Aviseringar
Rensa alla

folk som pluggar i typ växjö, bör dom inte skämmas över sin examina?


Ämnesstartare

Crypto:

Vi har olika intressen och är olika bra på saker och ting, bara för att någon är mer allmänbildad så betyder det inte att den är bättre än en annan som kan mycket i sitt ämne?

vad har det med sofare gymnasium att göra? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

vad har det med sofare gymnasium att göra? [confused]

bara svara på frågan?

Crypto:

så är väl du knappast bättre än den för att du gick ett hårdare program?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

andra börjar SU för dom inte kom in på handels o skämms tyst.

Om du vill få det till att det är så, så visst. Vi säger så! Jag hade chansen att åka till mina släktingar i USA och plugga på University of Michigan istället för SU. Man måste inte alltid ta det värsta som finns bara för att man kan [wink]

Karl Bertil Jonsson:

okej, så du menar att SUs ekonomiutbildning är bättre än handels?

Som jag sa innan, du kan inte jämföra utbildningarnas innehåll med varandra längre.

Karl Bertil Jonsson:

både utbildar civilekonomer och handels anses som bättre. om du tror annat har du lyssnat för mkt SUs propaganda.

Handels utbildar INTE civilekonomer. Vad är det du inte förstår?

Karl Bertil Jonsson:

däremot skulle jag om två personer med samma CV och betyg välja en från handels före en från SU.

En person från Handels och en från SU har aldrig samma CV. Vad är det du inte förstår? Du kan inte jämföra längre....

HH i Stockholm har inte anpassat sig efter Bologna

Orkar inte med din okunskap längre... skaffa en riktig hobby.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

bara svara på frågan?

givetvis, men du börjar kvacka om en massa annat o jag fattar inte vrf.

Chryseus:

Jag hade chansen att åka till mina släktingar i USA och plugga på University of Michigan istället för SU

vrf? SU har ju så grymt rykte utomlands ju [surprised] den är ju väldigt attraktiv pga bolongaprocessen?

Chryseus:

Som jag sa innan, du kan inte jämföra utbildningarnas innehåll med varandra längre.

vrf inte?

Chryseus:

Handels utbildar INTE civilekonomer. Vad är det du inte förstår?

enda skillnaden är att man delat upp den i två delar:

http://www.hhs.se/se/Education/Pages/Civilekonomprogrammet.aspx
Sedan hösten 2007 följer Handelshögskolan i Stockholms (HHS) utbildningsprogram den så kallade Bolognamodellen. Detta innebär att utbildningarna numera är anpassade till det europeiska utbildningssystemet, och att HHS inte längre erbjuder den svenska civilekonomexamen, som tidigare erhölls efter fyra års avklarade studier på civilekonomprogrammet.

Istället för civilekonomexamen erbjuder HHS nu ett treårigt kandidatprogram (BSc) i Stockholm, Norrtälje (med inriktning på detaljhandeln) och i Riga (på engelska) och mastersprogram (MBA) i Business & Economics eller General Management i Stockholm samt en Executive MBA i Riga (alla på engelska).

fast det var ju bolongaprocessen som gjorde att SU var så mkt bättre. är väl snarare att bolognaprocessen gör om civilekonomsprogrammen till ett kandidat- och ett mastersprogram? [confused]

Chryseus:

En person från Handels och en från SU har aldrig samma CV. Vad är det du inte förstår? Du kan inte jämföra längre....

dom kan utan tvivel ha likvärdiga CV.n. att du säger att handels och SUare inte arbetar på samma typ av arbeten är ju naivt. men intala dig sj att du inte kommer konkurrera om arbeten med HH:are. livet blir så mkt enklare [y]

min morsa som jobbat på ekonomiredovisning har haft anställda från såväl handels som SU på samma typ av arbeten. förklara det nu mina kunniga man


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

vrf? SU har ju så grymt rykte utomlands ju [surprised] den är ju väldigt attraktiv pga bolongaprocessen?

Vem är nere på sandalnivå? Du hade säkerligen valt University of Michigan just pga statusen.

Karl Bertil Jonsson:

vrf inte?

Du får ingen civilekonomexamen. Innehållet , dvs kurserna, är också annorlunda.

Karl Bertil Jonsson:

enda skillnaden är att man delat upp den i två delar:

[zzz] Okej, du som har valt mellan vilka skolor du ska läsa ekonomi på vet... vi säger väl så.

Karl Bertil Jonsson:

att du säger att handels och SUare inte arbetar på samma typ av arbeten är ju naivt

Har jag sagt det? Nej, och då kan jag ignorera vad din mams än har jobbat med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Har jag sagt det? Nej, och då kan jag ignorera vad din mams än har jobbat med.

du säger att utbildningarna inte går att jmf fast dom jobbar med samma arbetsuppgifter?

Chryseus:

Okej, du som har valt mellan vilka skolor du ska läsa ekonomi på vet... vi säger väl så.

o du som går SU är ju väldigt objektiv. ponera ämnet på flashback o du kommer bli hyfsat uppvaknad.

Chryseus:

Du får ingen civilekonomexamen. Innehållet , dvs kurserna, är också annorlunda

marginellt. flera jobbar med samma arbetsuppgifter. precis som att om du pluggar civilingenjör på maskinteknik kan mkt väl konkurrera med en civilingenjör från teknisk fysik.

Chryseus:

Du hade säkerligen valt University of Michigan

beror på vad jag pluggar. skulle nog valt cal tech men det beror nog på att jag gillar värme mer än kyla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

du säger att utbildningarna inte går att jmf fast dom jobbar med samma arbetsuppgifter?

