäkringar varit lönsamma för en majoritet av försäkringstagarna så hade de försvunnit från marknaden väldigt snabbt, eftersom försäkringsbolagen hade förlorat pengar på dem. försäkringar är således, generellt sett, som en skatt på korkade människor.


   
SvaraCitera

Betalar A-kassa, ser det som en försäkring, en jävligt bra sådan som man faktiskt får igen om om "olyckan" är framme.

Aa, är försäkrad. Livsförsäkring eller vad skiten heter.


   
SvaraCitera

Grovan: Betalar A-kassa, ser det som en försäkring, en jävligt bra sådan som man faktiskt får igen om om "olyckan" är framme.

Menar du enbart A-kassa eller menar du fackföreningsavgift? A-kassan är bara en liten liten del av fackföreningsavgiften. Är du ex medlem i en LO-ansluen fackförening så går även en del av fackföreningsavgiften rakt till (S) om jag inte minns fel.   Tumme ned


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Menar du enbart A-kassa eller menar du fackföreningsavgift? A-kassan är bara en liten liten del av fackföreningsavgiften. Är du ex medlem i en LO-ansluen fackförening så går även en del av fackföreningsavgiften rakt till (S) om jag inte minns fel.   Tumme ned

Betalar in till IfMetall också iofs ja. 
Men ser ändå facket som en sorts försäkring det också.

Hjälpte "oss" (kollegor) rätt bra nyligen. 


   
SvaraCitera

Har en livförsäkring/personförsäkring som betalades förmånligt genom förälders jobb och som nu är kvar och djurförsäkring pga crazy att inte ha sitt djur försäkrat, även om det finns 1000000 kryphål för försäkringsbolaget. Hade hemförsäkring innan också ofc. Hade nog aldrig vågat bo i ett oförsäkrat hem någon längre tid pga hade säkert lyckats bränna ned det eller ngt. 


   
SvaraCitera

Grovan: Betalar in till IfMetall också iofs ja.
Men ser ändå facket som en sorts försäkring det också.

Hjälpte "oss" (kollegor) rätt bra nyligen.

A-kassan var väl något parti som kom med förslaget att den skulle läggas dlrekt på skattsedeln för alla arbetsföra just för att ingen ska hamna utanför A-kassan vid ev arbetslöshet vilket låter superbra.

Facket i sig har jag faktiskt ingen uppfattning om mer än att jag tycker att fackföreningsavgiften är alldeles för hög oavsett förbund.


   
SvaraCitera

Ja om facket räknas så har jag ju det också förstås.


   
SvaraCitera

Köper dock inte till försäkringar till elektronik (de få ggr jag köper sådant) pga det tänker jag går på hemförsäkringen. Dock beror det ju på hur länge man haft grejen etc. Ett oväder slog ut tvn och försäkringsbolaet ba aha den är tre år gammal ja... du får ca 100 kr för den av oss man ba mm tack som fään det kommer att köpa mig en ny tv, ja. 


   
SvaraCitera

De asbilligt?


   
SvaraCitera

Har hemförsäkring de är allt. 


   
SvaraCitera

isola: djurförsäkring pga crazy att inte ha sitt djur försäkrat,

Nackdelen med djurförsäkringar är att försäkringen skiljer sig från alla andra försäkringar eftersom med alla andra försäkringar betalar man en självrisk... punk slut. Men med djurförsäkringar får man dessutom betala en hög procent på alla skador (vet besök och ev operationer).

Riktigt dåliga avtal som alla djurägare får, tyvärr. Tumme ned


   
SvaraCitera