Aviseringar
Rensa alla

Folkdräkt


Ämnesstartare

Många av er som känner/känner till mig lite mer vet att jag är en kulturjunkie och pluggar kulturvård (lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift). Jag har en SÅ fin folkdräkt, älskar folkdräktstraditionen (självklart inte knutet endast till de svenska folkdräkterna utan internationellt).

Vad jag undrar är om ni tycker att folkdräkterna förstörts av Åkesson och hans tjej? Traditionellt användes folkdräkterna t.ex. i kyrkan under gudstjänster och jag har tänkt använda den vid sådana tillfällen bland annat (vill använda den så mycket som möjligt).

Värt att tänka på, för min del åtminstone, är ju dock att varken Åkesson eller hans tjej verkar vara särskilt insatta i traditionen eller göra det helhjärtat. Finns väl ingen som tror att de hade dräkterna på sig för att de har ett dräktintresse? Dräkterna var enligt flera källor hyrda på Skansen och tjejen hade Sverigedräkten (alla som har ett äkta dräktintresse vet varför jag lyfter fram det).

Min dräkt har en fin historia bakom sig, den är köpt begagnad men jag fick med alla papper som finns om den ex. bilder på tillfället då den invigdes.

Men ja, min fråga är alltså:
Kommer folk att uppfatta mig som SD/rasist/annan idiot om jag bär den annat än på midsommar, examen, julafton och påskafton (alla tre tillfällen är ju vanliga tillfällen att bära dräkt i flera delar av Sverige).


   
Citera
SLCD
 SLCD

Luna Lovegood:

Kommer folk att uppfatta mig som SD/rasist/annan idiot om jag bär den annat än på midsommar, examen, julafton och påskafton (alla tre tillfällen är ju vanliga tillfällen att bära dräkt i flera delar av Sverige).

Bättre det än någon jäfla liten vit klänning.

Luna Lovegood:

(lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift)

Jag tror nog att vi alla vet att du egentligen pluggar runskrift . Kulturvård är bara en cover story.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

(lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift)

[love]