Aviseringar
Rensa alla

Förstår inte konstiga biljettkontrollanter...


Ämnesstartare

Varför frågar bussbiljettkontrollanten om bussbiljett/-kort när hon såg att jag kom in med busskort och varför står hon och väntar på att jag ska plocka fram busskortet som jag, för fem sekunder sen, höll i? Fick gräva fram det i ååår och sedan frågar hon om legitimation och då kommer en till kontrollant fram[shake]
Frågar varför hon vill se legitimation när hon såg att jag betalat och får svaret "vi vill veta om du kan åka på ditt busskort"... Frågar en fråga som visar att jag inte förstår och hon tar upp min ålder. Hon vill veta min ålder när hon vet att jag åkte på ungdomskort och jag ser ju inte ut som 20+ (ungdoms-/barnkortet räcker upp ti 20 år)! Och varför frågar de inte alla om legitimation?! Sa, upprepande, medan jag letade fram leg att det var löjligt. När hon väl sett legitimationen säger hon "ok" frågar henne igen vad det gör om jag åkter på vuxenkort, hon besvarar inte min fråga utan säger "vi ville bara veta din ålder" frågar "hur gammal är jag då?" för jag Vet att hon inte räknat ut min ålder. Hon säger "Du är född 94" sen går hon därifrån och från en meters avstånd säger hon, med en högre ton; "det är året som räknas, inte månaden." Som om jag vore dum i huvudet.
Dold text: Så fult att de tar sitt jobb på så stort allvar.

Varför håller de på såhär?!?! Har jag rätt till att ringa och fråga eller skulle jag dumförklara mig själv genom den handligen?


   
Citera
Ämnesstartare

tl;dr

Nej men [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle inte tagit upp min legitimation om jag varit du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

deras jobb att se till att folk inte fuskar med det 😛
en polare hade fuskat o fick böter ca 1500kr för det ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

deras jobb att se till att folk inte fuskar med det 😛

NÄHE?! det visste jag ju verkligen inte!!!![tired]
Öhh, klart jag vet.
Grejen är att de trodde jag var 20+ och att jag åkte med ungdomskort... Frågan är då, ser jag ut som 20+? och för att vara lite exakt och laglydig så är det diskriminering att peka ut ngn och säga "Du! Du ser ut att fuska! Du har köpt billigare biljett för att Du inte vill betala!!!".
Hon såg att jag åkte med ungdomsbiljett, hon såg att jag inte var 20+, så varför i hela helvetet vill hon se legitimation?
Det är löjligt.
+ vem fan har satt lag på att Alla bussresenärer ska ha leg med sig? Och vad skulle hända om jag hade glömt mitt leg hemma? Skulle jag få betala 400 spänn?
Är fan inte blåst. Ska ringa och klaga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

OF 5:

skulle inte tagit upp min legitimation om jag varit du

nästa gång ska jag "leta" efter mitt leg under hela bussresan, sen när jag är framme ska jag säga "ja, här är mitt leg då men jag ska av nu"
så visar jag snabbt och drar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Hon såg att jag åkte med ungdomsbiljett, hon såg att jag inte var 20+, så varför i hela helvetet vill hon se legitimation?

folk kan vara kassa på att se ålder på andra
lika bra att vara säker
sluta lipa 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har själv råkat ut för det där två gånger nu under loppet av tre dagar. Innan dess har jag aldrig varit med om en biljettkontroll [tard] Fett skumt....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Förstår inte konstiga biljettkontrollanter...

de e för att dom är idioter,hatar dom![mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

de e för att dom är idioter,hatar dom!

Ja, det är de! De fattar inte ens vad deras jobb går ut på, verkar det som... Leker poliser när de inte är i närheten.
Lapplisor, usch.

