Aviseringar
Rensa alla

Försäkring på moped vs MC - stor prisskillnad?


Ämnesstartare

Eftersom det säkerligen finns en o annan mopedägare här på UM o kanske även troligen en o annan hojägare också så ställer jag frågan här på UM. [smile]

Eftersom jag bor på landet så hade jag tänkt köpa något "lätt o roligt" att köra omkring på i sommar. Min första tanke var att köpa en moped. Billig i inköp o billig i underhåll o likaså billig i försäkring o dessutom skattefri. Men så var det en polare som berättade att försäkringen på en moped kan många gånger både vara det dubbla mot en riktig hoj (MC) o även i vissa fall vara det tredubbla mot en hoj. [sad]

Nackdelen med en riktig hoj är ju att den måste besiktigas hos SBP o det rullar ju iväg en knapp femhundring per år. Likaså skatten som jag skulle kunna tänka mig ungefär ligger på lika mycket. Servicekostnaderna är ju dessutom säkerligen bra mycket högre på en riktig MC jämfört på en moped. [sad]

Någon som har några erfarenheter om mopedägande jämfört med en MC. Ska kanske tillägga att jag har AB kort så jag får köra MC! [smile]

Här är några exempel på vad jag skulle kunna tänka mig i några olika prisklasser.

Honda NPS 50 Zoomer (24.000 kronor)
Image

Honda Custom 400 -85 (8.000 kronor)
Image

Honda Shadow vt600 -92 (24.000 kronor)
Image

Åsikter om försäkring på moped vs MC?


   
Citera
Ämnesstartare

kolla med dit försäkringsbolag vad det kommer kosta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så jäkla olika. Bara kolla med försäkringsbolaget.
En ful gammal moppe kan jag tänka ha ganska låg - detsamma med en gammal motorcykel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kolla med dit försäkringsbolag vad det kommer kosta.

Myksa:

Så jäkla olika. Bara kolla med försäkringsbolaget.
En ful gammal moppe kan jag tänka ha ganska låg - detsamma med en gammal motorcykel.

Jag ringde mitt försäkringsbolag på middan idag... 52 minuters väntetid. Hade varken tid eller lust att sitta o vänta. Ringde dom ytterligare en gång på eftermiddagen strax efter eftermiddagsfikat o då var de 38 minuters väntetid o då gav jag upp. [sad] ... [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

52

Kolla på nätet. Antingen din försäkrings hemsida eller googla typ "jämför försäkring".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kolla på nätet. Antingen din försäkrings hemsida eller googla typ "jämför försäkring".

Jag har både varit inne på mitt eget försäkringsbolags sajt (IF) liksom på Insplanet.com (som är störst i Sverige) o märkligt nog finns inte Honda med bland mopeder...
http://partner.insplanet.com/moped/

...o när man går in o kollar motorcyklar så kräver de registreringsnummer för att kunna göra en sökning...
https://www.insplanet.com/forsakring/jamfor/motorcykelforsakring.aspx

...o det är ju väldigt märkligt??? [sad]

ja, ja... jag får fortsätta o ringa imorgon o se om jag kommer fram. [wink]

Varför jag undrar är att jag har hört "rykten" att försäkringen på mopeder är ruggigt hög pgr av att det stjäls väldigt mycket mopeder... medans försäkringen på motorcyklar o i synnerhet glidare är väldigt låg eftersom det stjäls väldigt få customhojar (glidare)!?

Men om det är sant har jag inte fått bekräftat. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Varför jag undrar är att jag har hört "rykten" att försäkringen på mopeder är ruggigt hög pgr av att det stjäls väldigt mycket mopeder...

gammal moped tror jag inte nån snor liks lätt som en gammal MC. känns så iaf. dessutom baxas de flesta mopeder i storsthlm o andra större städer. tror även det räknas med. dvs var man bor i försäkringen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

gammal moped tror jag inte nån snor liks lätt som en gammal MC. känns så iaf. dessutom baxas de flesta mopeder i storsthlm o andra större städer. tror även det räknas med. dvs var man bor i försäkringen

Köper jag en moppe så lär det väl bli en relativt ny modell... högst tre år gammal. Blir det däremot en customhoj så är ju utbudet så extremt stort så där kan det väl bli allt ifrån 10K upp till 25K. Lite beroende på motorstorlek.

Är dessvärre rädd för att det stjäls mopeder över hela landet men det är klart... mätt i antal bör det ju naturligtvis vara flest i storstäderna. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

bör det ju naturligtvis vara flest i storstäderna

har för mig att i sthlms län blir den genomsnittliga moppen stulen minst en gång [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

har för mig att i sthlms län blir den genomsnittliga moppen stulen minst en gång [crazy]

Det låter ju för jävligt. [mad] Men dessvärre väldigt troligt. [sad]


   
SvaraCitera

Köp Honda Custom 400an eller en liknande Yamaha.
Mycket roligare än mopeder. Du får dessutom köra på vanliga vägar i normal hastighet (du kommer fram fort).

