Aviseringar
Rensa alla

Försvaret - vilket slöseri


Ämnesstartare

Zeppelin:

Varför skulle vi inte vara där.

Jag tror inte det är därför vi är där, om inte USA hade varit där och det inte hade varit geopolitiskt strategiskt område hade vi skitit högaktningsfullt i det.

Zeppelin:

Dessutom hindrar vi dem från att komma hit.

Jag tror inte kriget i Afghanistan har minskat mängden flyktingar till Sverige direkt.

Zeppelin:

Men jag förstår ointresset, det ligger ju så långt bort från vår verklighet i Sverige - så allt handlar endast om de ekonomiska kostnaderna. Ganska äckligt, enligt mig.

Nej det handlar det inte om för mig egentligen, mina invändningar är inte ekonomiska eller geografiska egentligen utan handlar mer om vi vet vad vi egentligen gör där. Vems syften vi egentligen tjänar?

En stat är ingen moralisk institution inte ens den Svenska, den försöker bara skydda vissa intressen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag tror inte det är därför vi är där, om inte USA hade varit där och det inte hade varit geopolitiskt strategiskt område hade vi skitit högaktningsfullt i det.

Det tror inte jag. Varför skulle allt bero på USA? De svenska styrkorna agerar mer annorlunda än de amerikanska styrkorna.

dazed:

Jag tror inte kriget i Afghanistan har minskat mängden flyktingar till Sverige direkt.

Handlar det verkligen om det då? Du tror inte att det är så att civilbefolkningen finner den svenska militären som en trygghet när de patrullerar områden osv.?

dazed:

En stat är ingen moralisk institution inte ens den Svenska, den försöker bara skydda vissa intressen.

Jag tror att dina politiska åsikter sviker dig i det här ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Det tror inte jag. Varför skulle allt bero på USA? De svenska styrkorna agerar mer annorlunda än de amerikanska styrkorna.

Självfallet, vi är en demokrati och har en viss folkopinion som måste hållas lugn då får man använda en något alternativ approach men det är egentligen samma vin i andra flaskor.

Zeppelin:

Handlar det verkligen om det då? Du tror inte att det är så att civilbefolkningen finner den svenska militären som en trygghet när de patrullerar områden osv.?

Nej det var det du som sa. Jag tror det varierar kraftigt vad folk tänker om detta.

Zeppelin:

Jag tror att dina politiska åsikter sviker dig i det här ämnet.

Jag tittar bara på historien och försöker se vad som styr staters ageranden sällan är det moral och goda gärningar som motiverar även om detta är bra slogans att samla folket under, nästan lika bra som religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Det är väl lite svårt att ha en detaljerad steg-för-steg plan vid krig i Sverige, eller hur menar du?

Det är mer basic än så, det är på nivån, vad får och inte får dem göra. Lättast är att jämföra det arbetsbeskrivningen som man får när man börjar arbeta på ett företag. FM ska ha två stycken en för krig och en för fred. Skulle det bli krig i morgon så är det inte självklart att FM personal ska göra det dem gör en vanlig dag på jobbet. för någon arbetsbeskrivning finns inte. förstår du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag tror det varierar kraftigt vad folk tänker om detta.

Ja, och jag tror att du är lite väl negativt inställd för att se det här ur flera olika "vinklar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Ja, och jag tror att du är lite väl negativt inställd för att se det här ur flera olika "vinklar".

Jag är öppen när jag först stöter på en företeelse sedan när jag väl har gjort min analys så utgör jag så klart från den visst. Men du är på samma sätt låst i din idealiserade bild av kriget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Skulle det bli krig i morgon så är det inte självklart att FM personal ska göra det dem gör en vanlig dag på jobbet. för någon arbetsbeskrivning finns inte.

Men va, missförstår jag dig helt nu?! Det är väl ändå ganska förståeligt att det inte finns någon offentlig arbetsbeskrivning för hur Försvarsmakten ska agera i krig.. Annars så är det ju det dagens soldater utbildas till - för att agera i krig? Man tragglar det hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Varför anser du att vi inte behöver det?

Vad gör sverige ens intressant för en invasion om ett krig skulle utbryta? Sverige bidrar ens knappt med något, är bara neutrala... vilket i sig är bra, eftersom det då inte blir massa kostnader. Men - det kan göras ännu billigare.

Zeppelin:

någonting du inte förstår angående Sveriges försvar

Tyvärr så förstår jag tillräckligt, vilket i sig är för mycket[sad]

Zeppelin:

källa på det här tramset

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.494476-146-vindkraftverk-kan-rivas
Gammal artikel, inte riktigt det jag letade efter, men det visar bara att nyheten inte ens är så ny som jag trodde.

