Aviseringar
Rensa alla

förståndshandikappades rösträtt


Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

ja (Du röstade på detta alternativ)

The_gunslinger:

Frågan är ju snarare hur många av de som är gravt förståndshandikappade som går och röstar.

dessutom är det svårt att mäta hur pass förståndshandikappad man faktiskt är. Jag gillar inte om vi skulle hamna i en sits där vi började mäta hur "lämpade" olika personer är för att rösta.
Däremot finns ju andra problem, som t.ex att det finns fullt mogna människor under 18 som exkluderas från det demokratiska systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Va? Har de inte redan det? Högern har ju massa röster. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svår fråga [tard]

Jag vill säga ja, men det finns en risk med att de kan bli utnyttjade av andra och rösta på nåt parti de inte vet ngt om, och ja det kan bli stora problem, varje röst räknas och om folk skulle börja utnyttja de förståndshandikappede till att rösta på partier som t.ex SD så är det ju jäävligt synd, och fel. Det beror på till vilken grad man är förståndshandikappad tycker jag.

Så Ja till de som förstår vad de röstar på, och nej till de som "go with the flow" typ [rolleyes][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Va? Har de inte redan det? SD har ju massa röster

ja, dom har det [y]
http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/nyheter/artikel.asp?artikel=926140
http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp?Artikel=3239212

dom två sitter lite ihop tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera

Tickstart:

ja, eftersom gränsen för utvecklingsstördhet ändå är ganska underligt satt (många här på um har redan rösträtt tex)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

ja (Du röstade på detta alternativ)

Rösträtten kan inte villkoras. Upphäver man den för grovt förståndshandikappade så dröjer det inte länge innan man hittar skäl att upphäva den för andra också.


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på.
Finns ju olika grader utav förståndshandikapp, men tycker absolut inte att ngn assistent ska rösta åt dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

nej (Du röstade på detta alternativ)

Inte dömda brottslingar heller.

daisy:

om folk skulle börja utnyttja de förståndshandikappede till att rösta på partier som t.ex SD så är det ju jäävligt synd, och fel.

För att inte tala om vänstern.


   
SvaraCitera
Flash

lacostekrokodilen:

ska förståndshandikappade få rösta?

Ja, vänsterpartister och annat slödder ska få rösta de också..

Men seriöst så tycker jag att det bör begränsas, alla som har klarat av grundskolan bör få rösta.. om man inte klarar av det så får man inte rösta


   
SvaraCitera
kachin

ja. [smile]


   
SvaraCitera

Kvinnor borde inte få rösta!


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Jag gillar inte om vi skulle hamna i en sits där vi började mäta hur "lämpade" olika personer är för att rösta.
Däremot finns ju andra problem, som t.ex att det finns fullt mogna människor under 18 som exkluderas från det demokratiska systemet.

Precis, rösträtten måste gälla för alla. Om vi ska börja gradera folk i hur de får rösta eller inte så är vi ute på farligt vatten.


   
SvaraCitera