Aviseringar
Rensa alla

Försämrad syn


Ämnesstartare

Jag har halvdålig syn på långt håll (någon meter), på gränsen till att behöva glasögon om jag ska köra bil.

Har aldrig orkat använda mina glasögon eller skavande linser, dock. Men dom senaste dagarna har jag börjat igen och utan dom ser jag ÄNNU SÄMRE ÄN TIDIGARE. Det bröjade dock för några veckor sedan.

Kan synen försämras iom oregelbundet användande av glasögon? Bör jag oroa mig?

Har en ärftlig sjukdom från mamma som gör att man blir blind och litet annat. Men har för mig att den bör ha uppenbarat sig tidigare och med lite andra symptom dessutom..

Plz help me, minsa min oro eller sånt. Ja.


   
Citera

Har själv glasögon/linser och jag gissar på att du inbillar dig att du ser sämre efter att du har använt glasögonen, så brukar det bli för mig. Efter ett tag vänjer sig liksom ögonen och man ser lite bättre igen.

Och jag vet inte hur det är om man inte använder glasögonen, om synen försämras alltså.

Det bästa är nog iaf att använda glasögonen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gurkburk1:

Har själv glasögon/linser och jag gissar på att du inbillar dig att du ser sämre efter att du har använt glasögonen, så brukar det bli för mig. Efter ett tag vänjer sig liksom ögonen och man ser lite bättre igen.

fast, nä. var så i veckor typ.


   
SvaraCitera

Då kanske det är så att synen försämrats..?


   
SvaraCitera

Blir alltid så för mig när jag får för mig att använda mina glasögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förbannat klurig fråga, jag skulle också uppskatta ett välutvecklat svar på din fråga, den känns minst lika viktigt för mig själv.

Trots att jag nyligen besökte en optiker så undviker jag att använda mig av linser och glasögon. Vilket i sin tur är är irriterande stundtals. Som till exempel: Jag sitter långt bak i bussen och försöker anstränga mig för att se namnet på nästa hållplats. Eller går som åskådare på en ishockeymatch, svårt att se nummer på tröjorna.

- Har du fått något svar på frågan som du snabbt skulle kunna dela med dig av?


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

Jag har läst någonstans att om man tex. har lättare synfel på ett av ögonen och använder glasögon/linser mycket kan det bli så att synen liksom långsamt ställs om och förlitar sig på det ögat man har bäst syn på - alltså att det bra ögat kan bli ännu mer dominant än det redan är och det sämre ögat får ännu sämre syn för att det är kroppens sätt att anpassa sig till vad som fungerar bäst.

Vet dock inte om samma sak gäller i ditt fall när det handlar om båda ögonen. Det kanske bara handlar om att ögonen vänjer sig vid glasögon och att du då upplever att du ser ännu sämre när du tar av dig dem.


   
SvaraCitera