"De vindkraftverk om riskerar att få rivas är alltså 146 och har ett investeringsvärde av minst 3,2 miljarder"

Det stod ungefär samma sak i den artikel jag läste i veckan. Förutom att det inte stod att det enbart handlade om västra götaland.

... Och först nu ska man besluta om detta? Tiden det tar är både skrattretande och irriterande[tired]

Zeppelin:

I övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig över dina skattepengar. De är nog inte mycket att hänga i julgranen ändå.

Här har du i alla fall helt rätt. För det är mycket mer än så[zzz]

OF 5:

SSRS är en historia för sig

Det var som sagt bara ett exempel. Tycker fortfarande att SSRS har ett mycket större syfte än "försvaret".

Zeppelin:

vid krig i Sverige

Något som aldrig kommer att hända.

Och btw, bantades inte försvaret rätt kraftigt för flertalet år sedan? Lika bra att avsluta det man påbörjat, och om nu så många verkligen kommer att sakna det kan dom köra lite paintball i stället[bigsmile]Jag menar... kanske inte riktigt samma verklighetskänsla, men ändå[wink][ops]

Zeppelin:

så allt handlar endast om de ekonomiska kostnaderna

Fast egentligen så gör det inte det om man ser den stora bilden. Det handlar om det Livtrasir sa, någon måste börja. Nu är detta väldigt sagolik-drömaktigt, men som sagt finns det också en större helhet.

Som det är just nu så tränas och betalas människor över hela världen att döda andra människor. Har vi inte utvecklats tillräckligt för att försöka gå ifrån detta? Räcker det inte med att det finns mördare där ute? Något som antagligen alltid kommer att finnas?

Det handlar inte bara om kostnaden. På sätt och vis handlar det inte om kostnaden alls. Pengar är ju a och o i världen i dag, här handlar det om att tycka att pengar som läggs på "försvaret" kan göra mycket bättre nytta på andra håll. Eller... det är så jag ser det i alla fall... Jag vill inte slippa betala skatt, jag vill bara inte att det läggs på en sak när det finns andra bättre och/eller mer nödvändiga saker.

Att hjälpa ett land måste inte innebära någon form av militär närvaro (såvida man inte är USA), det finns andra sätt också, det vet nog alla.

På ett sätt känns hela diskussionen överflödig, för allt eftersom människan prioriterar pengar mera kommer det som man kan tjäna pengar på ändå alltid att finnas kvar. Försvaret kommer aldrig att läggas ner, och även om det skulle göra det skulle vapen fortfarande tillverkas.

I dag krigas det för att det fortfarande finns många som inte kan se alla människors lika värde. Man skiljer fortfarande på religion, hudfärg och annat. Men inom en inte så orealistiskt avlägsen framtid kommer krig aldrig handla om något annat än att tjäna pengar.

Jag tycker att ett land som Sverige borde ha mycket högre värderingar än att skrota förnybar energi för miljarder för försvarets skull. Att försvaret ens vill detta säger bara desto mer och är bara ännu mer idiotiskt.

Men vad vet jag, jag kanske har fel och sitter här med önsketänkande...

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

handla om något annat än att tjäna pengar.

Beror ju på hur man ser på det, framtidens krig kommer handla om kontrollen över naturresurser, för att kunna förse människor med så banala saker som mat, kläder, bostäder. fast med pengar är ju inte det ett problem, så pengar är vad dem kommer kriga om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

framtidens krig kommer handla om kontrollen över naturresurser

Precis! För att kunna sälja detta o tjäna pengar. Jag vet, jag vet, jag läste hela ditt inlägg[crazy]Ville bara påpeka detta, att hur man än vrider o vänder på det så kommer det till slut handla om pengar.

Jag menar... redan i dag använder vi mycket naturresurser utan att tänka så mycket på konsekvenserna. Ta den där oljeplattformskatastrofen till exempel. Där experter varnade men ignorerades. Dom högst uppsatta tänkte antagligen något i stil med "vi kommer tjäna mer pengar än vad det kommer att kosta om något skulle hända ändå".

Sen har jag en åsikt som jag inte vet hur många delar. Jag ser på människor och världen, och jag ser att... egentligen så spelar det ingen roll vad du är för person. Utan pengar så är du inget, med pengar så kan du göra mer eller mindre allt. Det har ju hetat "kunskap är makt", i dag känns det mer som att pengar är makt. Och varför anskaffa sig pengar genom kunskap när det är så mycket svårare och mer tidskrävande än att skaffa sig det genom våld?

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Något som aldrig kommer att hända.