Dom drar ungefär lika mycket soppa som en moped och behöver inte vara nämnvärt dyrare att serva annat än att dom besiktigas (borde kosta 300 för MC) och skattas.
Om försäkringen på mopeden kostar dubbelt så mycket så tjänar du på att ha en MC. Ställ den på en förälder om det går.

Byt olja och stift själv (eller be en kunnig polare) så sparar du en slant där med.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Köp Honda Custom 400an eller en liknande Yamaha.
Mycket roligare än mopeder. Du får dessutom köra på vanliga vägar i normal hastighet (du kommer fram fort).

Jag gillar Honda som du kanske förstår sedan har jag ett mycket svagt minne av att jag läst att mitt försäkringsbolag har ett "avtal" med Honda som gör att de kan ge lite billiga försäkringar just på det märket.

_Danne_:

Dom drar ungefär lika mycket soppa som en moped och behöver inte vara nämnvärt dyrare att serva annat än att dom besiktigas (borde kosta 300 för MC) och skattas.
Om försäkringen på mopeden kostar dubbelt så mycket så tjänar du på att ha en MC. Ställ den på en förälder om det går.

Servicekostnader är ju något som jag är rädd för. Kan tänka mig att knappast MC verkstäderna är billigare än vad bilverkstäderna är o bilverkstäderna ligger väl en bra bit över 2.000 kronor i timmen idag. SKRÄMMANDE!!!

_Danne_:

Byt olja och stift själv (eller be en kunnig polare) så sparar du en slant där med.

Jag har ju haft några Saabar... gamla 900 modeller... o på dom har jag ju bytt olja, oljefilter, luftfilter o stift på själv. DÄREMOT - tyvärr, tyvärr... vågar jag inte ge mig på att byta "drivpaketet" eller vad det kallas för dvs kedja o drev. Har tyvärr alltför mycket tummen mitt i handen. [blush]

_Danne_:

Lycka till!

Stort TACK! [love]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Jag gillar Honda som du kanske förstår sedan har jag ett mycket svagt minne av att jag läst att mitt försäkringsbolag har ett "avtal" med Honda som gör att de kan ge lite billiga försäkringar just på det märket.

Okej, det är ju bra för din del[smile]

TheSpookyMan:

Servicekostnader är ju något som jag är rädd för. Kan tänka mig att knappast MC verkstäderna är billigare än vad bilverkstäderna är o bilverkstäderna ligger väl en bra bit över 2.000 kronor i timmen idag. SKRÄMMANDE!!!

Bilverkstäderna ligger runt 1000 kanske 1200 om man åker till en märkesverkstad. MC ligger nog runt där också. Tänk dock att en moppeverkstad kan ha liknande priser.

TheSpookyMan:

Jag har ju haft några Saabar... gamla 900 modeller... o på dom har jag ju bytt olja, oljefilter, luftfilter o stift på själv. DÄREMOT - tyvärr, tyvärr... vågar jag inte ge mig på att byta "drivpaketet" eller vad det kallas för dvs kedja o drev. Har tyvärr alltför mycket tummen mitt i handen. [blush]

Det är en bra början. Att byta drev och kedja är väldigt enkelt. Du måste ju veta hur man tar bort bakhjulet för att tex fixa punka? När det är av så byter du drev på 2 minuter. I samband med att bakhjulet är av så kan du också byta kedja (du får skruva bort en kåpa för framdrevet, lyfta av gamla kedjan och sätta på nya. Klart!). Framdreven kan vara jobbiga så det kan du i värsta fall låta en verkstad göra. Det är inte speciellt svårt men allt tar lite tid.
Jag trodde du syftade på motorarbeten som alltså är liiiite jobbigare[y]

Än en gång Lycka till[smile]!


   
SvaraCitera

_Danne_:

(du får skruva bort en kåpa för framdrevet, lyfta av gamla kedjan och sätta på nya. Klart!)

Glöm inte att spänna kedjan så att den flexar ca en centimeter uppåt och neråt när man trycker med fingret.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pris skilnaden är ju olika stor beroende på vilken mc du jämför med. Eftersom det liksom på en bil är dyrare att försäkra en dyr och motorstark version jämfört med någon klen snikmodell.

På mopeder så är dock försäkringen precis densamma oavsett modell. Jag har för tillfället 3 scootrar. en Yamaha Aerox 03a, en Peugeot Jetforce tsdi 03a och en Aprilia SR50 ditech 03a alla kostar samma i försäkring
Hel= 8996kr
Halv= 7419kr
Trafik= 5056kr


   
SvaraCitera