Knarko:

folk kan vara kassa på att se ålder på andra
lika bra att vara säker
sluta lipa 🙂

Va?
Alla har ju inte samma syn.
HUr kan du avgör aom en 20 åring, som fyllde 20 igår, är 19 eller 20 eller 21?! Sådant där är omöjligt.
Någon tycker att jag ser ut som en 12 åring och någon annan tycker att jag ser ut som en 21 åring. Ska man hålla på att gissa åldrar kan man väl sätta lag på att ta med leg på bussen.
Finns ingen logik i världen för att jag skulle visa leg i den där situationen. Det var bara idiotiskt och håller man inte med är man minst lika idiotisk.
Be mig heller inte om att inte lipa när jag har all rätt till att lipa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Hon vill veta min ålder när hon vet att jag åkte på ungdomskort och jag ser ju inte ut som 20+ (ungdoms-/barnkortet räcker upp ti 20 år)! Och varför frågar de inte alla om legitimation?!

Tror de måste göra det? Verkar vara så här i alla fall, har blivit frågad om leg varje gång... och jag hoppas verkligen inte att jag ser ut som 25+ [cry] Ena gången åkte jag till och med på speciallinjen till högskolan, var ändå tvungen att visa leg trots att mitt kort är för studenter :pPpPpPpP Ena gubben skarttade dock när han såg att jag var för 90, han trodde säkert att jag var gammal [cry] Känner mig ful [cry]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

btw så fick min syster inte åka på barnbiljett när hon var typ 13-14, eftersom hon då var lång och hade fått bröst = många busschaufförer trodde att hon var mycket äldre och eftersom hon var så ung så hade honom inget ID-kort = kunde inte bevisa att hon var ung [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

Varför håller de på såhär?!?!

Image

Om du hade ett jobb som går ut på att fråga hundratals människor om dagen om deras leg och busskort hade du nog också gått in i automatläge och ställt samma fråga till alla.

en kvinnlig kafka:

nästa gång ska jag "leta" efter mitt leg under hela bussresan, sen när jag är framme ska jag säga "ja, här är mitt leg då men jag ska av nu"

Ett hett tips är att inte försöka sig på det i någon stad där de använder väktare som biljettkontrollanter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Om du hade ett jobb som går ut på att fråga hundratals människor om dagen om deras leg och busskort hade du nog också gått in i automatläge och ställt samma fråga till alla.

Poängen var väl att de inte frågade alla, utan bara henne?

Gentlernen:

Ett hett tips är att inte försöka sig på det i någon stad där de använder väktare som biljettkontrollanter.

Varför? Förutom skydd av tjänstemannalagen, som delas av alla möjliga grupper inklusive busschaufförerna, så har väktare inga som helst rättigheter utöver de du har som vanlig medborgare.

en kvinnlig kafka:

nästa gång ska jag "leta" efter mitt leg under hela bussresan, sen när jag är framme ska jag säga "ja, här är mitt leg då men jag ska av nu"

Var bor du? Vet att iaf här i Göteborg så har kontrollanterna ingen som helst möjlighet att avkräva dig på legitimation. Eller ja, de har de inte någonstans, men om beroende på hur reseavtalet ser ut kan det klassas som bedrägligt beteende om du inte har giltigt leg (vilket det inte gör i Göteborg).

Faktum är att inte ens snuten har rätt att avkräva dig legitimation. Däremot kan de ju muddra dig och ta plånboken och titta på legget, så det är ju ganska meningslöst egentligen (om du nu har leg). Men kontrollanter får absolut inte göra något sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Var bor du? Vet att iaf här i Göteborg så har kontrollanterna ingen som helst möjlighet att avkräva dig på legitimation.

Står det inte i västtrafikbussar att man måste ha giltig biljett och kunna styrka sin ålder? Längst framme i bussen, på det där klistermärket där det står hur hög "avgift" man får betala om man ej har biljett?

Fast var så sjukt längesen jag åkte med västtrafik, så mycket stor risk att jag minns fel och att det bara är så här uppe [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Står det inte i västtrafikbussar att man måste ha giltig biljett och kunna styrka sin ålder? Längst framme i bussen, på det där klistermärket där det står hur hög "avgift" man får betala om man ej har biljett?

På "reseavtalet" som finns på busshållplatserna står vad jag vet inget om att man måste kunna styrka sin ålder, utan enbart att man måste ha giltig biljett. Notera att man måste HA giltig biljett - står inte ett ord om att man måste visa den.


   
SvaraCitera