Alltså är du efter eller? Kurserna och uppläggningen är inte den samma, internationaliseringen är inte den samma. Men man blir ändå en form utav ekonom och alla ekonomer kan jobba med liknande basic grejor. Så som lite redovisning och bokföring m.m, bankjobb m.m.

Karl Bertil Jonsson:

o du som går SU är ju väldigt objektiv. ponera ämnet på flashback o du kommer bli hyfsat uppvaknad.

Någon gång har jag väl stått och valt mellan olika skolor, eller hur?

Karl Bertil Jonsson:

marginellt. flera jobbar med samma arbetsuppgifter.

Läs min första citering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Men man blir ändå en form utav ekonom och alla ekonomer kan jobba med liknande basic grejor. Så som lite redovisning och bokföring m.m, bankjobb m.m.

ja, okej, så civilekonomer och Ekonomie kandidatprogram är olika saker. tråkiga är ju att flera skolor börjar avskaffa sina civilekonomsprogram o göra dom enligt samma modell som HH. alltså kommer civilekonomer finnas marginellt. tyder ju på att ni inte är så riktigt eftertraktade. fast nej, allt är bolognaprocessens fel. eller? det var ju den som skulle göra SU mkt mer eftertraktad utomlands eller... eller... nej, jag säger ju emot mig själv [cry]

Chryseus:

Någon gång har jag väl stått och valt mellan olika skolor, eller hur?

om jag hade valt mellan SU o HH. skulle jag valt HH

Chryseus:

Läs min första citering.

läs min första citering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

om jag hade valt mellan SU o HH. skulle jag valt HH

Jo jag förstår det. Du är ju som du är.

Karl Bertil Jonsson:

ja, okej, så civilekonomer och Ekonomie kandidatprogram är olika saker.

Haha, ja det är det! Ett kandidatprogram är på 3 år. Ett civilekonomprogram är på 4 år där man läser på avancerad nivå de sista terminerna för att få en masterexamen.[zzz][zzz]

Vad vet du överhuvudtaget? Det kanske är bäst att du sticker ut näsan lite utanför dina föräldras bostad i Täby? Skaffa eller jobb till en början, så kanske du har råd med en snyggare och bättre sittande kostym.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Du är ju som du är.

vilket arrgument!

Chryseus:

masterexamen

som inte ens finns i utlandet. programmen är väldigt lika. nu undra jag om dom var helt olika saker. ändå erkänner du att dom kan göra många liknande arbetsuppgifter. fast vette fan. du kan väl säkert oxå göra vad en civilingenjör gör antar jag.

Chryseus:

Det kanske är bäst att du sticker ut näsan lite utanför dina föräldras bostad i Täby? Skaffa eller jobb till en början, så kanske du har råd med en snyggare och bättre sittande kostym.

du kanske ska bli pilot. fast du är för kass, du kanske ska försöka bli tsm med en tjej utan att köra realtionen på turbospeed. du vet. man måste inte ha en relation jämt. fast du verkar ju tro det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

som inte ens finns i utlandet.

Kan man inte läsa till master i utlandet? Hahahahahha.. alltså! Nej.. jag finner inga ord.

Karl Bertil Jonsson:

ändå erkänner du att dom kan göra många liknande arbetsuppgifter.

Precis som om man går NV eller Samhäll så läser man vissa basic-kurser. Te x Svenska A, Matte A osv. Utifrån dessa kan man arbeta med liknande basic arbetsuppgifter.

Karl Bertil Jonsson:

fast du verkar ju tro det.

Ojoj, börjar värdet känna att han måste ta till helt irrelevanta saker. Killar är killar.. tjejer är tjejer.. ibland säger man saker man kanske inte alltid menar för att nå dit man vill [wink]

Mitt råd till dig var för att du kan få lite livserfarenhet om sånt vi diskuterar. Det får man inte framför datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Kan man inte läsa till master i utlandet? Hahahahahha.. alltså! Nej.. jag finner inga ord.

sa jag det? jag påpeka bara att du sa att SUs utbildning var högt etablerad eller nått i utlandet pga bolongaprocessen.

Chryseus:

Utifrån dessa kan man arbeta med liknande basic arbetsuppgifter.

givetvis, men tror inte en civilingenjör kunde göra dessa uppgifter.

Chryseus:

börjar värdet känna att han måste ta till helt irrelevanta saker

ja, fast var ju du som börja med;
Det kanske är bäst att du sticker ut näsan lite utanför dina föräldras bostad i Täby? Skaffa eller jobb till en början

hur det gör min bedömning sämre eller ens hur det är relevant vet jag inte [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herregud människa, vad du startar trådar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

sa jag det?

Har du fiskminne?

Karl Bertil Jonsson:

Chryseus: masterexamen
Karl Bertil Jonsson: som inte ens finns i utlandet

Karl Bertil Jonsson:

givetvis, men tror inte en civilingenjör kunde göra dessa uppgifter.

Som sagt, sandlådenivå.

Karl Bertil Jonsson:

hur det gör min bedömning sämre eller ens hur det är relevant vet jag inte [ops]

Du har ju absolut ingen erfarenhet. Det får du om du rör lite på dig. Du går efter vad din morsa säger till dig. Skrattretande rent ur sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Har du fiskminne?

borde inte masterexamen finnas? e ju det som bolongaprocessen går ut på. du vet den processen som gjorde SU så bra utomlands

Chryseus:

Som sagt, sandlådenivå.

ja, visst äre kul. [love]

Chryseus:

Du har ju absolut ingen erfarenhet. Det får du om du rör lite på dig. Du går efter vad din morsa säger till dig. Skrattretande rent ur sagt.

o du har minsann erfarenhet hur civilekonomer har det på arbetsmarkanden. känns som en bättre källa på nått vis.


   
SvaraCitera