Aviseringar
Rensa alla

folk som ej respekterar den privata sfären


Diabolus:

It's even more rude to put stuff on a public seat that prevents someone from sitting down. That person maybe don't want to have to talk with other people to be able to sit down? What about the "privacy" this thread is about?

Varför försöker du skriva på engelska? Det är ett svenskt forum [cool]

Kan hålla med om att det är oförskämt att ta upp två platser sådär men fortfarande inte skäl att flytta på grejerna utan att säga till. Jag brukar lägga mina saker där men tar upp dem i knät när det går på folk, har nog dock hänt att jag glömt ta upp dem och då vill jag hellre att någon säger till än att röra mina ägodelar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

Varför försöker du skriva på engelska? Det är ett svenskt forum [cool]

Because I understand swedish... though I can't write so good if I want to write fast.

Skentrevlig:

Jag brukar lägga mina saker där men tar upp dem i knät när det går på folk, har nog dock hänt att jag glömt ta upp dem och då vill jag hellre att någon säger till än att röra mina ägodelar.

Exactly! I'm not saying that I wouldn't ask the person before I moved his or her stuff. But atleast if someone moved my stuff I woulnd't get upset. That is a typical swedish behaviour.

One reason why nellnellnell got her stuff moved without being asked was probably because she also listened to her iPod or mp3. [zzz]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Oväntad:

Förstår att du är skiträdd för att någon ska sätta sig bredvid dig, men skyll dig själv i alla fall.

Woho 1 point to u 🙂 I wish that I'd met ppl like u during my years in Sweden.


   
SvaraCitera

En gång på tunnelbanan PUTTADE någon ut mig för han tyckte jag stod "i vägen"...
Äldre gubbar tror de har så mycket mer makt än vi andra! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Why put your stuf on the seat next to you if you know that the bus use to get crowded?

Inte alltid man vet det.

Oväntad:

Förstår att du är skiträdd för att någon ska sätta sig bredvid dig, men skyll dig själv i alla fall.

Ursäkta? Vad har det med saken att göra? Jag flyttar gärna mina saker om de ber mig vänligt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Diabolus:

One reason why nellnellnell got her stuff moved without being asked was probably because she also listened to her iPod or mp3. [zzz]

Nej, det gjorde jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Jag flyttar gärna mina saker om de ber mig vänligt.

Du får fortfarande skylla dig själv om någon annan gör det åt dig när bussen börjar bli full.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jävla rasist du är matilda[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Du får fortfarande skylla dig själv om någon annan gör det åt dig när bussen börjar bli full.

Nej, då frågar man snällt och vänligt ifall platsen är ledig. Det hör till allmänt hyfs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Woho 1 point to u 🙂 I wish that I'd met ppl like u during my years in Sweden.

Eller hur därför jag flyttar härifrån [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Nej, då frågar man snällt och vänligt ifall platsen är ledig. Det hör till allmänt hyfs.

På ett tåg kanske. Inte på en buss som ska åka i tio minuter och de inte finns andra platser. Minns en gång när en person frågade en kille om de fans plats kvar. Och han bara nej. och de var fullt överalt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Nej, då frågar man snällt och vänligt ifall platsen är ledig. Det hör till allmänt hyfs.

Hyfs gentemot din handväska menar du? [shake]

Det hör till allmänt hyfs att göra plats åt andra i ett kollektivt färdmedel, att man ska behöva be om det är ju bara fjollerier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Det hör till allmänt hyfs att göra plats åt andra i ett kollektivt färdmedel, att man ska behöva be om det är ju bara fjollerier.

Mm, faktiskt. Men sen är det aldrig fel att fråga om platsen är ledig, men inget man skall behöva göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

lam du är.. ramlar du omkul om han tar på dig eller?

nej, men det är jävligt respektlöst att komma fram och dunka någon på axeln (han kom bakifrån så jag såg honom inte). En dunk på axeln tyder på att man anser sig själv överlägsen den andra personen. Just tonårskillar tycker sig ha rätt att ta både extremt stor plats i det muntliga rummet och i det kroppsliga. Det irriterar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

eller folk som bara går rakt på och förväntar sig att man ska flytta sig

Den svagaste sfären flyttar sig, bara att acceptera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag klev på tunnelbanan i söndags så var det en negerman som satt med sina 4-5 negerkompisar rätt nära i samma vagn. han tittade på mig och sa "you like what you see?", jag tittade upp på honom utan att säga något och han upprepade samma sak igen. [confused] kanske hade varit naturligt att svara men jag hade inte alls lust o snacka plus i dident like what i sow 🙁 hans kompis sa "she's beautiful" (schysst??) och skrattade (respektlöst??). sen började de prata negerspråk.... sjuk värd vi lever i?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som neger blir jag ledsen:C


   
SvaraCitera