Aviseringar
Rensa alla

Folkdräkt


Ämnesstartare

Många av er som känner/känner till mig lite mer vet att jag är en kulturjunkie och pluggar kulturvård (lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift). Jag har en SÅ fin folkdräkt, älskar folkdräktstraditionen (självklart inte knutet endast till de svenska folkdräkterna utan internationellt).

Vad jag undrar är om ni tycker att folkdräkterna förstörts av Åkesson och hans tjej? Traditionellt användes folkdräkterna t.ex. i kyrkan under gudstjänster och jag har tänkt använda den vid sådana tillfällen bland annat (vill använda den så mycket som möjligt).

Värt att tänka på, för min del åtminstone, är ju dock att varken Åkesson eller hans tjej verkar vara särskilt insatta i traditionen eller göra det helhjärtat. Finns väl ingen som tror att de hade dräkterna på sig för att de har ett dräktintresse? Dräkterna var enligt flera källor hyrda på Skansen och tjejen hade Sverigedräkten (alla som har ett äkta dräktintresse vet varför jag lyfter fram det).

Min dräkt har en fin historia bakom sig, den är köpt begagnad men jag fick med alla papper som finns om den ex. bilder på tillfället då den invigdes.

Men ja, min fråga är alltså:
Kommer folk att uppfatta mig som SD/rasist/annan idiot om jag bär den annat än på midsommar, examen, julafton och påskafton (alla tre tillfällen är ju vanliga tillfällen att bära dräkt i flera delar av Sverige).


   
Citera
SLCD
 SLCD

Luna Lovegood:

Kommer folk att uppfatta mig som SD/rasist/annan idiot om jag bär den annat än på midsommar, examen, julafton och påskafton (alla tre tillfällen är ju vanliga tillfällen att bära dräkt i flera delar av Sverige).

Bättre det än någon jäfla liten vit klänning.

Luna Lovegood:

(lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift)

Jag tror nog att vi alla vet att du egentligen pluggar runskrift . Kulturvård är bara en cover story.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

(lyssna inte på davvelito, jag pluggar INTE runskrift)

[love]

OnT: Nej, tror ej att de kommer uppfatta dig som rasist osv. Tror mest att folk kommer undra varför du gör det, kanske tycka du är konstig. Medan andra blir glatt överraskade, det borde ju ej uppfattas som något negativt.
Du kommer nog få många fina kommentarer från äldre [smile]


   
SvaraCitera

Vi som inte har ett äkta dräktintresse då, som undrar varför du lyfter fram det? :C


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Dräkterna var enligt flera källor hyrda på Skansen och tjejen hade Sverigedräkten (alla som har ett äkta dräktintresse vet varför jag lyfter fram det).

kan du inte förklara för oss andra också!


   
SvaraCitera

och nej jag skulle inte tänka sd om någon för den har folkdräkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverigedräkten har en YTTERST ung historia. Att Drottningen och Kronprinsessan bär den handlar endast om någon slags solidaritet, hade de burit en *äkta folkdräkt hade det blivit problem - vilken dräkt skulle de välja? Sverigedräkten skapades av Märta Palme (gift Jörgensen) på Tullgarn slott var Märta var trädgårdspiga. Dräkten glömdes snart bort enda in på 70-talet då Nordiska museet mottog en gul/blå dräktdel ur en "okänd Sverigedräkt", jakten på dräkten påbörjades och på 70-talet nykonstruerades alltså dräkten.

*(en äkta folkdräkt är en väldokumenterad klädsel som burits av bondefolk och som har en lokalprägel, Sverigedräkten är en bygdedräkt, alltså en dräkt som är helt eller delvis nykonstruerad och baserad på olika kläder från olika socknar)

Och tack för era svar! Hade Åkesson och tjejen aldrig burit dräkten på ett sådant vis och av en sådan orsak hade jag aldrig varit osäker på att bära min fina dräkt. Men jag ska bära den med sann och kärleksfull stolthet.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(töntig som jag är skulle jag ändå inte ha något mot att äga en Sverigedräkt, mest för att jag helst vill ha så många dräkter som möjligt och allra helst från så många länder som möjligt)


   
SvaraCitera

Bära folkdräkt och bo på Gotland.
Det är kärlek [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Bära folkdräkt och bo på Gotland.
Det är kärlek [love]

Har dock ej Gotlandsdräkt[blush]
Min dräkt är från Sorunda i Södertörn, Sorundadräkten således.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Har dock ej Gotlandsdräkt[blush]
Min dräkt är från Sorunda i Södertörn, Sorundadräkten således.

Är det svårt att få tag på en Gotlandsdräkt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Är det svårt att få tag på en Gotlandsdräkt?

Inte svårare än någon annan dräkt.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Inte svårare än någon annan dräkt.

Och det är svårt?

[love]


   
SvaraCitera
Lounge

Luna Lovegood:

Kommer folk att uppfatta mig som SD/rasist/annan idiot om jag bär den annat än på midsommar, examen, julafton och påskafton (alla tre tillfällen är ju vanliga tillfällen att bära dräkt i flera delar av Sverige).

nej.. här är det många som bär det på dessa dagar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Och det är svårt?

Relativt. Men nja, lite från dräkt till dräkt. Ex. Leksandsdräkten kan man ju få delar av relativt enkelt men eftersom den har X antal delar så är en "full" Leksandsdräkt svår att få tag på. Sy själv kan man självklart göra men då ska man ha tag på tyget vilken är svårt för vissa dräkter. Tradera och blocket är en guldgruva om man inte har någon att ärva av.


   
SvaraCitera