Aviseringar
Rensa alla

Första månaden (ca) med ett SSRI preparat


Ämnesstartare

Måste det alltid vara sjukt ångestfyllt? Hur reagerade din kropp på tabletterna?


   
Citera
Ämnesstartare

Märkte aldrig av ökad ångest iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Hur reagerade din kropp på tabletterna?

Tremor, svallningar, illamående, låg timmar i sängen ihopkrupen till en boll… Men har gått från 28 till 11 må MADRS-skalan, så, någon effekt har de allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

ad är det?

antidepp. Vanligaste sorten.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Vad är det?

Selektiva seratoninåterupptagshämmare. Antidepp, kort och gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Märkte aldrig av ökad ångest iaf.

Okej.. känns jättebra att höra. Är bara så skräckslagen för att få mer ångest. Har inga ångestdämpande kvar och de skriver inte direkt med glädje ut benso, då det kom på tal. Har bara detta ssri preparat att stå på nu och vet inte om jag klarar av biverkningarna som det.

Kanske är värt att invänta effekt och ringa läkaren då, men är superorogrejen nr. 1.. för jag har tagit en tablett idag och mår skitkasst nu, förmodligen placebo och inte i samband med intaget då det enbart är en tablett?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

antidepp. Vanligaste sorten.

Hampie:

Selektiva seratoninåterupptagshämmare. Antidepp, kort och gott.

Tackar. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Tremor, svallningar, illamående, låg timmar i sängen ihopkrupen till en boll… Men har gått från 28 till 11 må MADRS-skalan, så, någon effekt har de allt.

Fattar inte hur det är meningen att man ska härda första månaden om man redan mår sjukt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Är bara så skräckslagen för att få mer ångest. Har inga ångestdämpande kvar och de skriver inte direkt med glädje ut benso, då det kom på tal. Har bara detta ssri preparat att stå på nu och vet inte om jag klarar av biverkningarna som det.

De borde ju kunna skriva ut en antihistamin-ångestdämpande som lergigan, theralen mfl iaf? Det hjälper ju lite, fast man blir jobbigt seg av dem.

Lounge fact:

inte i samband med intaget då det enbart är en tablett?

Man märker oftast inte av något särskilt just vid intaget, det påverkar ju kroppen annorlunda 24/7 under behandlingsperioden.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Är bara så skräckslagen för att få mer ångest. Har inga ångestdämpande kvar och de skriver inte direkt med glädje ut benso, då det kom på tal.

Be om Lergigan, det är inte benso men lugnande.

Lounge fact:

Kanske är värt att invänta effekt och ringa läkaren då, men är superorogrejen nr. 1.. för jag har tagit en tablett idag och mår skitkasst nu, förmodligen placebo och inte i samband med intaget då det enbart är en tablett?

Du kommer inte känna av första tabletten. SSRI är långtidsverkande medicin, det kommer sakta efter några dagar. Sedan så kommer förbättringen sakta, efter första veckorna är den jobbigaste perioden över. Full effekt får man efter några månader. Effekt brukar man kunna se efter en månad :).

Lounge fact:

Fattar inte hur det är meningen att man ska härda första månaden om man redan mår sjukt dåligt

Det finns ingen mening här: det är så med de preparaten som fungerar mot ångest och depression. Det finns ingen poäng bakom det, ingen mening, det bara är. Ibland får man insomningstabletter och lugnande om läkaren tror man behöver det denna första period.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

De borde ju kunna skriva ut en antihistamin-ångestdämpande som lergigan, theralen mfl iaf? Det hjälper ju lite, fast man blir jobbigt seg av dem.

Ja.. de är väll lagomt harmlösa. Men har fått för mig att man sällan får sådana ångestdämpande i samband med början av ssri behandling, utan snarare typ oxascand. Men de kanske verkar på en gång och inte är utdraget som ssri? Alltså att effekten kommer efter några veckor. Skriver lite flumm nu.

framtidstron är död:

Man märker oftast inte av något särskilt just vid intaget, det påverkar ju kroppen annorlunda 24/7 under behandlingsperioden.

Skrev lite knasigt, menade att ångesten jag känner nu inte är delvis orsakande av tabletten då jag började idag, och bara tagit en tablett.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Vad jag minns så mådde jag inte direkt sämre alls 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Be om Lergigan, det är inte benso men lugnande.

Ja, jag får göra det om det blir jättedrygt.

Stör mig lite att det ändå var på tal, och hon började babbla om ssri.. vilket är jättebra, och så sa jag "dessa verkar ångestdämpande också alltså?" och hon ba "jaa". Men hon sa inget om de första veckorna och jag tänkte inte på det då.

Hampie:

Du kommer inte känna av första tabletten. SSRI är långtidsverkande medicin, det kommer sakta efter några dagar. Sedan så kommer förbättringen sakta, efter första veckorna är den jobbigaste perioden över. Full effekt får man efter några månader. Effekt brukar man kunna se efter en månad :).

Jo, menade att ångesten jag hade nu var delvis påverkad av det, vet att själva nyttan medicinen ger inte tar sin start efter 2-4 veckor, om det nu ger nytta.. men att biverkningarna kommer snabbt. Men är nog inte så då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Men de kanske verkar på en gång och inte är utdraget som ssri? Alltså att effekten kommer efter några veckor. Skriver lite flumm nu.

Jaa, de verkar på en gång. Eller på ett par timmar dårå. Men det är inte en sådan långtidsbehandling som ssri som först ger resultat efter en tids användning.

Lounge fact:

menade att ångesten jag känner nu inte är delvis orsakande av tabletten då jag började idag, och bara tagit en tablett.

Aah, då är det inte därför du har ångest nu. Placebo. Ibland är det bäst att inte känna till alltför många biverkningar.

Lounge fact:

Ja.. de är väll lagomt harmlösa.

Jaa! Mycket harmlösa utöver den jobbiga segheten. Men omöjligt att bli direkt beroende av osv.

Lounge fact:

Men har fått för mig att man sällan får sådana ångestdämpande i samband med början av ssri behandling, utan snarare typ oxascand.

Man gör nog lite olika, vissa läkare är anti benzo över huvud taget medan andra skriver ut lättare. Men det är alltid bra att låta bli benzo!


   
SvaraCitera