Aviseringar
Rensa alla

Försvarsmekanism


Ämnesstartare

Jag har omedvetet utvecklat som en slags skyddsvägg framför mig som skall tjäna som skydd mot "olycklig kärlek". Det vill säga kärlek som är obesvarad. Jag är helt säker på det inte finns någon som helst chans att en annan person skulle fatta tycke för mig. Därför så försöker jag heller aldrig att visa att jag "tycker om" någon, därför att det enligt min lilla tes då skulle vara slöseri med tid eftersom det ändå inte skulle leda till något.

Har tänkt igenom det här lite nu och kom fram till att min spontana reaktion om någon hade sagt att denne tycker om mig skulle vara: "Nej, det gör du inte alls :)". Skulle troligen säga det också eller helt och hållet avfärda personen.

Är detta något som kan vara värt att jobba bort, eller skall jag bibehålla detta som ändå på något sätt skyddar mig mot kärlekens baksida?

Kanske kan verka lite överseriöst formulerat, men det kan jag bjuda på. Det är nämligen så här jag skriver :>


   
Citera
Ämnesstartare

/sign (tänker likadant, alltså)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner igen det där och försöker arbeta bort det men det går som det mesta annat inte så bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

/sign (tänker likadant, alltså)

Is it good or bad? ;o

OF 5:

känner igen det där och försöker arbeta bort det men det går som det mesta annat inte så bra

Har inte kommit fram till om jag borde arbeta bort det eller inte :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Is it good or bad? ;o

Jag föredrar att betrakta verkligheten som den är i stället för att måla upp en fantasivärld grundad instabila beståndsdelar, så på det sättet är jag nöjd.

Men det ger inga tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Men det ger inga tjejer.

Hade det gett det utan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter rimligt. Vet inte om jag har tillräckligt stor självinsikt dock, hoppas fortfarande ;c
men det går väl över

bluablua självömkan [bigsmile] är bäst på allt annat däremot [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Hade det gett det utan?

Ingen aning. Jag betvivlar att jag har psyke för något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar vara likadan. Eller om någon visslar, tittar, ler etc så säger jag alltid till mig själv att det för personen bakom eller så ignorerar jag det helt.

Men det kan vara bra att arbeta bort. När det väl kommer en som gillar dig så är det rätt tragiskt att avfärda en chans av lycka. Man kan inte gå och tänka att förhållandet inte skulle hålla etc, för man har åtminståne varit med om någonting bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har inte kommit fram till om jag borde arbeta bort det eller inte :/

tror att det är bäst att bli av med den så fort som möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

chans av lycka.

Anledningen till att jag har det är för att jag är säker på att chansen inte finns. Kanske är det som man i grund och botten skulle titta på?

OF 5:

tror att det är bäst att bli av med den så fort som möjligt

Men då kommer jag ju istället troligen gå runt olyckligt kör resten av livet istället =/ Det är vad jag tror i alla fall.


   
SvaraCitera

Buddah:

Är detta något som kan vara värt att jobba bort

Har precis samma problem. Dissat ett flertal tjejer efter någon månad för jag inte kan få kännslor för dem. Men det finns en tjej som jag är tillsammans med nu som det inte alls är samma sak för, men hon är annorlunda. Alltså hon var min första för flera år sedan, vilket knäckte mig och fick mej att bli sånhära men men.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Jag brukar vara likadan. Eller om någon visslar, tittar, ler etc så säger jag alltid till mig själv att det för personen bakom eller så ignorerar jag det helt.

Du har missuppfattat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Anledningen till att jag har det är för att jag är säker på att chansen inte finns. Kanske är det som man i grund och botten skulle titta på?

Men om det skulle komma fram någon och säga att du är snygg eller att den personen skulle gilla dig och du säger "nej" så säger du ju emot dig själv. Då har det ju hänt att personen öppnat sig för dig, vilket gör att du inte kan säga att det itne har det. Att personen bara ljuger.

Tickstart:

Du har missuppfattat.

Jaså? Att man antar att det inte är en själv de menar eftersom man känner att det aldrig skulle hända en? Det känns inte som att jag har missuppfattat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju korkat att alltid anta att personer inte kommer att finna en intressant. sen är det också korkat att tro på allt alla säger.
man får hitta något mellanting. ta åt dig när det känns bra och följ dina instinkter när det behövs.


   
SvaraCitera