Skulle vilja slänga in ett fint citat från en gammal officerare här, men jag minns det inte ordagrant - så jag ger fan i det. Men det beskriver det naiva Svenssontänket förträffligt bra, för det är verkligen så. Svensson är naiva när det kommer till krig. Det ligger så långt bort från de flestas verklighet.

Storchen84:

Jag menar... kanske inte riktigt samma verklighetskänsla, men ändå

Ett uttalande i sann Svennsonanda.

Storchen84:

Har vi inte utvecklats tillräckligt för att försöka gå ifrån detta?

Om du varit lite mera påläst så skulle du vetat att Sveriges försvar är till för att försvara och skydda.

Storchen84:

Att hjälpa ett land måste inte innebära någon form av militär närvaro (såvida man inte är USA), det finns andra sätt också, det vet nog alla.

Den s.k." militära närvaron" för Sverige är för att försvara.

Storchen84:

Jag tycker att ett land som Sverige borde ha mycket högre värderingar än att skrota förnybar energi för miljarder för försvarets skull. Att försvaret ens vill detta säger bara desto mer och är bara ännu mer idiotiskt.

"Försvarsmakten menar däremot att flygsäkerheten är så central att man inte kan ta några risker med att ha vindkraftverken för nära sina flottiljer med flygplatser."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

är så mycket svårare och mer tidskrävande än att skaffa sig det genom våld?

and that's why war always will be a reality

Visste att ´du hade svaret inom dig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Och varför anskaffa sig pengar genom kunskap när det är så mycket svårare och mer tidskrävande än att skaffa sig det genom våld?

Jag tycker att du ska vara ganska så försiktig när du uttalar dig sådär och blandar in Försvarsmakten. Det ger en fel bild av vad Försvarsmakten har för uppgift, och det ska inte komma från någon som inte har korrekt bild av det hela. För just nu skriver du om Sveriges försvar som om det vore Al-Qaida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Svensson är naiva när det kommer till krig.

Det handlar inte om det. Det handlar om att det inte finns något av intresse. Sverige kommer inte drabbas av mer krig än vad det inblandar sig i - vilket det ju nästan (notera nästan) aldrig gör.

Zeppelin:

Ett uttalande i sann Svennsonanda.

Hela det stycket var i skämtsam anda, jag utgick i från att det skulle gå att förstå på smileysen, men jag hade uppenbarligen fel[tired][zzz]

Zeppelin:

Om du varit lite mera påläst så skulle du vetat att Sveriges försvar är till för att försvara och skydda.

Och vad tjänar det till när det inte kan göra någotdera?

Zeppelin:

Den s.k." militära närvaron" för Sverige är för att försvara.

Läs ovan.

Zeppelin:

"Försvarsmakten menar däremot att flygsäkerheten är så central att man inte kan ta några risker med att ha vindkraftverken för nära sina flottiljer med flygplatser."

Detta är bara... meningslöst. Jag menar... ja, det är ju jättebra. Riv vindkraftverken för att kunna ha kvar flygplatser som inte behövs till stridsflyg som inte behövs och som dessutom är en negativ påverkan på miljön.

OF 5:

and that's why war always will be a reality

OF 5:

Visste att ´du hade svaret inom dig

mm, och jag hoppas ärligt talat att jag har fel, men det verkar inte så[sad]

Zeppelin:

Jag tycker att du ska vara ganska så försiktig när du uttalar dig sådär

Jag tycker att du ska tänka efter både två och tre gånger på vad jag eller någon som skriver menar. Det där handlade inte om sveriges försvar, för just det där handlade om människan i helhet. Jämför svårigheten i att högutbilda sig och få ett högavlönat jobb jämfört med att skaffa sig ett skjutvapen o springa omkring o råna folk. Det är i liten skala. I stor skala jämförs det med allt krig och våld som pågår i olika delar av världen. Som pågått länge, och som antagligen aldrig kommer att upphöra. Det enda som kommer att förändras är att intressen och prioriteringar skiftar.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Det handlar om att det inte finns något av intresse

Nej, det finns inget intresse för människor i det här forumet. Kanske måste du öppna ögonen lite och byta mark för att förstå det ytterligare.

Storchen84:

Och vad tjänar det till när det inte kan göra någotdera?

Det är det som är syftet, och det är det dem gör. Varje dag. Vissa saker är sekretessbelagda, dvs. Svensson kan inte alltid lägga näsan i blöt. Det är synd, kanske skulle det öppna ögonen lite.

Storchen84:

Det enda som kommer att förändras är att intressen och prioriteringar skiftar.

Okej, förstod inte riktigt vad det hade i en diskussion om Försvaret och vindkraft att göra, men okej.
Fast ja, lite här har man ju att tacka försvaret som förebygger att oskyldiga människor råkar ut för idioterna som inte ska ha hand om vapen.


   
SvaraCitera