Aviseringar
Rensa alla

förslag på vad man kan skriva om i samhällskunskap?


Ämnesstartare

skall vara en sk. "komplex fråga" där man kan se saker från många olika perspektiv, diskutera osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Men ska vi sitta här och göra din läxa [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Typexempel:
Legalisering av marijuana?
Abortfrågan.
Kamphundars vara eller icke vara?
Att handla miljövänligt eller inte handla alls?
Avregga eller inte? Man kommer ju ändå tillbaka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är inte en läxa och ger dig knappast att göra den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Avregga eller inte? Man kommer ju ändå tillbaka?

True [n]


   
SvaraCitera

Myksa:

Avregga eller inte? Man kommer ju ändå tillbaka?

[bigsmile]

ett aktuellt exempel är huruvida en sjukhuspatient eller dess anhörige ska få besluta om en framskjuten död (dödshjälp) vilket nu är accepterat enligt svenska läkarverkets nya riktlinjer som publicerades idag. dock är detta endast tillåtet när döden är mycket nära, och alla behandlingsmöjligheter är uttömda. bör dödshjälpen liberaliseras ytterligare, eller borde den inte existera allas som i går?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-riktlinjer-i-livets-slutskede_5486097.svd

diskussionen huruvida kristendomen bör dominera över andra religioner i fråga om utrymme i utbildningen är också ganska aktuell + intressant. skolverket ville likställa alla (världs-)religioners ställning i utbildningen men regeringen, med jan björklund i spetsen, vill särställa kristendomens ställning (precis som den har varit tidigare, alltså). är detta bra eller dåligt?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolverket-kristendomen-har-redan-en-sarstallni...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ett aktuellt exempel är huruvida en sjukhuspatient ell

jättebra! lutar mot det. glömde dock skriva att det skall kopplas till demokrati och mänskliga rättigheter. men borde ju fungera. en annan grej jag funderar på är att skriva om huruvida det var rätt/fel att ge liu xiaobo fredspriset. tankar?

jag är väldigt intresserad av hur religion påverkar osv. och jag har under mina år uttryckt det. tyvärr går jag på en skola som mer eller mindre tystar ned så fort ngn kritik kmr upp så jag tror jag väljer att avstå från det. funderade annars på att skriva om huruvida det går att anpassa religioner till sekulariserad politik och diskutera kring det. men tror det är bättre att jag helt enkelt anpassar mig för jag vågar inte riskera mina betyg pga det här, tyvärr.


   
SvaraCitera

soimpolite:

en annan grej jag funderar på är att skriva om huruvida det var rätt/fel att ge liu xiaobo fredspriset.

det är ett bra ämne, anknyter i allra högsta grad till demokrati och mänskliga rättigheter. tycker det var ett bra val, det känns som att kina håller på att bli mer och mer demokratiskt, och detta var en bra spark i rätt riktning. bra fingervisning.

soimpolite:

men tror det är bättre att jag helt enkelt anpassar mig för jag vågar inte riskera mina betyg pga det här, tyvärr.

åsiktsfriheten är död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ta inte något om ekonomi (tycker jag).

jag testade en gång, o det är jätte mkt man måste förstå o lära sig för att få det hela att gå ihop o kännas logiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det är ett bra ämne, anknyter i allra högsta grad till demokrati och mänskliga rättigheter. tycker det var ett bra val, det känns som att kina håller på att bli mer och mer demokratiskt, och detta var en bra spark i rätt riktning. bra fingervisning.

ah fast å andra sidan kanske det kan få motsatt effekt i och med att regeringen inte alls gillar det och hotar med att det kmr påverka relationen till norge osv. dock tror jag inte att den kmr påverkas särskilt mkt. men min uppfattning är att det här bara belyser problemen och kina bli ännu mer tjuriga lol

pm:ade om den andra artikeln [crazy]

internet:

åsiktsfriheten är död.

mhm, men är ju ingen nyhet att åsiktsfrihet och religionsfrihet inte direkt går hand i hand.

oktoberbarn:

ta inte något om ekonomi (tycker jag).

jag testade en gång, o det är jätte mkt man måste förstå o lära sig för att få det hela att gå ihop o kännas logiskt.

ska inte, men mer pga jag redan har läst så mkt ekonomi och försöker undvika det så pass mkt som det går. men går man på en ekonomiprofilerad skola så gör man -_-


   
SvaraCitera

soimpolite:

ah fast å andra sidan kanske det kan få motsatt effekt i och med att regeringen inte alls gillar det och hotar med att det kmr påverka relationen till norge osv

detta beror, tror jag på, precis som du säger, att man belyser ett problem som enligt kinas regering inte är ett problem - att demokratin och informations-/åsiktsfriheten är begränsad i kina.

dock kommer detta behöva ändras och har väl i viss mån redan börjat ändras i och med t.ex. hongkong.

jag har dock inte superkoll på kina och vad som faktiskt händer där, men trycket från omvärlden har ökat de senaste åren och jag tror att de måste foga sig relativt snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag har dock inte superkoll på kina och vad som faktiskt händer där, men trycket från omvärlden har ökat de senaste åren och jag tror att de måste foga sig relativt snart.

inte jag heller. men tids nog måste de väl börja ändra på sig. dock tror jag att det kommer att ta ganska lång tid. hong kong var väl t.ex. planerat till 2012 men sköts upp till 2017?


   
SvaraCitera

soimpolite:

inte jag heller. men tids nog måste de väl börja ändra på sig. dock tror jag att det kommer att ta ganska lång tid. hong kong var väl t.ex. planerat till 2012 men sköts upp till 2017?

ingen aning, men själva principen att de över huvud taget tillåtit hongkong att existera som det ser ut nu tyder ju på ett mer liberalt kina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prostitutionsdebatten kan man skriva hur mycket som helst om. Finns två omfattande debattböcker som belyser frågan men drar skilda slutsatser.

Susanne Dodillet - Är sex arbete?
Kajsa Ekis Ekman - Varat och varan


   
SvaraCitera