Aviseringar
Rensa alla

Förstoppning


Ämnesstartare

Hej alla som är intresserade och vill hjälpa mig.. Jag har väldigt svårt att bli av med min avföring. Har hört att det är normalt att bajsa minst 1 gång/dag och jag tar i så att det spruckit där nere, så jag nu har ett öppet sår vilket hindrar mig från att kunna torka mig.. =(

Någon som har samma problem och vet varför och hur jag blir av med det här, UTAN att behöva äta katrinplommon VARJE gång ja behöver bajsa. Vill ha de normalt. [n][sad]


   
Citera

Jag har ungefär samma. Fast mitt har mest berott på psykiska problem.

Det kan hjälpa att äta mer fibrer, motionera och att dricka mycket vatten.

Fast äter man för mycket fibrer så kan gaserna också torka ut magen har jag hört. Vilket gör att det blir svårare igen.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

malinn:

Hej alla som är intresserade och vill hjälpa mig.. Jag har väldigt svårt att bli av med min avföring. Har hört att det är normalt att bajsa minst 1 gång/dag och jag tar i så att det spruckit där nere, så jag nu har ett öppet sår vilket hindrar mig från att kunna torka mig.. =(

malinn:

Någon som har samma problem och vet varför och hur jag blir av med det här, UTAN att behöva äta katrinplommon VARJE gång ja behöver bajsa. Vill ha de normalt.

Med tanke på din ÄS som du skrivit om i andra trådar kan det vara det som det beror på.

Oavsett om du blir av med ÄS:en eller ej går det över, förr eller senare, och du får förmodligen lära dig att man tar i när man är bajsnödig, och inte annars så att det ej upprepas.

Det är vanligast att man bajsar 1 gång/dag, men det är inte onormalt att man gör det mer eller mindre än 1 gång/dag heller.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Det kan hjälpa att äta mer fibrer, motionera och att dricka mycket vatten.

tror inte man ska äta mer fibrer, men att dricka mkt vatten är viktigt iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har ätstörningar så är det därför. Magen blir helt fuckad när man inte äter normalt. Ät mycket fiber och försök att äta nyttiga och lagomt stora matportioner.


   
SvaraCitera

Psylliumfrön/loppfrön är verkligen [y][y][y] nör det kommer till förstoppning! Jag åt p-piller, min mage blev arg och straffade mig men jag gav igen med psylliumfrön. It's worth a try.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

tror inte man ska äta mer fibrer

det ska man.


   
SvaraCitera

internet:

det ska man.

Harpyja:

Fast äter man för mycket fibrer så kan gaserna också torka ut magen har jag hört. Vilket gör att det blir svårare igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, har hört att det är vanligt att man blir förstoppad när man har en ätstörning.. Jag äter väldigt mycket fiber och dricker absolut MINST 1 stort glas till varje måltid + mellan måltider också!

Har linfrön i min gröt som jag äter varje morgon och kväll, har börjat med kanel på gröten också som sägs ska va bra för matsmältningen.

Eftersom jag har en ätstörning så VILL jag vara nyttig. Och jag får heller inte äta för lite, så lagom stora portioner kan inte jag välja eftersom jag bara är 14 år och mamma och pappa måste bestämma enligt SCÄ (stockholms centrum för ätstörnigar) hur stora portioner jag ska äta och inte!

Ska pröva med psylliumfrön, men ska dom vara hela eller krossade? 🙂 Tacksam för svar! [smile]


   
SvaraCitera

Jaxxe:

Med tanke på din ÄS som du skrivit om i andra trådar kan det vara det som det beror på.

Försök att få i dig fibrer och mycket vätska.


   
SvaraCitera

Fru Musica:

loppfrön

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loppfrön, vad äckligt det låter! Vad är det för någonting? [shake]


   
SvaraCitera

malinn:

Loppfrön

och

malinn:

psylliumfrön

är precis samma sak! Ät dem hela med a-fil. det gjorde jag[y]


   
SvaraCitera